کد خبر ۳۱۸۶۸ انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
مدرس حوزه علمیه استان قم مطرح کرد :

بزرگترین اهانت‌های تاریخ به زنان مربوط به تمدن غرب است

مدرس حوزه علمیه قم بزرگترین اهانت‌های تاریخ به زنان را مربوط به تمدن غرب دانست و گفت: اندیشمندان غربی تساوی حقوق زن و مرد را نمی‌پذیرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام سعید کاظمی عصر امروز در نشست «فمینیسم و حقوق زن در اسلام» در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: بزرگترین اهانت‌های تاریخ به زنان در تمدن غرب رخ داده است.

وی بیان داشت: در اسلام نگاه به زن به‌عنوان انسانی است که تکامل نفسانی و معنوی است که همچون مردان می‌تواند به درجات بالا برسد که برخی‌ها با مغالطه زن و مرد را رقیب هم مطرح می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به شبهات مطرح شده در مورد تساوی حقوق زن و مرد، گفت: البته اسلام در زمینه فعالیت‌های سیاسی، علمی و اقتصادی برای بانوان فضا را باز گذاشته مگر در مواردی با توجه به شرایط هر جنس محدودیت‌هایی را قائل شده است.

کاظمی با تصریح اینکه در مورد حقوق زن و مرد در اسلام تفاوت داریم، اما تبعیض نداریم، افزود: در تعالی معنوی نه تنها زن کمتر از مرد نیست، بلکه در مواردی حتی به مقام‌های بیشتر از مردان هم رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: تمدن غرب که بزرگترین اهانت‌ها را به زنان در طول تاریخ روا داشته همواره اسلام را از جهات منفی مورد تهاجم قرار می‌دهد همچون شبهه ناقص‌العقل بودن زنان که برداشتی از یک روایت از امام علی(ع) است.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: برخی روایات مخاطب خاص دارند و شأن نزول و زمان و مکان خاصی دارد که برخی‌ها از آن سوءاستفاده کرده و شبهه ایجاد می‌کنند.

کاظمی با اشاره به تاریخچه فمینیسم، بیان داشت: در یونان و رم باستان که افتخار غرب است و آن‌را در مقابل تمدن غربی قرار می‌دهند بدترین توهین‌ها به زنان از جمله خرید و فروش، بردگی جنسی، بدون حقوق سوادآموزی، مالکیت و... اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اندیشمندان غربی همچون هگل، هیوم، ژان ژاک روسو، جان لاک، دکارت، نیچه و... مخالف تساوی حقوق زن و مرد بودند و زن را موجودی فریبکار و ناپاک می‌دانستند که هم‌نشینی با وی مرد را از خدا دور می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه قم تاریخچه شکل‌گیری جنبش‌های دفاع از حقوق زنان در اروپا را مربوط به سال 1900 میلادی دانست و رنسانس و تحولات اجتماعی را از عوامل شکل‌گیری فمینیسم عنوان کرد.

کاظمی گسترش روابط شرق و غرب و آشنایی با تعالیم اسلامی را از دیگر عوامل مؤثر در این موضوع برشمرد و اظهار کرد: نهضت ناتینگهام نیز در این زمینه مؤثر بوده است.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست که با حضور دانشجویان دانشگاه رازی برگزار شد، این مدرس حوزه به شبهات و پرسش‌های دانشجویان در مورد حقوق زنان در اسلام پاسخ داد.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com