کد خبر ۲۸۸۲۳ انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱

«فردو» خنکای رحمانی خداوند برای قمی‌ها

با قرار گرفتن خرمی و سرسبزی به همراه عطر شهدا و حضور سیدی از آل طه، به حق خداوند مکانی زیبا برای شهروندان قمی قرار داد تا در کنار حلاوت شیرینی حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم کمی آن طرفتر خنکای رحمانیش را حس کنیم.

به گزارش قم نا ، به نیمه مرداد نزدیک می‌شویم و تعطیلات تابستان با سرعت درگذر است. مردم از پیر تا جوان و کودک به دنبال راهی برای پر کردن اوقات فراغت خود هستند. یکی از آسان‌ترین و سالم‌ترین راه‌های پرکردن اوقات فراغت بازدید از اماکن تاریخی، مذهبی و فرهنگی سطح استان است. از آن جایی‌که این روش علاوه بر نزدیکی، رفت و آمد آسان‌تر و هزینه کمتر، شناخت هرچه بیشتر شهر و دیار خود را نیز برای شهروندان قمی دارد بر آن شدیم تا مناطق گردشگری و تفریحی و مذهبی قم را به هموطنان معرفی کنیم.

استان قم دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است اما جنوب و غرب آن دارای آب و هوای معتدل و حتی در مناطقی کوهستانی است. در واقع همانگونه که ایران کشور چهار فصل نام دارد استان قم نیز منطقه‌ای چهار فصل است و به راحتی با پیمودن مسیری کوتاه می‌توان از بیابان به یک منطقه سردسیری رسید.

یکی از روستاهای معتدل و سرسبز و البته به یاد ماندنی در خاطرات "فردو" است که می‌خواهیم در این گزارش به معرفی آن بپردازیم. نام فردو به سبب وجود سایت هسته‌ای در نزدیکی این منطقه و نامگذاری فردو بر روی آن شهرت جهانی دارد و شاید کمتر کسی در دنیا با نام آن آشنا نباشد اما فاصله از روستا تا سایت هسته‌ای فردو بسیار است.

روستای فردو که در 15 کیلومتری جنوب شرقی کهک و 47 کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد 114 شهید و 300 جانباز در سال‌های جنگ برای دفاع از میهن تقدیم کرده است. روستایی در ظاهر کوچک ولی در باطن با مردمانی بزرگ که هیچ‌گاه رهبر و امام خود را تنها نگذاشت. در همین راستا در سال 65 آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت با حضور در روستای فردو و چیدن گندم از زحمات مردم این منطقه قدردانی کرد.


شاید نیاکان اهالی روستای فردو که این مکان را برای سکونت انتخاب کرده بودند یک چنین روزی با این تعداد بالای شهدا از یک روستای کوچک را می‌دیدند که نام فرود یعنی بهشت را برای آن انتخاب کردند و به حق خداوند با قرار دادن نعمت‌های وافر خویش در این منطقه بهشتی را برای اهالی آن پدید آورد.

دیدنی‌ها و شنیدنی‌های فردو به همین جا ختم نمی‌شود. فردو با ارتفاع 2 هزار و 70 متر از سطح دریا و وجود یک رودخانه فصلی در شرق روستا باغداری پر رونقی دارد. انواع میوه‌ها مانند گردو، فندق، گیلاس، بادام، هلو، زردآلو و سیب از محصولات باغی این منطقه محسوب می‌شوند. البته این منطقه دارای محصولات زراعی از جمله گندم، جو، لوبیا و عدس نیز است.

روستای فردو که در کوهپایه ساخته شده است بافت مسکونی متراکم و معماری ساده آن نشان از سادگی و نزدیکی مردم این منطقه دارد.

بودن همه زیبایی‌ها و ویژگی‌ها فردو زمانی کامل می‌شود که بدانیم یک امامزاده از تبار پاکان در 8 کیلومتری این منطقه آرمیده است. امامزاده باوره شامل دو بقعه است، در هر بقعه دو امامزاده به نام‌های شاهزاده محمد و حسین، حلیمه خاتون و زینب خاتون از نسل امام موسی کاظم (ع) مدفون هستند. به نظر می‌رسد که محمد از فرزندان ابوعبدالله حسین بن احمد ابن اسحق عسگری یعنی برادر شاهزاده حمزه معروف که مدفنش در شهر قم مزاری عمومی است بوده و بقیه فرزندان محمد باشند.


امامزاده باوره که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد در مزرعه روستائیان واقع شده است ولی با این حال زیرنظر اوقاف است. همچنین این امامزاده در کنار رودی قرار دارد که عباس فیض قمی در این مورد در کتاب گنجینه آثار قم آورده است «در این مزرعه چشمه‌ای جاری است به نام چشمه زنگاری و آبش دارای رسوبی است که تا 50 متری در سطح نهر و همچنین بدنه استخر قشری زمخت از سنگ زنگاری به جای می‌گذارد بطوریکه ناچار سالی دو بار این قشر سنگی را با نیش کلنگ کنده و نهر و استخر روبی می‌کنند وگرنه دهانه آنها به کلی پر می‌شود. رسوبات در تمام سطح اطراف مقبره مشاهده می‌شود.»

چشمه جوشان در این محل دلیل اصلی رونق کشاورزی در این مزرعه و روستای فردو است که از الطاف الهی و برکات حضور شجره طیبه در این نقطه خاکی دارد.

در مورد معماری این بنا باید گفت نمای بیرونی آن توسط سنگ پوشانده و نمای داخلی آجرکاری و سپس با گچ اندود شده است. مصالح اصلی ساخت بنا سنگ و گل و چوب بوده است. تزئینات کاربندی در زیر گنبد دیده می‌شود همچنین چهار صندوق چوبی بر روی مقبره‌ها قرار دارد که دارای تزئینات و کتیبه‌هایی هستند که اسامی اشخاص مدفون شده را معرفی می‌کند. به جز نماسازی دخل و تصرفی در این بنا صورت نگرفته است که این یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

با قرار گرفتن خرمی و سرسبزی به همراه عطر شهدا و حضور سیدی از آل طه، به حق خداوند مکانی زیبا برای ایرانیان و به‌ویژه شهروندان قم قرار داد تا در کنار حلاوت شیرینی حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم کمی آن طرف‌تر خنکای رحمانیش را حس کنیم.

============

گزارش: نجمه عزتی

منبع : فارس 

برچسب ها : فردو قم نا
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com