کد خبر ۱۱۵۰۹۰ انتشار : ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۷
شهردار قم:

بودجه سال آینده شهرداری قم بالغ بر ۷هزار میلیارد تومان است

شهردار قم بودجه پیشنهادی شهرداری قم در سال آینده را بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. و گفت: بودجه سال جاری نیز بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، سید مرتضی سقاییان نژاد بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم اظهار داشت: تاکنون بیش از نود درصد بودجه سال جاری محقق شده است و ما در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶ مرحله افتتاح داشتیم که رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای آنان هزینه شده است.

شهردار قم بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری قم، ۴,۲۰۰ میلیارد تومان بسته شد که در اصلاحیه به ۵,۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال نیز این بودجه به ۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

شهردار قم بیان داشت: در خصوص طرح ها و پروژه ها نیز بیش از ۵ هزار میلیارد ریال پروژه داریم که به افتتاح خواهد رسید.

سقائیان نژاد گفت: در کشور تنگناهای اقتصادی وجود دارد که در این راستا خم به ابرو نیاوریم و کمتر کلان‌شهری در کشور همانند قم طرح های عمرانی طبق برنامه ریزی ها انجام شده است که البته با چالش های متعددی در مرحله اجرا با آن مواجه بودیم که اجازه آسیب دیدن پروژه ها را نداده ایم و افتتاح پروژه ها در اواسط اردیبهشت ماه هم خواهیم داشت.

وی افزود: بودجه شهرداری در سال آینده رقمی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ممکن است تا ده درصد افزایش و یا کاهش داشته باشد.

سقائیان نژاد عنوان داشت: احداث ۳۵ تقاطع غیر همسطح در شهر قم برنامه ریزی شده که هر تقاطع ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد؛ تاکنون ۱۶ تقاطع به بهره برداری رسیده و این ۳۵ تقاطع در ۵ محور توزیع می شود که در محور فردوسی باید ۱۱ تقاطع در طول ۲۵ کیلومتری این مسیر انجام شود که ۴ تقاطع تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

شهردار قم گفت: تقاطع فردوسی به صندوق تجهیز کارگاه شده و کار آن شروع خواهد شد، و احداث فردوسی به حکیم، میدان ارتش، حافظ و میدان شهید زین الدین از دیگر تقاطع ها است و در محور جمهوری نیز ۹ تقاطع با طول ۱۶ کیلومتر این محور ساخته می شود.

وی بیان داشت: تکمیل تونل غدیر تا میدان سپاه تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده تکمیل می شود و احداث تقاطع قدس به مرجعیت در حال انجام بوده و تقاطع میدان مرجعیت نیز در حال طراحی است و در محور عمار یاسر نیز ۶ تقاطع خواهیم داشت.

شهردار قم با بیان اینکه ۳۵۴ دستگاه اتوبوس در شهر قم داریم افزود: بعد از کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی به ۸ درصد رسید که امروز این میزان به ۱۱ درصد رسیده است.

وی افزود: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد که ۱۱ اتوبوس تاکنون تحویل شد که به دلیل اختلاف ال سی با چین تحویل مابقی با تاخیر مواجه شده است.

سقائیان نژاد گفت: برای خرید ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی برنامه ریزی خواهیم کرد که در این راستا تسهیلات لازم برای خرید داده خواهد شد که موتورسیکلت های برقی می توانند به بهبود هوای پاک قم کمک کنند.

وی بیان داشت: بر اساس پیشنهاد هیئات های مذهبی قم مقرر شد که دهه فجر امسال به صورت ویژه شهر مقدس قم تزیین شود و ۴۴ مسجد نیز انتخاب شد که در ایام الله دهه فجر برنامه های ویژه ای در آنان برگزار خواهد شد که اتفاق خوبی خواهد بود.

شهردار قم گفت: روابط ما با شورای شهر خوب است و ما محکم کار خود را دنبال می کنیم هر چند که این روابط بهشت گونه نیست و اختلافات سلیقه ای وجود دارد و اگر کار ما در شهرداری ادامه دارد به دلیل حمایت های شورا و همکاری با شهرداری است.

وی گفت: هر ساله بودجه شهرداری جهت تصویب به شورای اسلامی شهر داده می شود و موارد مهم نیز به شورا بیان می شود و این حق شورا است که بررسی های لازم را به عمل آورد.

سقائیان نژاد در خصوص استخدامی های شهرداری نیز بیان داشت: ۸۰ نفر مجوز جذب گرفتیم که در این مقطع ۵۰ بیشتر نیاز نداریم که مابقی نیروها در زمان مورد نیاز از طریق آزمون جذب می شوند.

وی در ادامه عنوان داشت: پروژه چهل اختران از محل پروژه های ۴۸ هکتاری تامین می شود که با سرعت کار دنبال خواهد شد و پشتیبانی بودجه ای آن نیز مشخص است.

وی در خصوص مشکل راه اندازی متروی قم نیز گفت: متروی قم امروز مشکل فنی ندارد و تنها مشکل آن واگن است و همه تجهیزات فراهم شده است.

شهردار قم ادامه داد: دو ایستگاه گذری در مسیر متروی قم فعال خواهد بود و مابقی به صورت عبوری و به مرور زمان تکمیل می شوند که تعداد آنان ۶ ایستگاه است.

وی ابراز داشت: برای متروی اصفهان، شیراز و تبریز ۳۱۵ واگن قرار داد وجود داشت که گفتیم قم را جز آنان بگذارید که این امر در دولت تصویب شد اما ذی حسابی وزارت کشور گفت بحث ریالی است که این تعداد به ۵۵ واگن تبدیل شد و در ادامه مشکلاتی با چین داشتیم که این امر محقق نشد.

سقائیان نژاد افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هر واگن هزینه دارد و از سوی دیگر چین نمی توانست تضمین بدهد که این مباحث ادامه یافت تا اینکه ۵۵ واگن با هزینه سه هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای قم تامین اعتبار و قرارداد آن بسته شد.

شهردار قم افزود: ساخت این تعداد واگن ۱۵ ماه طول می کشد و از آنجا که واگن های مشهد و قم یکسان اسن درخواست کردیم به ما قرض دهند تا وقتی واگن های قم رسید جایگزین شود.

وی عنوان داشت: در این راستا آیت الله مکارم نامه ای نوشتند و وزیر کشور هم در حال تلاش هستند تا واگن ها به قم برسد و اگر واگن تامین شود متروی قم تا پایان سال راه خواهد افتاد که در این بین شهردار مشهد و شش نفر از اعضای شورای مشهد دچار مشکل شدند و رایزنی ها بی نتیجه ماند.

شهردار قم عنوان داشت: ۵۰ میلیارد تومان به منطقه شش کمک می‌شود تا وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق شهری پیدا کند.

وی گفت: تلاش می‌شود تا توسعه محلات صورت گیرد و باید این مناطق به حدی برسند تا سرمایه گذاران نیز به این مناطق توجه کنند.

سقائیان نژاد بیان داشت: در جمکران نیز تملکاتی در حال انجام است که البته روند سریع نیست و هزینه زیادی می طلبد.

وی تاکید کرد: زمین های گلاب جمکران که ۱۴۰ هکتار است تلاش می شود در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری داده شوند و آورده ما در این منطقه هزینه شود.

وی اضافه کرد: ۴۰ هکتار فضای سبز در منطقه جمکران مطرح است که ما معتقدیم این محدودیت فضای سبز باید برداشته شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد در عین حال شهرداری در جمکران مستقر است و زیباسازی و تمیزی منطقه دنبال می شود و گازکشی ها در این منطقه در حال تکمیل است تا شاهد عمران بهتر این منطقه باشیم‌.

شهردار قم عنوان داشت: وضعیت تورم اگر مشخص نباشد سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری نخواهد داشت که این امر به تثبیت قیمت ارز و کاهش تورم باز می‌گردد.

شهردار قم گفت: باغی در منطقه دو شهر قم برای بانوان در نظر گرفته شده و تلاش می شود بوستان های بانوان در قم به گونه ای باشد که اشرافی به این مناطق نباشد و همه برنامه ریزی ها در این راستا است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم تیم داری شهرداری قم در رشته های مختلف گفت: شهرداری ها در گذشته تیم داری می کردند و رفته رفته به سمت ورزش های همگانی رفتند که سیاست شهرداری قم نیز به این سمت است و به دلیل مخارج زیاد تیم داری باید مصوبه هایی از شورا داشته باشیم و شورا نیز به دنبال پروژه هایی است که دامنه گسترده تری دارد و انگیزه و حرکت در جهت مباحث عمومی معطوف است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com