کد خبر ۱۱۴۹۳۸ انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۰

بازآفرینی بافت پیرامون حرم قم با پشتوانه اراضی ۴۸ هکتاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به‌ضرورت بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی اطراف حرم مطهر اظهار داشت: اراضی ۴۸ هکتاری واقع در پردیسان به‌عنوان پشتوانه بازآفرینی بافت های پیرامون حرم و بافت های فرسوده تخصیص داده شده و خوشبختانه بعد از سال‌ها مشکلات اجرایی آن حل‌شده است.

وی از طراحی و پیش‌بینی ۱۰ پروژه اصلی در این محدوده خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در هیئت اجرایی مصوب شده که از این تعداد، ۵ تفاهم‌نامه بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی برای اقدام اجرایی تنظیم‌شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص این پنج تفاهم‌نامه گفت: بازآفرینی محله چهل اختران و ساماندهی آستانه امام‌زاده موسی مبرقع(ع)، ساماندهی و بازآفرینی محله دروازه ری و اصلاح عبور و مرور این منطقه، بازآفرینی محلات خیابان معلم و اصلاح عبور و مرور فاز ۵ عمار یاسر، احداث آرامستان پارک قبرستان نو و اصلاح عبور و مرور در این قبرستان و بازآفرینی شهری محلات قم نو و آبشار ازجمله پروژه‌هایی هستند که تفاهم‌نامه مربوط به بهسازی و بازآفرینی آن‌ها تنظیم‌شده و در مرحله امضا قرار دارد.

وی با اشاره به کمبود خدمات شهری در این مناطق افزود: رویکرد افزایش سرانه‌های خدمات شهری، احداث بناها و فضای شهری موردنیاز در این محدوده‌ها مدنظر است که این طرح‌ها بر اساس این اهداف برنامه‌ریزی شده‌اند.

خاکی در خصوص استفاده از ظرفیت این اراضی اظهار داشت: چند روش برای استفاده از این اراضی در اجرای طرح‌ها مدنظر قرار دارد؛ بخشی از اراضی به‌صورت مستقیم به مالکان معوض داده می‌شود و در بخش دیگری در قالب پروژه سرمایه‌گذاری به خانه تبدیل‌شده و برای انتقال آماده می‌شود.

وی ادامه داد: این سیاست موجب می‌شود شهرداری نیز به تولید مسکن در شهر کمک کرده و از طرفی برای عده‌ای از شهروندان که امکان ساخت‌وساز ندارند، شرایط بهتری در تملکات فراهم شود و بسیاری از شهروندان، به دلیل آنکه در این خانه‌ها و بافت ها زندگی می‌کنند ممکن است برای آنان مشکل باشد که بخواهند زمین تحویل گرفته و بسازند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر پلاک‌های پیش‌بینی‌شده برای این روش را حدود ۱۵ پلاک اعلام کرد و گفت: شهرداری در این خصوص اعلام آمادگی کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری برای احداث است.

خاکی ادامه داد: در تمام این فرایند شهرداری به‌عنوان کارگزار وارد عمل شده و کار اصلی نقل‌وانتقال املاک معوض به‌صورت مستقیم توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم صورت می‌پذیرد.

وی در خصوص منابع تأمین اعتبار برخی از این پروژه‌ها گفت: برخی از پروژه‌ها از گذشته آغاز شده و از منابع داخلی شهرداری یا منابع استانی و ملی برای آن هزینه شده است؛ به‌عنوان‌مثال بخشی از اعتبار پروژه چهل اختران از استانداری و از منابع مصوبات سفر رهبری تأمین‌شده است و اکنون با پشتوانه اراضی ۴۸ هکتاری کار آن جدی‌تر دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر ابراز امیدواری کرد تا ۸ ماه آینده تأثیر چشم‌گیری در شروع پروژه‌ها ایجاد شود و افزود: عمده تملکات فاز پنج عمار یاسر نیز توسط شهرداری انجام‌شده و هم‌زمان عملیات عمرانی و احداث تونل توسط شهرداری در حال انجام است.

پایان پیام/78023


https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com