کد خبر ۱۱۵۰۲۸ انتشار : ۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۷
مرجع تقلید جهان تشیع مطرح کرد:

تاثیر سوءگرانی کاغذ بر نشر معارف دینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از سفر به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، در گفت‌وگویی یکی از دغدغه‌های مطرح شده مراجع تقلید را موضوع گرانی کاغذ برای انتشار کتاب‌های دینی برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از سفر به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، در گفت‌وگویی یکی از دغدغه‌های مطرح شده مراجع تقلید را موضوع گرانی کاغذ برای انتشار کتاب‌های دینی برشمرد.

اشاره محمدمهدی اسماعیلی به سخنان آیت‌الله سبحانی است که گفته است: "با گرانی کاغذ، چاپخانه‌ها در حال تعطیل شدن و کارگران در حال بیکار شدن هستند. وقتی کاغذ، قیمت بالایی دارد نه کسی توان چاپ کتاب را دارد و نه کسی می‌تواند کتاب بخرد."

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به جایگاه ممتاز قم در عرصه چاپ و نشر از دولت سیزدهم درخواست کرده است تا اهتمام ویژه‌ای در خصوص کاهش قیمت کاغذ به خرج دهد.

با گرانی‌های افسار گسیخته انواع کالاها و کوچک شدن سفره ایرانیان طی سال‌های اخیر، خرید و خواندن کتاب عملا از برنامه بسیاری از شهروندان ایرانی حذف و به تبع آن سرانه کتاب‌خوانی کشور با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

گرانی کاغذ، کاهش سرانه مطالعه و نگرانی‌های پیرامون آن تا جایی پیش رفت که به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، رهبر انقلاب دستور به استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای خرید کاغذ دادند.

اما به نظر می‌رسد تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از گرانی کاغذ، نتیجه‌بخش نبوده و قیمت چاپ جدید یک کتاب با چاپ یک شماره پیشین آن دارای اختلاف قابل توجهی است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ١٥ساله و بیش‌تر با سواد در ماه به طور متوسط ٨ ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ١٦ دقیقه و ٣٦ ثانیه در روز بوده است.

از این مقدار شش ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه متعلق به کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات، ٢ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ٤ ساعت سرانه مطالعه سایر کتب غیردرسی بوده است.

همچنین بر اساس داده‌های موجود، استان قم برای چندین سال متوالی، بیشترین سرانه کتابخوانی را در کشور داشت که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، استان قم پس از استان یزد در جایگاه دوم بیشترین سرانه کتابخوانی ایستاده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com