کد خبر ۱۱۳۶۹۰ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۳

۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی قم جذب بازار کار می‌شوند

استاندار قم با اشاره به ظرفیت رشته‌های فنی در قم گفت: افزون بر ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در این استان جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، سید محمدتقی شاهچراغی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه قم، با اشاره به وجود نظام مسائل مختلف استان در حوزه‌های صنعتی، عمرانی، فرهنگی و زیرساختی، بیان کرد: دانشگاه و مراکز علمی مکان هایی است که می‌تواند این نظام مسائل را به نحو منطقی و بنیادین حل کند.

استاندار قم با تاکید بر رویکرد استان قم از ارتباط و ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه، بیان داشت: توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جلوه‌های مهم در افزایش ارتباط بین صنعت و مراکز علمی و تولیدی است.

وی ظرفیت قم در علوم اسلامی و انسانی را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: استان قم با دارابودن تعداد بالای مراکز علمی، اساتید و دانشجو از ظرفیت کم‌نظیری در این حوزه برخوردار است که آثار علمی آن در سطح ملی و جهانی الهام‌بخش است.

استاندار قم در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از پژوهشگران، خاطرنشان کرد: نظام مسائل استان مشخص‌شده و قابل‌ارائه به دانشگاه‌ها برای اتخاذ راهکارهای علمی و اجرایی جهت بهبود شرایط و عبور از وضعیت موجود است.

شاهچراغی در پایان با تاکید دوباره بر حمایت از ایده و ظرفیت پژوهشگران در حوزه‌های مختلف دانشی، نسبت به استفاده حداکثری از مزیت علوم اسلامی و انسانی پربار در استان قم تاکید کرد.

تجلیل از ۵۵ پژوهشگر برتر

رییس دانشگاه قم نیز در این آیین با تاکید بر وجود زیرساخت‌های پژوهشی متنوع در قم بیان کرد: مزیت و زیرساخت‌های پژوهشی ایجادشده در حوزه علوم انسانی و اسلامی بی‌نظیر است اما از این ظرفیت تاکنون در سطح جهانی به‌خوبی استفاده‌نشده و شرایط جهانی آن قابل‌قبول نیست هرچند روند کلی آن صعودی است.

حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی یادآور شد: طی ۲ سال گذشته فقط ۸۰۰ مقاله تدوین‌شده در قم در سطح جهانی به مرجع علمی و موردپذیرش مراکز تراز جهانی تبدیل‌شده که در مقایسه با ۷۸ هزار مقاله تدوین‌شده در سال ۱۴۰۰ توسط مراکز علمی کشور، بسیار ناچیز است.

وی عنوان کرد: به‌رغم سیر صعودی تولید علم در استان قم در ابعاد جهانی اما حجم مقالات و دانش‌های تولیدشده اصلا در سطح دنیا قابل‌ملاحظه نیست و به چشم نمی‌آید.

رییس دانشگاه قم ادامه داد: برگزاری تورهای دانشجویی و اساتید و بازدید از از مراکز صنعتی و تولیدی، تشکیل ستاد راهیان پیشرفت برای حضور مستمر دانشجویان در مراکز صنعتی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری استان، برگزاری جشنواره دانش‌آموزی، حضور بیش از ۳۰ استارتاپ در نمایشگاه فناوری، برگزاری هفت کارگاه آموزشی و چهار نشست تخصصی به همراه تجلیل از پژوهشگران برتر از برنامه‌های این استان در طول هفته پژوهش و فناوری خواهد بود.

وی با اشاره به تجلیل از ۵۵ پژوهشگر برتر استان قم در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: انتظار این است که از تجربه، توانمندی، خلاقیت و ظرفیت‌های این افراد در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و دانش‌بنیانی استفاده شود و به حال خود رها نشوند.

در این آیین که با حضور معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد از ۵۵ نفر از پژوهشگران برتر استان قم تجلیل به عمل آمد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com