کد خبر ۱۶۰۲۷ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۰

قـــــــم سوگوار رحلت جانسوز پــــیامبراکرم(ص) و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حســـــن مجـــــتبی(ع) + گزارش تصویری

به گزارش قم نا ، درسالروز رحلت جانسوز رسول مهربانی ها و شهادت سبط اکبرش مردم مومن ومتدین شهر مقدس قم به همراه زایران حرم مطهر کریمه اهل بیت (س)، لباس عزا بر تن کرده و دراین غم بزرگ بر سرو سینه می زنند و اشک می ریزند.

بارگاه ملکوتی حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاهپوش است و صدای نوحه خوانی مداحان اهل بیت از ماذنه های آن به گوش می رسد. هیاتهای عزاداری به همراه دسته های سینه زن و زنجیر زن نیز از مناطق مختلف قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حرکت کرده تا این مصیبت بزرگ را به امام عصر(عج) و کریمه اهل بیت (س)تسلیت گویند.

دربیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز آیین هایی به همین مناسبت طی دیشب و امروز برپا شده و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) را بیان کردند.

مسجد مقدس جمکران و مقابر امامزادگان قم نیز به همین مناسبت ، آیین های سوگواری برپا شده و عزاداران با سوز دل و چشمانی اشکبار در سوگ رحلت رسول مهربانی ها و سبط اکبرش عزاداری نمودند. مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) نشان دادند.

آیین های نوحه خوانی و عزاداری علاوه بر قم در سایر شهرهای استان (کهک، خلجستان، قنوات، سلفچگان و جعفریه) و روستاهای قم با حضور گسترده مردم عزادار در جریان است.

پیامبر اسلام (ص) در روز هفده ربیع الاول عام الفیل مصادف با سالی که قوم فیل برای تخریب خانه کعبه و اشغال مکه به حجاز آمدند در دامان بانو آمنه در شهر مقدس مکه دیده به جهان گشود. ایشان به لقب هایی چون امین، مصطفی، نبی الرحمه، نبی الامی، رسول الله، خاتم النبیین، سیدالمرسلین، رسول اعظم، رسول اکرم، طه و یس مشهور بودند.

عبدالله پدر بزرگوار حضرت محمد(ص) پیش از تولد ایشان، دارفانی را وداع گفت و پیامبر درشش سالگی مادر فداکارش آمنه را نیز از دست دادند تا در این اندوه جانکاه و تحمل ناملایمات مختلف، خویش را برای انجام رسالتی بس بزرگ در آینده آماده سازند. عبدالمطلب پدربزرگ و ابوطالب عموی پیامبر، سرپرستی پیامبر اکرم (ص) را برعهده گرفتند. اعراب حضرت محمد(ص) را به دلیل راست کرداری، امانت و درستی محمد امین نامیدند، به گونه ای که ایشان از آلودگی ها و تعصب های نابجای حاکم بر محیط عربستان مبرا و دامنش از هر ناپاکی و بت پرستی پاک و همواره مورد اعتماد همگان بودند. هنگامی که آوازه امانت داری و درستکاری حضرت محمد(ص) در حجاز پیچید، زن ثروتمندی از اهالی مکه به نام خدیجه از طایفه قریش شیفته جوانمردی وی شد و با پیامبر اکرم(ص) ازدواج و تمامی ثروت خویش را در راه اسلام هزینه کرد. حاصل این ازدواج دختری با فضایل اخلاقی والا، چون حضرت فاطمه(س) بود.

سرانجام سال ها عبادت و نیایش های خاضعانه حضرت محمد(ص) به درگاه الهی، سبب شد تا در 40 سالگی فرشته وحی، رسالت خطیر پیامبری را از طرف خداوند به ایشان نازل کند تا خاتم الانبیا اسلام را به عنوان کامل ترین دین به همگان معرفی کنند و با نور توحید و یکتاپرستی، جهل و نادانی را از جهان بزدایند. پیامبر اکرم(ص) با تحمل سختی ها و دشمنی های بسیار و رویارویی با کارشکنی های فراوان، موفق شدند تا اسلام را به تمام شبه جزیره عربستان و کشورهای دیگر گسترش دهند و رسالت دینی خویش را به انجام برسانند و با تشکیل نخستین حکومت اسلامی در جهان به تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام بپردازند. خاتم الانبیا محمد مصطفی(ص) سرانجام پس از عمری هدایت و راهبری جامعه مسلمانان در بیست و هشتم صفر یازدهم هجری قمری در 63 سالگی به ندای حق لبیک گفتند و چشم از جهان فانی فرو بستند. مرقد مطهرشان در مدینه ی منوره و در کنار مسجدالنبی میعادگاه عاشقان و ارادتمندان ایشان از سراسر جهان است.

عکاس: محمد حسین امامی

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com