کد خبر ۱۱۱۱۹۴ انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

تالاب‌های خشک قم آبگیری کردند

موسوی مشکینی ضمن اظهار تأسف از آسیب های جانی و مالی به برخی از هموطنان در جریان سیلاب های اخیر، خاطرنشان کرد: روی دیگر این سیلاب ها، افزایش حجم سدها، جریان دوباره آب در رودخانه های خشک و آبگیری مجدد تالاب ها است که تا حدودی امیدوارکننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی با اشاره تبعات جاری شدن سیلاب ها اظهار داشت: سیلاب های ویرانگر یکی از آثار و پیامدهای تخریب طبیعت و محیط زیست، تغییر اقلیم و از میان رفتن جنگلها، مراتع و حریم رودها و رودخانه ها است که در سال های گذشته نسبت به این مسأله بی توجهی شده است.

وی ضمن اظهار تأسف از آسیب های جانی و مالی به برخی از هموطنان در جریان سیلاب های اخیر، خاطرنشان کرد: روی دیگر این سیلاب ها، افزایش حجم سدها، جریان دوباره آب در رودخانه های خشک و آبگیری مجدد تالاب ها است که تا حدودی امیدوارکننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه در چند روز اخیر تالاب های شکار ممنوع مره و حوض سلطان و به دنبال آنها دریاچه نمک تا حدودی آبگیری شده است، تصریح کرد: خشک شدن این تالاب ها و اراضی پیرامون آنها، یکی از عوامل اصلی تشدید گرد و غبار در شهر قم است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه با قطع حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان قم، بارش باران و سیلاب های مقطعی، از مهمترین منابع آبی تالاب های استان هستند که در سال های خشک و کم باران، این زیستگاههای ارزشمند با بحران های جدی مواجه می‌شوند.

موسوی در پایان بر ضرورت تعهد و دغدغه مندی مردم و مسؤولان نسبت به مسائل زیست محیطی تأکید کرد و گفت: نابودی و تخریب محیط زیست، خواسته باشد یا ناخواسته، تبعات و پیامدهای بسیار سخت و سنگینی به دنبال دارد که می تواند همه انسان‌ها را با مخاطرات جدی مواجه کند.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com