کد خبر ۱۱۱۲۲۹ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

خرافه و ابزارآلات موسیقی مهم‌ترین آفت‌ هیئات هستند

حاج عباس حیدرزاده، رواج خرافه در شعرهای مداحی و استفاده از ابزارآلات موسیقی در هیئات را بدعت و مهم‌ترین آفت‌ هیئات عنوان کرد و در این باره گفت: این بدعت‌ها نتیجه دوری از سنت‌های دینی و آیینی ما است و در صورتی که برای اصلاح آن تلاش نشود، ضربات جبران ناپذیری متوجه اسلام و فرهنگ عاشورایی خواهد شد.

حاج عباس حیدرزاده، مداح سرشناس قمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیرامون سبک‌های جدید در عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفـای ایشان اظهار داشت: سبک‌های جدید مداحی که برگرفته از آهنگ‌های مبتذل غربی است با سیره اهل بیت(ع) سازگاری ندارد و عزاداری سنتی ما _که بزرگان و علمای ما بر آن تاکید دارند_ را تحت الشعاع قرار می‌دهد و به سمت و سویی در حال حرکت است که تاثیر سوز عزاداری سیدالشهدا(ع) را از بین می‌برد.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان این که مداحی باید حزن انگیز یا حماسی باشد و سبک مداحی که این گونه نباشد با  غم و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) سازگاری ندارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که در برخی مداحی‌های آمیخته با ‌آهنگ‌، طرب وجود دارد و با شنیدن این موسیقی این گونه مداحی‌ها، احساس غم در افراد به وجود نمی‌آید و برعکس باعث احساس نشاط در افراد می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری و علمای بزرگوار دیگر نیز در این زمینه به مداحان توصیه‌ کرد‌ه‌اند موسیقی که در زمینه مداحی استفاده می‌شود؛ موسیقی سنتی و یا برگرفته از آهنگ‌های سنتی و دارای حزن و اندوه و پیام حماسی باشد.

حیدرزاده همچنین مداحی شورانگیز را نیاز جوانان دانست و در این خصوص خاطرنشان کرد: از آن‌جایی جوانان دارای هیجان و شور هستند، مداحی شورانگیز می‌تواند عامل مهمی در جذب آنان به هیئات عزاداری باشد؛ با این حال باید توجه داشت که مداحی شورانگیز می‌بایست حاوی پیام بوده و جوانان را به هدف حماسه حسینی رهنمون کند.

این مداح سرشناس اضافه کرد: امروزه متاسفانه در برخی مجالس شورها به سمت و سویی رفته است که همراه با رقص نور است و جوان به جای این که حالت حزن به او دست بدهد؛ بالا و پایین می‌پرد. مقام معظم رهبری در این خصوص صریحا فرمودند که این حرکات چه پیام و معنایی را می‌رساند؟ ما اگر برای دستگاه سیدالشهدا(ع) و عاشورا وقت می‌گذاریم باید هدف این باشد که جوانان را با اهداف امام حسین(ع) و معارف دینی آشنا کنیم و او را با این مسائل پیوند دهیم.

وی با تاکید بر این که در مداحی می‌بایست مسائل روحی ومعنوی در نظر گرفته شود، گفت: مداحی باید بر روان یک جوان تاثیر بگذارد به طوری که وقتی وی در طول سال،  شعر یک مداحی را زمزمه می‌کند، یک پیام مهم و متعالی را از این شعر به یاد بیاورد و دنبال آن هدف برود.

حیدرزاده هیئت را به مثابه یک دانشگاه و کلاس درس معارف دینی توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: هر انسانی که وارد هیئت می‌شود، درس معارف از دین می‌آموزد. این خاصیت هیئت است؛ ولیکن متاسفانه برخی هیئت‌ها با این اهداف آشنا نیستند و هدف‌شان را بر این اساس استوار کرده‌اند که چگونه می‌شود یک جمعیت را جمع کرد و همین موضوع سبب می‌شود که روسای این گونه هیئت‌ها سراغ افرادی بروند که هنرشان صرفا جمع کردن جمعیت است.

این مداح اهل بیت(ع) رواج خرافه در شعرهای مداحی و استفاده از ابزارآلات موسیقی در هیئات را بدعت و مهم‌ترین آفت‌ هیئات عنوان کرد و در ادامه افزود: این بدعت‌ها نتیجه دوری از سنت‌های دینی و آیینی ما است و در صورتی که برای اصلاح آن تلاش نشود، ضربات جبران ناپذیری متوجه اسلام و فرهنگ عاشورایی خواهد شد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com