کد خبر ۱۱۷۴۴۶ انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۱

کاسب خبرنگاران در قم

قم‌نا

حضور بدون حساب و کتاب برخی افراد در قالب خبرنگار در نشست‌های خبری روسای ادارات، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قم، بارها در محافل خبری مورد بحث بوده است.

نماینده خبرگزاری فارس در قم اخیرا در حساب ویراستی خود به این موضوع معترض شده و در این باره نوشته است: "حدود ۴۰ خبرنگار [در نشست خبری آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)] شرکت کردن، ولی خوش‌بینانه نهایتا ۲۰ محتوای خبری ازش تولید شده. به نظر شما بقیه چرا میان؟"

اما این عدد قابل توجه از کجا می‌آید و دلیل حضور این افراد در نشست‌های خبری چیست؟!

برخی از این افراد، کسانی هستند که خود را خبرنگار معرفی می‌کنند؛ در حالی که اساسا شغل اصلی این افراد چیز دیگری است و افزون بر این، این دسته از افراد با اصول و فنون خبرنگاری کمترین آشنایی را دارند.

دسته دوم کسانی حضور آنها در قالب خبرنگار در نشست‌های خبری مورد بحث است، کسانی هستند که سابقا خبرنگار بوده ولی به دلیل ترک جایگاه پیشین خود به هر علتی، دیگر فعالیت خاص و دارای نمودی در رسانه‌های محلی و استان ندارند.

هردو دسته به واسطه ثبت سایت خبری غیرفعال و یا اخذ نمایندگی از روزنامه‌ها و سایت‌های کشوری که آنها نیز معمولا فاقد اعتبارهای لازم برای فعالیت هستند؛ در نشست‌های خبری حضور پیدا می‌کنند.

اما نکته قابل توجه در این میان، علت حضور این افراد است که مشاهدات نشان می‌دهد هردو دسته مورد اشاره، غالبا در نشست‌ها و مراسماتی حضور دارند که همراه با کارت هدیه است.

برای همین همواره در نشست‌های بی‌اهمیتی که با کارت هدیه همراه است، عدد قابل توجهی از افراد «کاسب خبرنگار» حضور دارند؛ در حالی که قاطبه این افراد در نشست‌های مهمی که بدون کارت هدیه است، غایب‌اند.

دلیل دیگر حضور این افراد در نشست‌های خبری، پیگیری مشکلات شخصی خود است. برای نمونه در نشستی که با حضور خبرنگاران شبکه‌های فرامرزی در استانداری قم برگزار شده است؛ اولین خبرنگاری که پشت تریبون قرار می‌گیرد مشکلی شخصی خود را با استاندار مطرح می‌کند.

معضل فوق که اگرچه ناشی از ضعف ساختار و خط‌کشی‌های قانونی در این خصوص است؛ با این وجود نیاز به تامل جدی از سوی مراکز تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار دارد و لازم است از سوی مسئولان امر _وزارت ارشاد و ادارات تابعه، خانه مطبوعات و ..._ چاره‌اندیشی شود.

پایگاه اطلاع رسانی خبر قم(قم‌نا) در نظر دارد تا حل کامل این معضل، در این باره به روشنگری بپردازد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com