کد خبر ۱۱۱۲۶۲ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

ملودی مداحی نباید شنونده را از یاد اهل بیت(ع) غافل کند

حاج محسن فراهانی مداح قمی، هدف اصلی مداحی را ایجاد فضای حزن و ایجاد حس قرابت نسبت به اهل بیت(ع) عنوان کرد و در ادامه افزود: در انتخاب آهنگ یا ملودی که برای یک مداحی انتخاب می‌شود نهایت دقت به کار گرفته شود تا مبادا به واسطه اهمال یا ناآگاهی، لطمه‌ای به هیئت و بزرگی مقام اهل بیت(ع) وارد شود.

حاج محسن فراهانی، مداح قمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) درباره سبک‌های جدید مداحی و معضلات پیرامون آن، با بیان این که نمی‌توان مداحی را از موسیقی جدا دانست، اظهار داشت: هر چیزی که قابل اجرا باشد قطعا بر پایه یک ملودی موسیقی انجام می‌شود و اگر قرار است در یک فضای شاد، شعری با زمینه موسیقی متناسب با آن فضا خوانده شود؛ گفته می‌شود آن موسیقی شاد است.

وی با اشاره به اهمیت مداحی و جایگاه آن در اشاعه معارف دینی تصریح کرد: در بیان مداحی یک مقدار کار سخت‌تر می‌شود چرا که محتوای شعری که در مداحی انتخاب می‌شود در رابطه با ذات مقدس اهل بیت(ع) است و در این بین لازم است تا در انتخاب آهنگ یا ملودی که برای یک مداحی انتخاب می‌شود نهایت دقت به کار گرفته شود تا مبادا به واسطه اهمال یا ناآگاهی، لطمه‌ای به هیئت و بزرگی مقام اهل بیت(ع) وارد شود.

فراهانی در رابطه با استفاده از موسیقی‌های سبک غربی در مداحی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: در انتخاب ملودی یک قطعه مداحی باید این نکته در نظر گرفته شود که به شنونده چه حالتی دست می‌دهد و آیا حال و هوایی که ملودی در نظر گرفته شده برای مداحی، مناسب جلسه اهل بیت(ع) است یا خیر!

این مداح سرشناس، هدف اصلی مداحی را ایجاد فضای حزن و ایجاد حس قرابت نسبت به اهل بیت(ع) عنوان کرد و در ادامه افزود: انتخاب ملودی‌های سبک غربی یا تقلید از ریتم یک ترانه برای مداحی، بدترین آسیبی است که این موضوع به دنبال دارد و می‌تواند در ذهن مخاطب این تداعی را ایجاد کند که این آهنگ فلان خواننده یا برگرفته از فلان ترانه است.

وی هیئات را الگو و شاخصی برای اقشار و رده‌های سنی مختلف به خصوص جوانان دانست و در این باره تاکید کرد: یک فرد هیئتی در جامعه به عنوان یک الگو شناخته می‌شود و در صورتی که در این فرد انحرافی صورت بگیرد؛ این انحراف برای کسانی که از فضای هیئت و مجالس اهل بیت(ع) فاصله دارند به یک دستاویز تبدیل می‌شود و می‌تواند برای مجالس عزا نیز آسیب آفرین باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com