کد خبر ۱۱۳۵۱۳ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱

نگاهی به ظرفیت‌های باغی قم؛ از پسته مرغوب تا زیتون اعلا

کشاورزان قمی با تلاش فراوان توانسته‌اند انواع محصولات باغی را در شرایط خاص اقلیمی این استان و محدودیت‌هایی که از نظر دسترسی به منابع آبی دارد، پرورش دهند و امروز از پسته مرغوب تا زیتون اعلا در باغ‌های قم تولید و در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، کشاورزان قمی با بهره‌گیری از تجربه‌ و مهارتی که طی سال‌ها فعالیت در خاک این استان به‌دست آورده‌اند و همچنین استفاده از نظر کارشناسان، امروز بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته محصولات باغی بسیار باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند که از جمله آن می‌توان به پسته و زیتون اشاره کرد. همین کیفیت باعث شده این محصولات دارای بازار فروش مناسبی باشد و حتی محصولی مانند پسته به عنوان کالای صادراتی به کشورهای مختلف جهان صادر شود.

قم ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که در این میان ۶۵ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است،‌ همچنین سطح زیر کشت باغ‌های استان حدود ۲۲ هزار هکتار می‌باشد که هر سال به طور میانگین بیش از ۸۲ هزار تُن انواع محصولات از آن‌ها برداشت و برای تامین نیاز مردم به بازار عرضه می‌شود.

محصولاتی مانند پسته، زیتون و انار از جمله تولیدات باغی مورد توجه قم است که نشان می‌دهد این استان با وجود قرار گرفتن در حاشیه کویر، بخش کشاورزی فعالی دارد و متولیان و بهره‌برداران این بخش توانسته‌اند علاوه بر حفظ سطح سبز استان، فعالیت اقتصادی سازنده‌ای را دنبال کنند.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با شماری از مسئولان بخش کشاورزی استان به بررسی ظرفیت‌های قابل توجه و متنوع برخی از محصولات باغی تولید شده در قم پرداخت که نشان دهنده زنده و پویا بودن فعالیت‌های باغبانی در این استان است.

 

نگاهی به ظرفیت‌های باغی قم؛ از پسته مرغوب تا زیتون اعلا

 

محصولات متنوع باغی در قم تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص گفت: با وجود محدودیت اراضی کشاورزی در قم،‌ کشاورزان این استان در تولید انواع محصولات باغی سرآمد هستند و اکنون محصول پسته قم در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به دلیل کیفیت بالایی که دارد مورد توجه قرار گرفته‌است.

محمد رضا حاجی رضا افزود: باغداران قمی علاوه بر پسته در تولید محصولاتی همچون انواع ارقام انار و زیتون نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست‌یافتند که موجب شده انار و زیتون قم در بازار داخلی دارای سطح فروش مناسبی باشد.

وی ادامه داد: در کنار این،‌ کشاورزان استان طی سال‌های اخیر به کشت گیاهان دارویی نیز در باغ‌های خود روی‌ آورده‌اند که نمونه‌ای از آن افزایش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان ۵۵۰ هکتار در اراضی کشاورزی قم است.

حاجی رضا گفت: توسعه فعالیت‌های باغبانی در قم با نگاه به ظرفیت‌های آبی استان انجام می‌شود و در کنار آن به موضوع اقتصاد کشاورزی نیز توجه داریم، یعنی محصولات باغی تولید شده در قم باید بازار مناسبی برای فروش داشته باشد.

وی بیان داشت: موضوع مهم دیگر در رابطه با فعالیت‌های باغبانی در استان، کمکی است که این بخش می‌تواند به موضوع تامین امنیت غذایی مردم و افزایش سطح سلامت جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی قم طی سال‌های اخیر مسیر بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری را دنبال می‌کند که در همین راستا در تمام باغ‌های استان که قابلیت وجود داشته باشد از این امکان استفاده خواهد شد.

حاجی رضا گفت: بحث دیگر در خصوص تولیدات باغی استان‌، توجه به موضوع فرآوری محصولات است که به همین منظور زیتون تولید شده در باغ‌های قم، در داخل استان فرآوری و در قالب زیتون کنسروی و روغنی به بازار عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز به ایرنا گفت: این استان دارای ۶۱۶ هکتار باغ زیتون است که ۲۶۴ هکتار از سطح زیر کشت این گیاه در قم بارور و ۳۵۲ هکتار آن غیر بارور است.

محمد علی سلامی بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال‌جاری حدود ۶۰۰ تُن زیتون در قم برداشت و به صورت کنسروی و روغنی به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به این که به طور معمول نیمی از زیتون‌های برداشت شده در قم کنسروی است و نیمی دیگر برای تهیه روغن استفاده می‌شود، افزود: عملکرد برداشت زیتون در قم به طور میانگین برای هر هکتار بیش‌از یک و نیم تُن است که میزان قابل توجهی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ کشاورز به صورت مستقیم برای تولید زیتون در قم فعالیت دارند و بهره‌برداران عمده آن در استان با رعایت استانداردهای تعیین شده محصول مرغوب و با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند.

سلامی گفت: تمام مراحل فرآوری زیتون برداشت شده از باغ‌های قم نیز در داخل استان انجام می‌شود و این محصول در قالب‌های مختلف کنسروی و روغنی با نام‌های تجاری معتبر بسته‌بندی و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

 

نگاهی به ظرفیت‌های باغی قم؛ از پسته مرغوب تا زیتون اعلا

 

پسته قم در بالاترین سطح کیفی به بازار عرضه می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی استان در تولید پسته، گفت پسته کاری علاوه بر تناسب با شرایط آب و هوایی قم از نظر اقتصادی نیز برای بخش کشاورزی استان ارزش افزوده مناسبی ایجاد می‌کند.

حاجی رضا ادامه داد: نیاز است تا فرآیند کشت پسته در قم بر اساس مباحث دانش بنیان متحول شود و شاهد افزایش عملکرد و برداشت بیشتر محصول در باغ‌های پسته استان باشیم.

وی افزود: کشت پسته برای کشاورزی قم مهم است و به همین دلیل برای افزایش سطح کمی و کیفی تولید این محصول با همکاری کشاورزان استان از جدیدترین فناوری‌های علمی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به طور حتم نیاز است تا موضوع سلامت محصول مورد توجه پسته‌کاران استان باشد و در این رابطه باید بتوانیم با رعایت استانداردهای تعیین شده در بازارهای بین‌المللی حضور موفق داشته باشیم.

حاجی رضا ادامه داد: امروز در استان قم علاوه بر موفقیت‌های کسب شده در زمینه تولید پسته، بسترهای لازم برای فرآوری این محصول در بالاترین سطح کیفی نیز فراهم شده‌است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در خصوص وضعیت تولید پسته در قم به ایرنا،‌ گفت: امسال محصول پسته قم به دلیل مواجه نشدن با تنش‌های سخت محیطی، با کیفیت مناسب و در حجم قابل قبول در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه شد.

سلامی با اشاره به این که بیشتر باغ‌های پسته استان در بخش مرکزی مناطق قمرود و قنوات و همچنین اطراف جاده قم - تهران و قم - کاشان واقع شده‌اند، افزود: ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود و کشاورزان این استان طی‌ سال‌های اخیر در زمینه تولید پسته با بهترین کیفیت، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

وی با اشاره به این که برداشت محصول پسته درقم از اواخر شهریور تا اواخر مهرماه انجام می‌شود، گفت: پسته تولید شده در قم بسیار باکیفیت است و در بازار جایگاه مناسبی دارد و همین مساله در کنار مزایای دیگر، موجب تشویق کشاورزان به کشت این محصول در استان شده‌است.

 

نگاهی به ظرفیت‌های باغی قم؛ از پسته مرغوب تا زیتون اعلا

 

براساس آمار امسال ۶ هزار تُن پسته در استان قم تولید شد؛ به طور کلی ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در این استان موجود است که هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com