کد خبر ۱۱۱۳۹۲ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۸

هروله عزاداران طویریج قم از گلزار شهدا تا حرم حضرت معصومه (س)

هیئت عزاداران طویریج همزمان با عاشورای حسینی در شهر مقدس قم و با حضور هزاران نفر از عاشقان سرور و سالار شهیدان (ع) به اقامه عزا می ­پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، این مراسم روز دوشنبه هفدهم مرداد ماه و همزمان با ظهر روز عاشورا با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در گلزار شهدای قم آغاز می­ شود.

عزاداران در ادامه و پس از به آتش کشیده شدن خیام نمادین حسینی (ع)، بر سر و سینه می­زنند و هروله کنان برای عرض تسلیت به خاندان عصمت و طهارت (ع) به سمت حرم مطهر حضرت شفیعه محشر (س) رهسپار می ­شوند.

عزاداران در این مسیر با سر دادن شعارهایی مانند «لبیک یا حسین»، «وا حسین، وا حسین»، «ها الیوم ها الیوم نُعزّی فاطمه (س)(امروز به حضرت فاطمه (س) تسلیت می­ گوییم)»، «الله الله احسین وینه، بالسیوف قطّعینه(حسین (ع) کجاست، با شمشیرها قطعه قطعه شده است)، «ابد والله یا زهرا ما ننسی حسینا(به خدا قسم تا ابد حسین (ع) را فراموش نمی­ کنیم)» و «بقیّتَ الله، آجَرَک الله»، روز عزای آل الله (ع) را به حضرت صاحب عصر و زمان (عج) تسلیت می­ گویند.

تاریخچه مراسم معنوی و شورانگیز عزاداری طویریج با عنوان «رکضه طویریج» به محرم سال ۶۱ هجری قمری باز می­ گردد، آن جا که خبر واقعه عاشورا به اهالی روستای طویریج در نزدیکی کربلا رسید و آنان دوان‌ دوان به ‌قصد یاری حسین بن علی (ع) حرکت کردند، اما به ‌موقع نرسیدند.

پس از آن بود که اهالی این روستا هر سال این اقدام را به نشانه عزاداری و سوگواری تکرار و هروله کنان مسیری چند کیلومتری را تا کربلا طی می‌کنند.

همچنین در چند دهه اخیر مردم برخی دیگر از شهرهای جهان اسلام هم این مراسم سنتی و تاریخی را در شهر و دیار خود برگزار می­ کنند که از آن جمله می توان به عزاداری طویریج در شهر مقدس قم اشاره کرد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com