کد خبر ۱۱۳۶۸۰ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲

تولید پوشاک ایرانی - اسلامی از ظرفیت‌های صنعت قم

مدیریت بازار سوغات زائر از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر در نگاه مسئولان قم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌است و در همین ارتباط شماری از مدیران بخش‌های اقتصادی اعتقاد دارند که این استان می‌تواند با تولید انواع پوشاک ایرانی- اسلامی سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، قم به دلیل وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س)‌ و سایر جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی از موقعیت بسیار ویژه‌ای در بحث گردشگری برخوردار است و سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر می‌کنند که همین مساله موجب اهمیت یافتن بازار سوغات در قم شده‌است.

از طرف دیگر قم دارای صنایع متنوع در تولید بسیاری از محصولات است  که می‌توان از این ظرفیت در راستای مدیریت بازار سوغات استان و تامین کالاهای قابل عرضه در آن استفاده کرد؛ نکته قابل توجه دیگر در این ارتباط در نظر گرفتن جایگاه قم در جهان اسلام است که باعث می‌شود توجه به رویکردهای فرهنگی در تولید سوغات حایز اهمیت باشد.

در همین ارتباط رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: این استان ظرفیت‌ و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک ایرانی - اسلامی را دارد.

اکبر ابدالی در گفت‌وگو با ایرنا، بیان داشت: به‌دنبال تدوین و اجرای دقیق سیاست‌های صنعتی در قم هستیم که از مهمترین برنامه‌ها در این بخش، گسترش صنعت پوشاک است.

وی افزود: هم‌اکنون نیز بسترهای لازم برای تولید پوشاک و زنجیره تولید این محصولات در استان شکل گرفته‌است، به‌نحوی که درحال حاضر در شهرک‌های صنعتی قم، صنایع نساجی جایگاه خوبی دارد و سطح اشتغال و تولید قابل توجهی را ایجاد کرده‌است.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تولید برخی از انواع پوشاک نیز، قم در سطح کشور صاحب نام است و به عنوان نمونه تولیدکنندگان پوشاک در شهرستان کهک این استان،‌ در زمینه تولید و عرضه انواع کاپشن عملکرد بسیار خوبی دارند.

ابدالی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم همواره از گسترش فعالیت‌های تولیدی در این استان حمایت کرده‌است و اکنون نیز به دنبال توسعه صنایعی است که علاوه بر پاسخ‌گویی به نیازهای مردم بتواند برای کشور نیز قدرت اقتصادی ایجاد کند.

 

تعداد واحدهای تولید کننده سوغات زائر در قم افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز در این ارتباط گفت: سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر ایران و جهان خود را به قم می‌رسانند، درهمین راستا فراهم کردن بسترهای لازم برای افزایش تعداد واحدهای تولیدی مرتبط با سوغات زائر در شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار گرفته‌است.

روح‌الله ابراهیمی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: بر اساس موقعیت ویژه قم در موضوع زائر پذیری و جایگاه فرهنگی این استان در جهان اسلام، استقرار صنایع فرهنگی، واحدهای تولید کننده پوشاک ایرانی - اسلامی و همچنین صنایع مرتبط با سوغات زائر در قم جز برنامه‌های مهم شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان است و در این رابطه از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

وی افزود: امروز تعداد قابل توجهی از فعالان اقتصادی متقاضی دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی قم برای راه‌اندازی واحد تولیدی هستند، اما نکته مهم در این رابطه ضرورت استقرار صنایعی در قم است که بر اساس سند آمایش سرزمین و ظرفیت‌های قم مناسب این استان باشد و صنایع فرهنگی و سوغات زائر از چنین ویژگی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با استقرار این نوع از صنایع در استان علاوه بر گسترش تولید و اشتغال، موقعیت مناسبی برای تولید محصولات مورد نیاز زائران با توجه به ارزش‌های ایرانی و اسلامی فراهم می‌شود و این محصولات علاوه بر عرضه در بازار استان به عنوان محصولات تولید شده در قم و تامین نیاز زائران، در بازار کشورهای اسلامی نیز با استقبال مواجه خواهد شد.

ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس راهبردهای تعیین شده، اجازه استقرار صنایع با آلایندگی بالا و همچنین آب‌بر را در شهرک‌های صنعتی استان نمی‌دهیم و به جای آن در کنار توجه به صنایع فرهنگی، پوشاک ایرانی - اسلامی و سوغات زائر، از ایجاد واحدهای تولیدی دانش‌بنیان، مجهز به فناوری‌های روز، کم‌ آب‌بر و دارای سازگاری بیشتر با محیط زیست استان حمایت می‌کنیم.

 

سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در زمینه تولید و عرضه پوشاک در قم فعال است

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز پیرامون این موضوع گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در زمینه تولید و ۲ هزار واحد صنفی نیز در زمینه فروش پوشاک در قم فعال می‌باشد که این موضوع نشان دهنده ظرفیت‌های خوب استان در بخش تولید پوشاک است و می‌توان از این امکان برای تامین سبد سوغات زائر به خوبی استفاده کرد.

امیرحسین پروان بیان کرد: علاوه بر این ظرفیت بالا در بخش‌های صنفی، بسیاری از افراد در مناطق مختلف استان در قالب مشاغل خانگی به تولید انواع پوشاک می‌پردازند که ساماندهی وضعیت کاری آنان و حمایت از کسب و کاری که ایجاد کرده‌اند با پرداخت تسهیلات مورد نیاز و اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی برای راه‌اندازی واحد تولیدی در دستور کار است.

وی ادامه داد: تولیدات قم در عرصه پوشاک از نظر کمی و کیفی دارای وضعیت مطلوبی است و مشتریان بسیاری در بازار داخلی دارد و می‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند البته تولیدکنندگان پوشاک استان برای کسب موفقیت‌های بیشتر در بازاریابی خود باید به نکات مهمی همچون ایجاد نشان تجاری نیز توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند با حضور در بازارهای بین‌المللی سود بیشتری کسب کنند.

وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا با ایجاد فضای تعاملی هرچه بیشتر میان صاحب نظران در این عرصه همچون کارشناسان و استادان حوزه مد و لباس با تولید کنندگان پوشاک در مسیر تبدیل شدن استان قم به قطب تولید پوشاک ایرانی اسلامی گام برداریم و این موضوع از جمله اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

گفتنی است قم علاوه بر داشتن واحدهای صنعتی و صنفی فعال در عرصه تولید و عرضه پوشاک به دلیل داشتن قابلیت‌های مطلوب در صنعت نساجی و برخورداری از واحدهای تولیدی صاحب نام در این زمینه که موجب شکل گیری زنجیره تولید محصول نهایی می‌شود، از شرایط لازم برای تبدیل شدن به قطب تولید پوشاک ایرانی- اسلامی و عرضه آن به عنوان سوغات برخوردار است.

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com