کد خبر ۱۱۴۸۶۱ انتشار : ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

کم‌کاری برخی دستگاه‌های اجرایی قم در اجرای قانون هوای پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این که با اقدامات ارزنده‌ای در راستای ایجاد «هوای پاک» انجام شده است، خاطرنشان کرد: با این حال این اقدامات برای رسیدن به جایگاه مطلوب کافی نبوده و برای مقابله با عواملی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند، تمامی دستگاه‌های اجرایی باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.

در سال ۱۳۷۴، بحران آلودگی هوا در کلانشهرها موجب شد تا مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا به منظور ایجاد حساسیت در مورد آثار زیانبار آلودگی هوا بین اقشار مختلف جامعه، بک روز را به عنوان «روز ملی هوای پاک» نامگذاری کنند.

از این تاریخ همه ساله هفته‌ منتهی به روز ملی هوای پاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از دیگر دستگاه‌ها گرامی داشته شده و فرصتی برای مرور راهکارهای مقابله با آلودگی هوا شمرده می‌شود.

در همین خصوص سیدرضا موسوی‌مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، با بیان این که هوای شهر قم از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴۳ روز در وضعیت پاک و قابل قبول و ۶۲ روز در وضعیت ناسالم قرار داشته است، اظهار کرد: بدون شک بهره‌مندی از هوای سالم و پاک از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی است و به همین دلیل باید برای دستیابی به آن تلاش کرد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در جهت کاهش آلاینده‌های جوی و معضل گرد و غبار، تصریح کرد: در شهر قم با همراهی و همفکری مجموعه‌ مدیریتی استان اقدامات ارزنده‌ای در این راستا انجام شده است.

موسوی‌مشکینی اضافه کرد: با این حال این اقدامات برای رسیدن به جایگاه مطلوب کافی نبوده و برای مقابله با عواملی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند، تمامی دستگاه‌های اجرایی باید برنامه‌ریزی و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی در ادامه از پدیده «وارونگی دما» به عنوان یکی از تهدید‌های جدی این روزهای کلانشهرهای کشور و شهر قم نام برد و خاطرنشان کرد: این پدیده در روزهای سرد سال رخ داده و آلودگی ناشی از آن، باعث به خطر افتادن جدی سلامت عمومی شهروندان می‌شود.

موسوی‌مشکینی از نظارت و کنترل بر واحدهای صنعتی آلاینده به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تبعات پدیده «وارونگی دما» نام برد و در این باره بیان کرد: صنوف آلاینده که در محدوده شهر قم فعالیت می‌کنند نیز هرچه سریع‌تر باید ساماندهی شده و به خارج از شهر قم منتقل شوند.

وی همچنین خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها از دیگر دلایل عمده آلودگی هوای قم دانست و گفت: معاینه فنی وسایل نقلیه در کنار فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید به صورت جدی پیگیری شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com