کد خبر ۱۱۲۵۹۶ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۲
به مناسبت هفته وحدت/

درآمدی بر یک مراسم خرافی: تفرقه بیانداز و حکومت کن!

همه ساله در «هفته وحدت» اقداماتی در راستای تقویت وحدت صورت گرفته و به بیان اشتراکات شیعیان و اهل سنت پرداخته می‌شود؛ با این حال در همین ایام برخی نحله‌های فکری منحرف به بهانه سالروز قتل خلیفه دوم، به بدگویی به مقدسات اهل سنت و برگزاری مجالس خرافی پرداخته و بدین گونه بر طبل تفرقه بین مذاهب اسلامی می‌کوبند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، از سال 1360 فاصله میان روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول (از سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام به روایت اهل سنت تا سالروز ولادت ایشان به روایت منابع شیعه)، هفته وحدت نام‌گذاری شده است و همه ساله در ایام اقداماتی در راستای تقویت وحدت صورت گرفته و به بیان اشتراکات شیعیان و اهل سنت پرداخته می‌شود.

با این حال در همین ایام برخی نحله‌های فکری منحرف به بهانه سالروز قتل خلیفه دوم به بدگویی به مقدسات اهل سنت و برگزاری مجالس خرافی پرداخته و بدین گونه بر طبل تفرقه بین مذاهب اسلامی می‌کوبند.

ماجرای توهین‌های این گروه‌های فکری به مقدسات اهل سنت به همینجا ختم نمی‌شود و مغز متفکر این گروه‌ها برای مقابله به مثل با مفهوم وحدت _درست در ایامی که هفته وحدت نامگذاری شده است_ هفته‌ای را تحت عنوان برائت ایجاد کرده است و از شبکه‌ها و افراد تحت کنترل خود به بیان مواضع انحرافی می‌پردازد.

یکی از افراد شاخص که نقش محوری را در این جریان ایفا می کند، روحانی جوانی به نام «یاسرالحبیب» است. وی که از اقوام سیدصادق شیرازی _از روحانیون مشهور مدعی مرجعیت است_ همواره سعی دارد تا خود را سینه چاک تفکرات شیعه و دشمن درجه یک وهابیت نشان دهد و اخیرا نیز اقدام به ساخت در رابطه با زندگی حضرت فاطمه(س) کرده است.

شناخت مواضع و سرگذشت این فرد از این حیث مهم است که می‌تواند ارائه دهنده جمع بندی دقیقی از اهداف و پشت پرده‌های توهین‌کنندگان به مقدسات اهل سنت باشد.

الحبیب، روحانی انگلیسی که اجازه نشر افکارش را در اروپا ندارد!

یاسر الحبیب، روحانی کویتی است که در سال 2000 فعالیت‌های مذهبی‌اش را با تاسیس هیات خدام المهدی و انتشار مجله المنبر در کویت آغاز کرد. وی در سال 2003 در پی انتشار سخنانی برضد عایشه، همسر پیامبر (ص) توسط دولت کویت بازداشت و در دادگاه به 15سال زندان محکوم شد؛ اما تنها پس از گذشت سه ماه در سالروز ملی کویت مشمول عفو قرار گرفت.

الحبیب پس از آزادی ترجیح داد برای ادامه فعالیت‌هایش کشورش را ترک کرده و مدتی را در عراق و ایران سپری کند. وی همچنین خود را تربیت یافته مکتب سید محمدباقر شیرازی _برادرزاده صادق شیرازی_ می‌داند و در عراق با ازدواج با برادرزاده صادق شیرازی، پیوند خود را با این جریان محکم‌تر کرد.

الحبیب سپس بعد از مدتی سکوت خبری، به یک‌باره در انگلستان مشاهده شد و دولت انگلیس به محض ورود الحبیب برای وی پناهندگی و اجازه فعالیت‌های مذهبی صادر کرد. به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی میل، الحبیب در دهکده اعیان نشین فلومر _Fulmer_ در اطراف باکینگهام شر _Bukinghamahire_ انگلیس، یک کلیسای متروکه را به قیمت 2 میلیون پوند خریداری کرده و آن را به مرکز فعالیت‌های خود تبدیل می‌کند. [1]

الحبیب سپس با مبالغی که خود وی ادعا کرده از طریق کمک‌های مردمی در اختیار او قرار گذاشته است؛ اقدام به تاسیس یک شبکه ماهواره‌ای و چندین وبسایت خبری می‌کند. اگرچه الحبیب در ابتدا می‌گوید هدفش از دایر کردن این شبکه، ترویج مکتب تشیع اعلام است؛ با این حال طولی نمی‌کشد که وی در شبکه‌ای که با نام مقدسات شیعه مزین شده است؛ در حرکاتی مشمئز کننده، شئون و ارزش‌های اسلامی را زیر پا می‌گذارد.

وی در سال 2010 به مناسبت سالروز وفات جناب عایشه، همسر پیامبر اسلام (ص) در شبکه ماهواره‌ای خود به صورت زنده، اقدام به برگزاری مراسمی شنیع و توهین آمیز کرد و بعدتر نیز مواضع‌اش در مورد جناب عایشه را در یک کتابی با نامی مستهجن منتشر نمود.

الحبیب همچنین با استمرار توهین‌هایش به شخصیت‌های اهل سنت، هرساله سالروز درگذشت خلیفه دوم را جشن گرفته و برنامه‌ی آن را به صورت زنده از شبکه خود پخش می‌کند.

توهین‌های بی‌حد و حصر الحبیب بارها به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های عربی شده و در کمال تاسف دستاویز گروههای تندرو برای حمله به شیعیان مبدل گشته است! [2]

با این وجود، طبق نظر کمیسیون نظارت بر رسانه‌ها در انگلیس _ofcom_ به دلیل پخش برنامه‌های الحبیب در خارج از انگلیس، امکان برخورد با این کانال وجود ندارد. به عبارتی بر اساس این سیاست تامل برانگیز انگلیسی، محتواهای برنامه‌هایی که این روحانی به ظاهر شیعه می‌سازد؛ صرفا خاص خاورمیانه است. منطقه‌ای ملتهب پر از جمعیت شیعه و سنی! [3]

چرا الحبیب مجاز به تفرقه‌افکنی در انگلستان است!؟ 

با این حال برخی رسانه‌های انگلیس ابراز نگرانی کردند که اظهارات یاسر الحبیب می‌تواند سبب ایجاد نزاع و درگیری در میان مسلمانان انگلیس شود. بر اساس آمارهای منتشر شده از حدود ۲۴۰۰۰۰۰ مسلمان ساکن انگلیس، ۴۰۰۰۰۰ نفر از آنان شیعه هستند.

به نوشته دیلی میل، رهبران مسلمان ساکن انگلستان، نگرانند که برنامه‌های یاسر الحبیب می‌تواند اختلافات بین شیعه و سنی را همچون آتش‌فشان فوران کند. خالد محمود از اعضای حزب کارگر انگلیس می‌گوید، سخنان الحبیب دهها برابر بدتر از اظهارات سلمان رشدی است. شورای مسلمان بریتانیا نیز که یک ائتلاف از سازمان‌های مسلمان در این کشور است؛ با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات تفرقه‌افکنانه الحبیب، خواستار اتحاد بین شیعه و سنی شده است.

افزون بر این، دیگر شهروندان انگلیسی نیز نگران واکنش‌ها به تعالیم الحبیب در کشورشان هستند. به گزارش خبرگزاری وایس _vice_ در پی رفتار افراطی الحبیب، ساکنان شهرک باکینگهام شر _که الحبیب در آن‌جا اقامت دارد_ بارها در مورد برهم خوردن آرامش این منطقه و درگیری به خاطر اختلافات عقیدتی ابراز وحشت کردند. [4]

همچنین به نوشته دیلی میل، بسیاری از مردم می‌پرسند چرا الحبیب مجاز به انجام این اعمال در انگلستان است!؟ [5]

روحانی افراطی که حتی به شیعیان هم رحم نمی‌کند!

یاسر الحبیب علاوه ستیز با عقاید اهل سنت، حزب‌الله لبنان را گروهی ستیزه‌جو و افراطی و حکومت ایران را سرکوبگر می‌داند. الحبیب که صادق شیرازی را مرجع اعلم معرفی می‌کند و تصویر اجازه‌نامه نقل و حدیث از صادق شیرازی را در سایت خود منتشر کرده است؛ بارها به مراجع تقلید جهان تشیع تاخته است و آنها را افرادی منحرف و اهل مصالحه می‌خواند.

تفرقه‌بینداز و حکومت کن

جریان شیرازی‌ها در جریان فتنه شام و عراق که به علت عدم حضور در برابر تکفیری‌ها به کلی به حاشیه رفتند؛ این بار با پوشاندن کسوت «هنر» به افکار و عقایدشان، درصدد این هستند که قوی‌تر از قبل به میدان بازگردند. افکار و عقایدی که منشا بسیاری از قتل عام‌های شیعیان در خاورمیانه بوده و باعث شده است که شیعیان ساکن کشورهای عربی، با محدودیت‌های زیادی رو به رو شوند.

به راستی اگر یاسر الحبیب اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی را مسیر درست و راه سعادت می‌داند؛ چرا با حضور در کشور خود یا کشور دیگری با جمعیت مسلمان، عقایدش را ترویج نمی‌کند و در سایه امن پلیس و نهادهای امنیتی انگلیسی در محله‌ای ایزوله شده در انگلیس، برنامه‌های خود را مدیریت می‌کند!؟

منابع:

[1]: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2589795/Fears-preacher-stir-race-tensions-Buckinghamshire-village.html
[2]: https://web.archive.org/web/20100917072346/http://alqatrah.net/edara/index.php?id=143
[3]: http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/sunni-vs-shia-in-gerrards-cross-new-mosque-highlights-growing-tensions-among-british-muslims-8671969.html
[4]: https://www.vice.com/en_uk/article/meet-the-controversial-shia-cleric-bringing-sectarian-tension-to-the-uk
[5]: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2357021/The-hate-sheikh-Home-Counties-Firebrand-cleric-fuelling-global-conflict-Muslims-sets-HQ-idyllic-village.html
[6]: http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/sunni-vs-shia-in-gerrards-cross-new-mosque-highlights-growing-tensions-among-british-muslims-8671969.html

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com