کد خبر ۲۸۵۵۸ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۱

سایه سنگین خشکسالی و کم آبی بر سر روستاهای قم

63 درصد مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و 14 سال است که در خشکسالی به سر می‌بریم و سایه سنگین خشکسالی بر سر روستاهای قم که منبع اصلی صنعت کشاورزی هستند گسترده تر شده است.

به گزارش قم نا ، در این مطلب می خوانیم:

63 درصد مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و 14 سال است که در خشکسالی به سر می بریم،این موضوعی است که عبدالحمید توکلی بینا مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم طی روزهای اخیر عنوان کرده است و با این تفاسیر بحران فراگیر آب یک به یک استان ها، شهرها و حتی روستاهای کشور را به زیر چتر خشکسالی می کشاند و هنوز هم بسیاری از مردم این موضوع را جدی نگرفته اند.

 

متوسط 30 ساله بارندگی در استان قم 163 میلی متر است

دارا بودن آب و هوای خشک و بیابانی زمینه ساز مسائلی مانند خشکسالی طولانی مدت در کشورمان شده است و شاهد هستیم که زمین ها طعم تلخ خشکسالی را به اجبار می چشند و باران چندان میلی به باریدن بر سر زمین های بی آب و علف ایران را ندارد و اگر این روند ادامه داشته باشد تغییرات زیست محیطی فاجعه ای را رقم خواهد زد که حتی رسیدن به لحظات حساس گزافه گویی نخواهد بود.

این در حالی است که استان قم نیز از جمله استان هایی است که در شرایط بحرانی قرار دارد و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست،بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم متوسط 30 ساله بارندگی در قم 163 میلی متر است و این میزان 65 درصد بارش متوسط کشور، 22 درصد بارش متوسط قاره آسیا و 20 درصد بارش متوسط جهان به شمار می رود.

 

سرانه کل مصرف آب در قم 200 لیتر در روز

وی سرانه منابع تجدید پذیر استان را کمتر از 500 مترمکعب در سال می داند و در این خصوص می گوید: در اکثر سفره های آب زیر زمینی موجود افت سطح و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده است و میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود یک متر و در بعضی نقاط به دو متر در سال می رسد.

توکلی بینا همچنین سرانه مصرف آب در بخش خانگی را 160 لیتر در روز و سرانه کل مصرف را 200 لیتر در روز عنوان کرده و ادامه می دهد: این میزان در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است.

 

سایه سنگین خشکسالی بر سر هفت میلیون روستایی

متاسفانه به جزء شهرها، روستاهای کشور نیز که نبض صنعت کشاورزی هستند دچار کاهش شدید آب شده اند،طبق گفته رحیم میدانی معاون وزیر نیرو درحال حاضر برای هفت میلیون روستایی در سطح کشور با تانکر آب رسانی می شود و خشکی چشمه ها،قنوات و افت شدید آب های زیر زمینی مردم را کاملا غافلگیر کرده است.

از سوی دیگر، روستاهای استان قم نیز درگیر کمبودات و مشکلات شدیدی شده اند،در اردیبهشت ماه سال گذشته وضعیت آب به حدی در شهر کهک بحرانی شده بود که مردم این شهر در روز 15 ساعت با کمبود آب مواجه بودند.

 

اختصاص 24 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل کم آبی هفت روستا در قم

البته طی سال های اخیر روستاهای دیگری نیز از جمله 56 روستا با کمبود آب مواجه شده بودند و تنها با تانکر آب دریافت می کردند،بخشی از این مشکلات در سایه طرح انتقال آب به 80 روستای بخش کهک پیش آمده که عملیات اجرایی آن به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش رفته است.

از طرفی طی روزهای اخیر احمد امیر آبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از اختصاص 24 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل کم آبی هفت روستا خبر داده است، همچنین مجلس نیز برای حل مشکل بیشتر روستاهای کشور در خصوص تامین آب شرب روستایی کشور 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است.

 

ایران در دنیا رتبه 22 سرانه مصرف آب را داراست

تمامی این موضوعات در حالی مطرح می شود که ایران در دنیا رتبه 22 سرانه مصرف آب را داراست و این مسئله واقعیتی تلخ را به رخ می کشد که هنوز الگوی مصرف مناسبی در کشور طراحی و اجرا نشده است و چه در بخش کشاورزی و چه در بخش آشامیدنی کشور مردم ما با درست مصرف کردن غریبه هستند.

 

92 درصد آب کشور صرف مصارف کشاورزی می شود

البته واقعیت دیگری که بسیار پر اهمیت تر است و رسیدگی به آن باید جزء اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی باشد مصرف آب در حوزه کشاورزی است، بر اساس بررسی ها و آمارهای به دست آمده 92 درصد آب کشور صرف مصارف کشاورزی می شود که این میزان بسیار بالاتر از سطح بین المللی است.

بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این اعتقاد هستند که کشاورزی مدرن باید جایگزین روشهای سنتی و غرق آبی شود،استفاده از تکنولوژی های نوین و آبیاری قطره ای و بارانی در جهان امروزه راه حلی برای برون رفت از چالش آبی در وضعیت بحران است.

با توجه به حجم مصرف بالای آب در حوزه کشاورزی ایران،این کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر تنها پنج درصد از آب مصارف کشاورزی کاسته شود می توان درصد بالایی از مشکل آب آشامیدنی کشور را برطرف کرد.

به هر حال در شرایطی که هر چه جلوتر می رویم بحران آب جدی تر و خشکسالی 14 ساله نیز تداوم می یابد یکی از راه هایی که می توان با آن گذر از بحران را کمی آسان تر کرد صرفه جویی و تبیین یک الگوی مصرف مناسب توسط مصرف کنندگان است،اگر مردم بتوانند صرفه جویی مناسبی را به کار گرفته و در کار های روزمره خود این موضوعات را به کار بگیرند مطمئنا گذر از بحران کم آبی در ایران می تواند با سختی ها کمتری همراه باشد.

منبع : قم فردا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com