کد خبر ۱۲۰۴۳۶ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۹
رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرد:

قم با کمبود شدید پرستار روبه‌رو است

رضایی با بیان اینکه استان قم از لحاظ به‌کارگیری پرستاران در رده‌های آخرین و در ردیف سه استان پایین قرار دارد، خاطرنشان کرد: شهر قم ماموریت‌ها و جایگاه ملی دارد و مسئولان باید از جنبه تامین نیروی انسانی پرستار به این شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ابراهیم رضایی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم طی گفت‌وگویی خبری با بیان اینکه پرستاری امروز به یک حرفه علمی و تخصصی تبدیل شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد داریم و ایران در آسیا حرف اول در حوزه مقالات آموزشی را می‌زند.

وی با اشاره به جذب ۲۰ درصدی رشته پرستاری در دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: امروز پرستاری به سمتی رفته که تخصصی شده که باید به این رشته با دید تخصصی نگاه کرد.

رضایی با بیان اینکه پرستاران با وجود تمام سختی‌ها در جهت خدمت به بیماران همه توان خود را می‌گذارند، خاطرنشان کرد: پرستاران باید قدر و اهمیت کار خود را بدانند، چرا که سلامت جامعه و بیماران به دست آنان است.

وی اضافه کرد: یکی از اصول اولیه هر حرفه ای، تامین شرایط مالی صاحبان آن حرفه است تا آنان بتوانند فارغ از مسائل و دغدغه‌های معیشتی به رسالت خود به خوبی عمل کنند.

رضایی در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشکلات پرستاران، بیان کرد: هم‌اکنون ۷۰ میلیون پرستار در دنیا کمبود داریم که در ایران نیز این کمبود نیروی انسانی وجود دارد و استان قم در رده‌های آخرین و در ردیف سه استان پایین قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهر قم جایگاه خاصی دارد و سالانه شاهد حضور زائران و مسافران بسیاری در مناسبت‌های مختلف هستیم، عنوان کرد: شهر قم ماموریت‌ها و جایگاه ملی دارد و مسئولان باید از جنبه تامین نیروی انسانی پرستار به این شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

رضایی شیوع کرونا را یکی از عوامل احساس نیاز جامعه به پرستاران عنوان کرد و در ادامه افزود: علاوه بر این شیوع کرونا باعث شد تا تعدادی از پرستاران به خارج از کشور مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعرفه گذاری پرستاری اجرایی شد که اجرای آن بار مالی زیادی داشت، ابراز کرد: البته این طرح فقط حمایت مالی نیست و موضوع اصلی موجب خواهد شد که بیماران نیز خدمات بهتری دریافت کنند و این امر به سلامت جامعه کمک می‌کند.

رضایی با اشاره به طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: این طرح همانند نهالی است که تازه کاشته شده و ممکن است در ابتدای کار مشکلاتی داشته باشد و همه درخواست‌های پرستاران را پوشش ندهد. هم اکنون پرستاران در بیمارستان‌ها خدمات زیادی ارایه می‌دهند و امیدواریم مسوولان در این زمینه توجه داشته باشند و بیمه‌ها نیز در این زمینه باید کمک کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰۰ نفر از پرستاران در قم تحت عنوان یک شرکت در قم فعالیت دارند، اذعان کرد: اگر کسی بخواهد شرکت خدمات پرستاری داشته باشند می‌توانند از علوم پزشکی مجوز بگیرد.

رضایی با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال تحول خوبی در بخش پرستاری ایجاد و منابع خوبی جذب و اضافه کار و کارانه سال قبل پرداخت شد، گفت: همچنین ۴ استان کشور انجمن استومی دارند که در قم نیز این انجمن وجود دارد که به همت خیری ایجاد شده که نیاز است مردم و دیگر خیرین به آن کمک کنند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com