کد خبر ۱۱۱۲۸۸ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:

کار دشمن تحریف وقایع است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کار دشمن تاریک کردن فضا و تحریف وقایع است و مومنین باید در مقابل این کار دشمن روشنگری کرده و جامعه را به مسیر حق هدایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مهر، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع شامگاه سه شنبه در مراسم شب پنجم محرم در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه برخی زمانه‌ای که در آن هستند و نوع دشمنی دشمنان را درک نمی‌کنند، اظهار کرد: در این غفلت به ما می‌گویند در تقابل جدی با دشمن پیروز شدید و دشمن از شما مأیوس شده است؛ در حالی که به فرموده قرآن کریم امکان ندارد دشمنان تا ابد دست از شما بردارند.

وی ادامه داد: اصحاب جبهه حق هم باید از هدف، مقصد، آرمان‌ها و ارزش‌های الهی دست برندارند؛ امام حسین (ع) در زمانه‌ای بود که بسیاری مشکلات با تبیین حل می‌شد و به همین جهت ایشان سخنرانی‌ها، گفتگوها و مباحثات زیادی داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان‌ها به واسطه جهلشان با خیر مقابله می‌کنند و اگر برای آنها مسائل را تبیین کنید هدایت می‌شوند، گفت: دشمن کارش تاریک کردن فضا و تحریف وقایع است و مؤمنین باید در برابر این حرکت دشمن روشنگری کرده و جامعه را به مسیر حق هدایت کنند.

مهدوی ارفع با تاکید بر اینکه خدای متعال به پیامبر (ص) نیز این شأن را داد تا آیات قرآن را برای امت تبیین کنند، بیان کرد: امیرالمومنین ۱۶ ماه از ۵۶ ماه حکومتش را صرف صفین کرد و لشکر ایشان با نامه‌هایی که نوشتند و سخنرانی‌هایی که در شهرهای مختلف انجام دادند برای اولین بار در تاریخ برتری زیادی بر دشمن داشت؛ ولی ایشان در صفین دست به جنگ نمی‌زند و تعلل می‌کند تا جایی که یارانش حضرت را به ترس از مرگ و شکست متهم می‌کنند.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) در خطبه ۵۵ نهج البلاغه می‌فرمایند به خدا سوگند من هراسی از مرگ ندارم؛ تعللم برای آن است که آرزو دارم عده‌ای از لشکریان مقابل به ما ملحق و هدایت شوند؛ در واقع امام زمینه را فراهم کرد تا فریب خوردگان بازگردند.

پژوهشگر نهج البلاغه با بیان اینکه ضعف و غفلت ما از تبیین؛ ضربات کاری زیادی به ملت، تاریخ و فرهنگ ما زده گفت: دشمن با جنگ رسانه‌ای و شناختی به میدان آمده و ما نیز ناگزیر هستیم در حوزه روشنگری باورها، شناخت‌ها، قرائت‌ها و فهم‌ها عمل کنیم.

مهدوی ارفع با اشاره به اینکه از پیچیدگی‌های ماجرایی که امام حسین (ع) را به قتلگاه رساند این است که ترفندهای دشمن به جهت نداشتن انسانیت، دیانت و ترس از قیامت و معاد پیچیده است، ابراز کرد: انسانی که ناظر بر مسائل جامعه است نباید روش تحلیلش برای نظام سلطه و باطل همانی باشد که برای جامعه اسلامی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: شخصیتی مانند امیرالمومنین (ع) نمی‌تواند مانند معاویه از هر روش نامشروع و غیرانسانی برای رسیدن به مقصد استفاده کند، خیلی وقت‌ها ما می‌گوئیم هدف وسیله را توجیه نمی‌کند ولی در عمل اینگونه عمل نمی‌کنیم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه دشمن می‌داند باطل است و برای بقا خودش خیلی فکر و کار می‌کند و حوصله زیادی دارد، گفت: به عنوان نمونه تغییر خوراک مردم یک جامعه، یکی از کارآمدترین شگردهای دشمن برای تغییر ارزشهای جامعه و آغاز فروپاشی نظام سیاسی یک حکومت است.

مهدوی ارفع تصریح کرد: در مصاحبه‌ای از میخائیل گورباچف رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق پرسیده می‌شود که چگونه اتحاد جماهیر شوروی با آن عظمت و قدرت و وسعت دچار فروپاشی شد؟ او در جواب با ناراحتی می‌گوید: همه چیز از روزی شروع شد که پای رستوران مک دونالد آمریکایی به کشور ما باز شد! هنگامی که صف طولانی جوانانمان را در مسکو مقابل مک دونالد دیدم فهمیدم که همه چیز از دست می‌رود!

وی افزود: جالب است که بدانیم امیرالمومنین (ع) ۱۴۰۰ سال پیش فرمود امت رسول الله (ص) خوار و ذلیل نخواهد شد مگر در روزگاری که غذای بیگانگان را بخورد و لباس بیگانگان را بپوشد.

پژوهشگر نهج البلاغه در پایان خاطرنشان کرد: اگر آرزوی شهادت هم دارید به عرصه جهاد تبیین وارد شوید، امام حسین (ع) در کربلا به حدی صحبت و تبیین کرد که دشمن وحشت کرد تا جایی که دستور دادند هلهله کنند تا صدای امام به مردم نرسد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com