کد خبر ۳۴۱۳۰ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲

رشته «فقه الوقف» در المصطفی راه‌اندازی شد

مسئول راه‌اندازی رشته«فقه و حقوق وقف» در مدرسه تخصصی فقه، از راه‎اندازی این رشته در مجتمع آموزش عالی فقه جامعة المصطفی(ص) خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حجت‌الاسلام شبیری، روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: بیش از پنج سال از ارائه طرح راه‎اندازی رشته فقه الوقف و مباحث مرتبط با آن در مدرسه تخصصی فقه که یکی از مدارس پنج گانه مجتمع فقه به شمار می آید، می گذرد.

وی، با تاکید بر اهمیت رشته وقف و لزوم مطالعات تخصصی در این حوزه، اظهارکرد: برای توسعه فقه بالنده و درخشان مکتب اهل بیت(ع)، باید مطالعات تخصصی گسترش یابد، امروز شیعیان در سراسر جهان مورد هجمه قرار گرفته‎اند و انتظار پیگیری حقوقی این مسائل توسط مدرسه تخصصی فقه از سوی جامعه المصطفی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال آن هستیم که فقه ما حلال مشکلات امروز جامعه باشد، باید مطالعات تخصصی گسترش یافته و فقها با واقعیت‎های جامعه آشنا شوند تا فتواهای خود را با توجه به شرایط زمان و مکان صادر نمایند.

شبیری در پایان ضمن ابراز امیدواری برای راه اندازی رشته‎های دیگر مانند فقه محیط زیست و فقه هنر در مدرسه تخصصی فقه، گفت: برای موفقیت روزافزون نظام مقدس اسلامی و اجرای صحیح اصل چهارم قانون اساسی، باید فقهای طراز اول در تمامی زمینه های مورد نیاز جامعه، از جمله حوزه وقف، ورود نموده و با آشنایی با مسائل مختلف روز، فقه را غنی نمایند.

همچنین رئیس مدرسه تخصصی فقه با اشاره به اهمیت مباحث حقوقی وقف در کنار مسائل فقهی آن، اظهارکرد: متأسفانه با وجود اهمیت فراوان مسئله وقف و موقوفات در کشور، تاکنون هیچ دانشگاه یا دانشکده‎ای به نام وقف و یا حتی رشته و گرایشی در این زمینه، راه اندازی نشده است.

حجت الاسلام ترابی، با تاکید بر نیاز به راه اندازی رشته تخصصی فقه و حقوق وقف، اذعان داشت: راه اندازی این رشته نه تنها می تواند پاسخگوی نیازهای داخل کشور باشد؛ بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه برای نمایندگان المصطفی و مدیران مدارس و حوزه های علمیه در خارج از کشور راهگشا خواهد بود.

مدیر مدرسه تخصصی فقه، افزایش اعتماد مردم به وقف و آشنایی با آثار و احکام آن را موجب گسترش استقبال از آن دانست و ابراز داشت: مدرسه تخصصی فقه از سال آینده در این رشته دانش‌پژوه پذیرش خواهد نمود و معتقدیم راه‌اندازی این رشته و پرورش دانش‌پژوه، همانند وقف، صدقه جاریه برای دست‌اندرکاران آن خواهد بود.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com