کد خبر ۳۰۷۶۹ انتشار : ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
مدیرعامل شرکت توانیر:

استفاده از انرژی های نو برای صنعت برق یک راهبرد اساسی است

مهندس آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر در جلسه بررسی مشکلات برق بخش خلجستان از توابع استان قم اظهار داشت:امروز حرکت به سمت استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر برای صنعت برق یک راهبرد اساسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهندس " آرش کردی" در جلسه بررسی مشکلات برق بخش خلجستان از توابع استان قم بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های نو  و تجدید پذیر تاکید کرد و گفت: امروزه در برخی نقاط استفاده از یک مدل سنتی جهت تامین برق پایدار مشترکین توجیه اقتصادی ندارد  و لازم است با استفاده از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی در جهت تولید انرژی  از منابع  تجدید پذیر (خورشیدی) حرکت کنیم.

مدیر عامل شرکت توانیر در جلسه ای که با حضور دکتر محمدی مشاور رییس مجلس  شورای اسلامی و همچنین معاون عمرانی استانداری قم و جمعی از مدیران برق و گاز استان قم برگزار شد خاطرنشان کرد:با استفاده از تولید پراکنده برق (D&G) می توانیم بسیاری از مشکلات از جمله افت ولتاژ برق بخش خلجستان  را برطرف کرد.

کردی گفت: پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه ،صنعت برق کشور 3 تا 4 هزار مگاوات نیاز خود را از نیروگاههای مقیاس کوچک تامین کند.

وی افزود: استفاده از تولید پراکنده که یک استراتژیک کلان برای صنعت برق کشور است در گذشته استاندارد های لازم را نداشت اما امروز با استفاده از مولدهایی با راندمان بالا می تواند راهگشا باشد.

کردی در ادامه با اشاره به مزیت های استفاده از این نیروگاهها افزود: میزان تلفات انرژی به جهت نزدیکی محل تولید و مصرف کاهش می یابد و کاهش تلفات از جمله سیاست های اساسی صنعت برق کشور است.

وی همچنین به میزان قرارداد خرید تضمینی برق اشاره کرد و گفت : در حال حاضر قرارداد2700مگاواتی جهت خرید تضمینی برق با استفاده از ظرفیت تولید پراکنده برق بسته شده است و در مجموع ظرفیت  استفاده از این نیروگاهها  در کشور به 500 مگاوات می رسد.

مهندس کردی در ادامه اظهار امیدواری کرد: بر اساس راهبردهای شرکت توانیر و مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت تولید پراکنده برق ، مشکلات برق بخش خلجستان برطرف و از یک استاندارد لازم برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: امروز قیمت یک کیلووات ساعت برق برای صنعت برق قریب 80 تومان تمام می شود درحالیکه آن را به مردم به طور متوسط 30 تا 40 تومان ضرر می فروشیم.

وی با ابراز امیدواری از حضور بخش خصوصی در تولید برق گفت: اخیرا شرکت توانیر  اختیارات  را به استان ها مبنی بر جذب سرمایه گذار ودعوت بخش خصوصی جهت تولید برق واگذار کرده است و در این راستا استان ها می توانند به صورت مستقل از این مدل جدید استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه از مشارکت بخش خصوصی مبنی بر احداث زیرساخت تولید پراکنده برق به میزان 6 مگاوات در بخش خلجستان قم خبر داد و گفت: این سرمایه گذار لازم است قبل از پیک بار تابستان آینده آن را وارد مدار کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و همچنین مشترکین مختلف از جمله خانگی  می توانند در این مدل ها با استفاده از انرژی های پاک حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: شرکت توانیر به هر شهروندی که بتواند با استفاده از انرژی های نو  و تجدید پذیر برق تولید کند به ازاء هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی ، مبلغی  بالغ بر 600 تا 900 تومان  می پردازد. وی این خرید برق را تضمینی دانست و مدت قرارداد آن را 20 ساله عنوان کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com