کد خبر ۱۱۴۹۷۸ انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۸
مدیر کل محیط زیست استان قم:

پدیده گرد و غبار در شش ماه اول سال قم را آزار می دهد

مدیر کل محیط زیست استان قم گفت: در ۶ ماهه نخست سال پدیده گرد و غبار، استان قم را آزار می دهد که این امر به دلیل کاهش حقابه ها و همچنین افزایش خشکسالی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، سید رضا موسوی عصر سه شنبه در نشست نخبگان حوزوی و دانشگاهی و همچنین گروه‌های حامی محیط زیست که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: ظرفیت منابع و سفره‌های زیرزمینی به دلیل عدم تأمین حقابه ها کاهش یافته و امروز شاهد هستیم که کانون‌های گرد و غبار به فاصله ۲۰ کیلومتری قم رسیده اند.

مدیر کل محیط زیست استان قم عنوان داشت: حقابه های استان قم از رودخانه‌های قره چای و قمرود به صفر رسیده و از سوی دیگر دبی آب رودخانه شور نیز کاهش داشته است.

موسوی مشکینی بیان داشت: در ۶ ماهه نخست سال پدیده گرد و غبار، استان قم را آزار می‌دهد که این امر به دلیل کاهش حقابه ها و همچنین افزایش خشکسالی است.

وی افزود: در تیر ماه امسال ۲۳ روز، قم متأثر از گرد و غبار بود که بخش عمده‌ای از آن ناشی از کانون‌های گرد و غبار داخلی بوده است.

مدیر کل محیط زیست استان قم با بیان اینکه متوسط بارش در استان قم ۱۶۰ میلیمتر است افزود: میزان تبخیر نیز ۳۵۰۰ میلی متر در سال است که این شرایط سبب ایجاد خشکسالی در استان شده است.

موسوی ادامه داد: استان قم ۶ تالاب به مساحت ۱۰۰ هزار هکتار دارد که هر ساله میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

وی ادامه داد: قم یک منطقه حفاظت شده و همچنین چهار منطقه شکارممنوع دارد.

مدیر کل محیط زیست استان قم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استان قم در ۷ شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در حدود ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ۷۰ درصد آنان در حوالی قم قرار دارند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com