کد خبر ۲۹۱۱۵ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۱
معاون میراث فرهنگی قم:

کاوش تپه ۱۵۰۰ ساله قبل از میلاد در قم آغاز شد

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از آغاز کاوش تپه صرم مربوط به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد خبر داد.

به گزارش قم نا ، عمار کاوسی با اشاره به آغاز کاوش تپه صرم مربوط به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد اظهارداشت: این ششمین فصل از کاوش‌های این تپه تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: اولین کاوش مربوط به سال 1380 است و تاکنون چندین دوره کاوش جهت تکمیل اطلاعات درباره شیوه‌های تدفین، گونه‌های مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت‌های عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم دوره عصر صورت گرفته است و در حال حاضر ادامه دارد.

وی گفت: تپه صرم دارای گورستانی از عصر آهن با سفال‌های خاکستری رنگ و اشیاء مفرغی و گاه آهنی  است این عصر به دوره زمانی اطلاق می‌شود که بشر آهن را کشف کرد و از آن استقاده کرد که از لحاظ باستان شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است.

کاوسی بیان کرد: این اقوام آریایی‌ها آداب و سنتی جدید و مختلف از آداب محلی به همراه خود می‌آورند که از جمله این اختلافات در گورستان‌های این دوره مشهود است که خارج از مناطق مسکونی قرار داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به تدفین‌های متعدد در گورستان صرم اظهار داشت: در این گورستان تدفین‌های متعددی به دست آمده است که طبق سنت زمان خویش و بنا به اعتقاد زندگی پس از مرگ، اشیا و هدایایی را به همراه فرد متوفی قرار می‌دادند.

وی افزود: این هدایا و میزان آن تا حدودی به وضعیت اقتصادی و جنسیت فرد متوفی بر می‌گردد که کاوش‌ها به جمع آوری اطلاعات مختلف از نوع وضعیت اجتماعی و باورهای این دوران کمک شایانی می‌کند.

کاوسی با بیان اینکه تپه صرم می‌تواند یکی از سایت موزه‌های مهم و جذاب منطقه مرکزی ایران شود گفت: این گورستان در صورت تخصیص اعتبار با توجه به قرار گیری آن در نواحی ییلاقی و گردشگری استان می‌تواند جز جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مورد توجه گردشگران و تاریخ دوستان قرار گیرد.

وی افزود: تپه تاریخی صرم در سال 1378 با شماره ثبت 2344 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده که در حال حاضر یگان پاسداران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از این تپه باستانی محافظت می‌کند.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com