کد خبر ۱۱۳۶۹۴ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶
اختصاصی قم‌نا/

بازگشت سگ‌های ولگرد به حریم شهری همزمان شروع فصل سرد سال +فیلم

با شروع فصل سرما بار دیگر سگ‌های ولگرد در جست‌وجوی خوارک خود، وارد حریم مسکونی شهرها شده‌اند و مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان به وجود آورده‌اند. در کلیپی که طی روزهای اخیر از شهر قم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ یک سگ ولگرد در حال تعقیب یک کودک دانش‌آموز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، با شروع فصل سرما بار دیگر سگ‌های ولگرد در جست‌وجوی خوراک خود، وارد حریم مسکونی شهرها شده‌اند و مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان به وجود آورده‌اند. در کلیپی که طی روزهای اخیر از شهر قم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ یک سگ ولگرد در حال تعقیب یک کودک دانش‌آموز است. در این تعقیب و گریز _که در خیابان سعادتی واقع در انتهای بلوار جمهوری شهر قم رخ داده است_ کودک مذکور موفق به فرار از دندان‌های تیز این سگ می‌شود.

با این حال به گفته ساکنان این محله، سگ‌های ولگرد به خطری دائمی برای دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند؛ تا جایی که بسیاری از والدین، از این که فرزند خود را به تنهایی روانه مدرسه کنند واهمه دارند. بر اساس قوانین موجود بحث سازماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از لحاظ قانونی به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها واگذار شده است. در مراکزی صنعتی نیز که یک فضای محصور دارند؛ متولی سازماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مدیریت خود آن مجموعه است.

در شهر قم نیز اگرچه مجموعه مدیریت شهری، اهتمام ویژه‌ای نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دارد؛ با این حال به نظر می‌رسد گاهی این تلاش‌ها با نرخ زاد و ولد و جمعیت این سگ‌ها متناسب نیست و حوادثی از قبیل کلیپ بالا نیز به همین دلیل است. بر اساس آمار رسمی سازمان نظام پزشکی کشور، سالیانه در حدود دویست‌و‌چهل تا دویست‌وپنجاه هزار گزش انسان توسط حیوانات در کشورمان رخ می‌دهد که نود درصد این گزش‌ها توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد.

تزریق واکسن هاری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری بعد از گاز گرفتگی توسط سگ الزامی است. هر دُز از این واکسن‌ بین بیست تا سی دلار هزینه دارد که به عبارتی تزریق این واکسن روزانه هفتاد الی هشتاد میلیون تومان برای کشور هزینه‌بردار است. افزون بر این افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد باعث شده است تا علاوه بر به خطر افتادن جان انسان‌ها، برخی از گونه‌های جانوری نیز در معرض انقراض قرار بگیرند و زیستگاه سایر حیوانات نیز ناامن شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com