کد خبر ۱۱۵۰۵۹ انتشار : ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۰

48 خوابگاه متاهلی در دانشگاه قم ساخته می‌شود

رئیس دانشگاه قم گفت: با توافقی که با خیرین داشته‌ایم مقرر شد تا 48 خوابگاه دانشجویی ویژه دانشجویان متاهل در متراژهای 50 الی 60 متر در قالب 2 مجتمع در دانشگاه قم احداث شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت چهل‌ و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه قم و دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه جامع قم به عنوان دانشگاه مادر استان مسئولیت نظارت بر همه مراکز آموزش عالی استان را برعهده دارد.

وی ادامه داد: این دانشگاه از اسفند ۱۳۵۹ پذیرش دانشجو بین طلاب را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۶ با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دانشگاه جامع شناخته شد و تا به امروز در کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: این مرکز آموزشی باوجود اینکه سن زیادی ندارد و جز دانشگاه‌های جوان محسوب می‌شود اما رتبه خوبی را بین دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده است.

شریفی در ادامه با اشاره به رتبه فعلی دانشگاه قم در کشور، گفت: بهترین رتبه‌ای که تا به حال دانشگاه قم بدست آورده رتبه بیست و چهارم است اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات در آخرین رتبه‌بندی که سال گذشته صورت گرفت، دانشگاه قم به عنواند سی و سومین دانشگاه انتخاب شد.

* ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه قم مشغول به تحصیل هستند

رئیس دانشگاه قم در خصوص تعداد دانشکده‌های این مرکز، مطرح کرد: دانشگاه قم در حال حاضر ۶ دانشکده و یک پردیس دانشگاهی بین‌اللملی دارد. در این مرکز ۳۳ گروه آموزشی در رشته‌های مختلف، ۱۴۳ گرایش رشته تحصیلی، ۳۸ رشته دکترای تحصصی، ۷۶ رشته گرایش در کارشناسی ارشد و ۳۲ رشته گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد.

وی افزود: در مقطع تحصیلی دکتری ۹۴۳ دانشجو و در ارشد ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو داریم، علاوه بر این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو خارجی نیز از سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و... در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

* ۷ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه قم فعال هستند

شریفی در ادامه با اشاره به تعداد آزمایشگاه‌های مستقر در دانشگاه قم، عنوان کرد: ما در این مرکز ظرفیت خوبی را از نظر آزمایشگاهی داریم که در حال حاضر فعال هستند و به دنبال این هستیم تا تمامی این آزمایشگاه‌ها را به ابزار و امکانات به‌روز تجهیز کنیم.

وی گفت: یکی از افتخارات ما این است که بخشی از فعالیت‌هایمان را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دادیم، برای مثال در حال حاضر ۵۱ شرکت در این دانشگاه وجود دارد که ۷ مورد از آن‌ها مجوز دانش‌بنیان را کسب کرده و باقی این شرکت‌ها در مسیر کسب مجوز هستند.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: علاوه بر این مجموعه‌ها، دانشگاه قم تعامل خوبی با مجموعه‌های صنعتی استان دارد و تا به حال توانسته‌ایم 31 قرارداد کاری را با شرکت‌های مختلف منعقد کنیم.

*اولین نشریه ایرانی ثبت شده در اسکوپوس مربوط به دانشگاه قم است

شریفی در ادامه با اشاره به نشریات معتبر مربوط به دانشگاه قم، خاطرنشان کرد: در مجموع 19 نشریه علمی در دانشگاه قم مشغولند که از این تعداد، 6 نشریه دارای رتبه علمی پژوهشی هستند و باقی آن‌ها در مسیر کسب مجوز مربوطه قرار دارند.

رئیس دانشگاه قم تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ کشورمان، اولین نشریه به زبان فارسی که توانسته در مرکز استنادی اسکوپوس ثبت شود؛ مربوط به دانشگاه قم است که این موضوع برای همه ما افتخار دارد. ما امیدواریم به بتوانیم نشریات دیگرمان را هم در این مرکز به ثبت برسانیم.

*۴۸ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه قم ساخته می‌شود

وی در ادامه با اشاره به خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه قم گفت: با همت یکی از خیرین موفق شدیم ۱۰ خوابگاه متاهلی را در دانشگاه قم بسازیم که در حال حاضر ۱۰ زوج دانشجو در آن زندگی می‌کنند. ۴ خوابگاه دیگر تا هفته آینده تمکیل و در اختیار زوجین قرار می‌گیرد تا تعداد آن‌ها در مجموع به 14 خوابگاه برسد.

رئیس دانشگاه قم اذعان کرد: با جلسات و هماهنگی که با خیرین در این مدت داشته‌ایم مقرر شد تا برای سال آینده ۲ مجتمع و در مجموع ۴۸ واحد خوابگاه متاهلی ۵۰ الی ۶۰ متری در دانشگاه قم ساخته و در اختیار زوج‌های دانشجو قرار گیرد.

* ۴ دانشکده دیگر در دانشگاه قم تاسیس می‌شوند

شریفی در ادامه اظهار کرد: باتوجه به نیازهای کشور، مزیت‌های استان و ظرفیتی که دانشگاه قم دارد، این تعداد دانشکده در دانشگاه قم قابل رضایت نیست. ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم برای سال آینده 4 دانشکده علوم انسانی، علوم و فناوری‌های هم‌گرا، فلسفه‌های کاربردی و دانشکده کارآفرینی را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: البته علاوه بر این دانشکده‌ها، مدنظر داریم تا بتوانیم ۱۰ پژوهشگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم و در آینده این پژوهشگاه‌ها تبدیل به دانشکده شود. برای مثال پژوهشگاه حمکرانی اسلامی یکی از این مراکزی است که ما در نظر داریم برای سال‌های آینده آن را در غالب دانشکده در دانشگاه قم داشته باشیم.

*ورود به حوزه بین‌الملل و جهان اسلام از اهداف دانشگاه قم است

شریفی در ادامه مطرح کرد: یکی از رویکرد‌های این دانشگاه در دوره مدیریت بنده این است که بتوانیم ورود و حضور جدی در مجامع بین‌المللی به ویژه دانشگاه‌های جهان اسلام داشته باشیم، دانشگاه قم به دلیل ارتباط خوبی که با حوزه علمیه دارد می‌تواند نماینده تمام مراکز آموزش عالی در این مجامع باشد.

رئیس دانشگاه قم خاطرنشان کرد: در این راستا گفت‌وگو و جلسات مختلفی را با دبیرخانه مجمع دانشگاهیان جهان اسلام داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را عملیانی کنیم.

در پایان این جلسه اصحاب رسانه استان قم به بازدید از برخی از پروژه‌های عمرانی درحال ساخت و شرکت‌های وابسته به دانشگاه قم پرداختند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com