کد خبر ۱۱۰۳۶۳ انتشار : ۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۶
آیت‌الله میرباقری:

سطح فقهی حوزه باید به «فقه تمدن‌ساز» ارتقا دهد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه باید سطح فقهی خود را به سطح فقه تمدن‌ساز و کلام تمدن‌ساز و فقه اداره ارتقاء دهد تا بتواند پاسخگوی نیازمندی‌های مدیریت جامعه امروز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس از قم، همایش «تبلیغ نو؛ همگرایی مبلغین دغدغه‌مند در تحول تبلیغ براساس نیازهای روز جامعه»، امروز با حضور جمعی از مبلغین فعال و به همت سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری حوزه عملیه خواهران، بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ص)، تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب، موسسه امیربیان و چند نهاد فرهگی تبلیغی دیگر در سالن بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) قم برگزار شد.

در این همایش آیت الله سید محمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در حوزه علمیه پژوهش‌های زیادی انجام گرفته است و یک نسل فرهیخته این معارف را در طول تاریخ ترویج و منتقل می‌کردند و حاصلش علوم مختلفی همچون فقه، کلام، عرفان، فلسفه و... است و یک دانش مستقر معتبر در حوزه که دانش فقه است، قسمت عمده حوزه‌های علمیه به دانش فقه پرداخته‌اند .

وی افزود: حوزه ای که 1200 سال تلاش کردیم و به این رسیدیم که رساله عملیه داشته باشیم، مانند ساختمانی است که ستون‌های بتونی دارد و به راحتی فرو نمی‌ریزد، ولی امروزه کافی نیست. مسلما امروز نیاز به سطح فهم دیگری از دین است که بتوان اداره جامعه را به صورت صحیح و دینی داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز به دانش‌های نظری نیاز داریم و دانش‌هایی برای قانون‌گذاری و تدوین، ولی باید تفقه دینی برای اجرای قوانین و مدل‌های دینی داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر رعایت الزامات تبلیغ در دنیای امروز گفت: امروز ما با دشمنی مواجه هستیم که در عرصه تمدنی تولید دانش کرده و برای ده سال بعد هم در حال تولید برنامه است، بنابراین تبلیغ باید به این مرحله برسد که بتواند این نیازمندی را پاسخ دهد.

وی بیان داشت: تبلیغ نیاز به شبکه استنباط و عقبه علمی فقه و علوم انسانی دارد. حوزه علمیه باید سطح فقهی خود را به سطح فقه تمدن ساز و کلام تمدن ساز و فقه اداره ارتقاء دهد تا بتواند پاسخگوی نیازمندی مدیریت جامعه امروز باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاه به تخصصی بودن شبهات امروز، گفت: اگر گفته می‌شود باید فقه به عرصه استنباط مدیریت جامعه برسد، باید به این نقطه ارتقاء پیدا کند زیرا با دنیای مدرن و پیچیده‌ای مواجه هستیم که تمدن خود را جهانی کرده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com