کد خبر ۱۱۲۱۹۷ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۴
آیت‌الله سعیدی در نماز جمعه قم:

آمریکا هیچ‌گاه به سمت رفع تحریم‌ها نخواهد رفت

امام جمعه قم در رابطه با برجام و رفع تحریم ها گفت: با ارزیابی رفتار آمریکا در روند مذاکرات مشخص می شود که آمریکا هیچ گاه به سمت رفع تحریم ها نخواهد رفت، بنابراین برای عبور از تحریم ها باید شرایط را به سمتی برد که نتیجه بخش باشد و تنها راه همان است که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند و آن خنثی سازی تحریم ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از فارس، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره توبه به آیه ۵۳ این سوره اشاره و اظهار کرد: منافقان برای اینکه وجهه ای کسب کنند در ظاهر کارهای مثبتی انجام می دهند ولی خداوند می فرماید انفاق شما در راه خدا پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه کار خیری که ریشه در اعتقاد و باور انسان نداشته باشد فایده ای ندارد و پذیرفته نمی شود، گفت: خداوند در آیه دیگری می فرماید که اعمال خیر را از افراد با تقوا قبول می کند و در آیه ۱۶۷ آل عمران در رابطه با باطن منافقان می فرماید وقتی به آنها گفته می شود در راه خدا جهاد کنید می گویند اگر به فنون جنگی دانا بودیم می آمدیم و به زبان چیزی می گویند که در دل به آن باور ندارند و همچنین در آیه ۱۰۴ سوره نسا می فرماید منافقان با کافران در جهنم خواهند بود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه خداوند در سوره توبه به فتنه ای که منافقان برای بعد از پیامبر در سر داشتند اشاره کرده است، گفت: شأن نزول آیه ۵۳ سوره توبه این است که وقتی پیامبر برای جنگ تبوک فراخوان دادند فردی از ایشان اجازه خواست که به جنگ نرود و گفت هر چه پول می خواهید به شما می دهم که خداوند در پاسخ به این اقدام فرمود هر کمکی کنید از شما قبول نیست.

مسلمان کسی است که تابع رهبر جامعه باشد

وی با بیان اینکه اسلام و پیامبر آمدند انسان بسازند، افزود: مسلمان کسی است که تابع رهبری باشد و هر کجا که رهبر فراخوان دهد حاضر باشد و آنچه از او می خواهند را انجام دهد و اینکه بگوید من به جبهه نمی آیم ولی پول می دهم پذیرفته نیست.

سعیدی ادامه داد: در جریان کربلا هم عبید الله حر جعفی که از اشراف کوفه و از شجاعان عرب بود و سابقه خوبی هم در یاری اهل بیت(ع) نداشت وقتی امام حسین (ع) در مسیر کوفه با او برخورد کردند و او را به یاری خویش طلبیدند او نپذیرفت و گفت اسبی چابک دارم و آن اسب را به شما می دهم ولی امام حسین (ع) فرمودند من احتیاجی به تو و اسبت ندارم و سپس فرمودند  اگر من را یاری نمی کنی از این منطقه دور شو زیرا اگر صدای استغاثه من را کسی بشنود و یاری نکند خداوند او را به رو در آتش جهنم خواهد انداخت.

وی در خطبه دوم با اشاره به فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی در روز شنبه اظهار کرد: اربعین ثابت می کند که امامت یک فرهنگ است و پیوند ما با امام در زمان حیات و بعد از حیات ایشان هم ادامه دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه در فرهنگ امامت شخصیت امام مطرح است و بعد از حیات امام هم مردم پیوندشان را با ایشان حفظ می کنند، افزود: امام زنده و مرده ندارد و مردم اعتقادشان این است که امام همانطور که در زمان حیاتشان  فعال هستند و حاجات و خواسته های مردم را می دهند بعد از حیات هم همینطور است.

وی با اشاره به درس ها و پیام‌هایی که در زیارت اربعین است، گفت: زیارت اربعین از طریق امام صادق(ع) به ما رسیده و ایشان در این زیارت هدف قیام کربلا را هدایت، نجات و بیداری امت اسلامی می دانند.

سعیدی ادامه داد: گاهی برای بیداری جامعه، شکستن جو خفقان و مبارزه با بدعت ها و انحراف ها، صحبت و سخنرانی کارساز نیست بلکه باید قیام کرد و دست از جان شست.

وی تصریح کرد: در عصر امام حسین(ع) جامعه اسلامی دچار انحراف شده بود و ایشان خون خود را در راه خدا نثار کردند و با این هدف این خون مطهر در راه خدا تقدیم شد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهند و راه بندگان خدا را روشن کنند.

امام جمعه قم گفت: در عصر امام حسین (ع) بنی امیه با تبلیغات مسموم و ظلم خود چنان خفقانی را بر جامعه اسلامی حاکم کرده بودند که فقط خون فرزند پیامبر می توانست این فضا را از بین ببرد؛ کاری که امام حسین (ع) در کربلا کردند این بود که به مسلمانان آموختند برای احیای دین و باقی ماندن ارزش ها باید قیام کرد حتی اگر به قیمت از دست دادن جان و مال و به اسارت رفتن خانواده و فرزندان باشد.

وی خاطر نشان کرد: درس قیام عاشورا را مردم ما هم آموختند و بارها چه بعد و چه قبل از انقلاب آن را به کار بستند و شهدا و جانبازان و ایثارگران شاهدان این ماجرا هستند.

*خنثی‌سازی تحریم‌ها تنها راه است

سعیدی در رابطه با برجام و رفع تحریم ها ابراز کرد: با ارزیابی رفتار آمریکا در روند مذاکرات مشخص می شود که آمریکا هیچ گاه به سمت رفع تحریم ها نخواهد رفت، بنابراین برای عبور از تحریم ها باید شرایط را به سمتی برد که نتیجه بخش باشد و تنها راه همان است که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند و آن خنثی سازی تحریم ها است.

وی افزود: هرچند رفع تحریم به دست دشمن است و ما در مذاکرات این را دنبال می کنیم ولی نباید به این مذاکرات دل خوش کرد بلکه باید با پشتکار، اعتماد به داشته های خود، توکل به خدا و ارتباط با کشورهای همسایه، منطقه و فرا منطقه ای این تحریم ها را خنثی کنیم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: ارزیابی ها نشان می دهد که دولت سیزدهم خنثی سازی را راهبرد خود قرار داده و سفر اخیر رئیس جمهور و برخی از وزرا به ازبکستان که برای امضای چند قرارداد و حضور در اجلاس کشورهای شانگ های صورت گرفته است در این راستا است.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com