کد خبر ۱۱۵۰۸۵ انتشار : ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۷

مصادیق ایثار باید برای دانش‌آموزان قمی به‌روزرسانی شود

رئیس اداره شاهد و امور ایثارگران اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: مصادیق ایثار باید برای دانش‌آموزان قمی به‌روزرسانی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، بنا بر نقل کارشناسان مذهبی فرهنگ ایثار وشهادت باید برای برنامه‌های دفاعی اسلام تبیین و شناسایی شود، چرا که این اقدام می‌تواند جامعه را در برابر هجوم فرهنگ‌های غیرخودی مصون بدارد.

امروز نباید از نقش مؤثر ایثارگری و شهادت طلبی در حفظ دین و ارزشهای آن واستقلال کشور غافل شد. از آنجایی که تغییر نگرش در افراد جامعه، از ابزارهای نفوذ فرهنگ به شمار می‌رود، لذا مراکز آموزشی با عنوان یکی از ابزارهای نفوذ فرهنگ در سطوح مختلف جامعه، می‌تواند بستر مناسبی برای نهادینه ساختن فرهنگی صحیح باشد.

بنابراین با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری های اصولی و جامع، فرهنگ ایثارگری و شهادت‌طلبی در این مراکز ارتقای خواهد یافت، بر همین اساس به منظور اطلاع از اقدامات این حوزه در مراکز آموزشی استان به گفت‌وگو با رئیس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش قم پرداختیم.

فعالیت 400 فرزند شهید و 600 رزمنده دفاع مقدس به ‌عنوان همکار در مدارس قم

مهدی خادمی جمکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به بررسی‌های آماری صورت گرفته در این حوزه، اظهار داشت: یک ششم شهدای استان به شهدای دانش‌آموز که قریب به هزار نفر بوده‌اند اختصاص دارد به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد 400 فرزند شهید و 600 رزمنده دفاع مقدس به ‌عنوان همکار در مدارس و اداره کل آموزش‌ وپرورش قم مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره شاهد و امور ایثارگران اداره کل آموزش‌ و پرورش قم، با بیان اقدامات صورت گرفته از اوایل سال تحصیلی جاری در مدارس تصریح کرد: در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای قم، در مرحله اول با 240 خانواده معزز شهدا دیدار و گفتگو داشتیم و برنامه‌های مختلفی چون برگزاری شب شعر نیز با حضور تعدادی از همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان شاعر از دیگر اقدامات حوزه ایثار و شهادت بود.

وی برگزاری یادواره هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز استان در یک هزار و 400 آموزشگاه به صورت همزمان را بسیار ارزشمند و بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: این برنامه به صورت کاملا خودجوش و با استفاده از ظرفیت‌های خود اولیا در مدارس استان در یک روز به صورت هماهنگ برگزار شد.

خادمی جمکرانی از توزیع آخرین چاپ کتاب زندگینامه و وصیت‌نامه شهدای فرهنگی استان خبر داد و گفت: استان قم با 21 مدرسه فعال شاهد که 2 مدرسه مختص ایثارگران و رزمندگان و فرزندان آنها بدون محدودیت سنی در نظر گرفته شده و 6 مدرسه آن در مقطع ابتدایی، 6 مدرسه آن در مقطع متوسطه اول همچنین 6 مدرسه دیگر نیز در مقطع متوسطه دوم به تفکیک دختر و پسر در حال فعالیت هستند.

به گفته این مسئول آموزشی هنرستان دخترانه شاهد نجمیه تنها هنرستان شاهد فعال در استان است که در رشته های فتوگرافیک، طراحی و دوخت و صنایع شیمیایی به دانش آموزان و فرزندان شهدا خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می دهد.

170 فرزند شهید در مدارس شاهد استان مشغول به تحصیل هستند 

وی در ادامه یادآور شد: از تعداد کل دانش‌آموزان مدارس شاهد تعداد 170 فرزند شهید، 117 فرزند آزاده، یک هزار و 350 فرزند جانباز و یک هزار و 100 نوه شهید و جانباز همچنین 530 خواهر زاده و برادر زاده شهید و جانباز در مدارس شاهد استان مشغول به تحصیل هستند.

خادمی جمکرانی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: فرزندان شهدا و جانبازان عزیزی که به هر دلیلی در مدارس شاهد ثبت نام نداشته و در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند در قالب طرح پراکنده به امور تحصیلی آن‌ها به صورت خاص رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه "نهادینه ساختن فرهنگ ایثار و شهادت و لزوم هدفمندی برگزاری یادواره های شهدا" افزود: برنامه ها و طرح های شهدایی با هدف ترویج فرهنگ شهدایی و بیان مصادیق ایثار با توجه به موقعیت و شرایط زمان حال است به گونه ای که روزی نثار جان، بالاترین مصداق ایثار به شمار می رفت و امروز هر نوع کمک به هم نوع می‌تواند نمونه‌ای از مصادیق ایثار باشد که بیان این مصداق‌ها باید به صورت هدفمند برای دانش‌آموزان به‌روزرسانی شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com