کد خبر ۳۵۳۰۱ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
رئیس مرکز بهداشت قم:

54 هزار نفر از ساکنان روستاهای قم تحت پوشش بیمه روستایی هستند

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: 54 هزار نفر از جمعیت روستایی قم تحت پوشش بیمه خدمات درمانی روستایی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، مرتضی آقا حسنی عصر سه شنبه در جلسه رسمی شورای اسلامی استان قم در اتاق جلسات فرمانداری، اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته از سوی مرکز بهداشت قم این استان دارای حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت است، که بیش از 90 هزار نفر آنها را روستائیان تشکیل می دهند.


وی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح پزشک خانواده دولت از واگذاری بودجه خدمات درمانی به مرکز بهداشت به صورت مستقیم خودداری می کند، افزود: دولت این اعتبار را در اختیار بیمه سلامت ایرانیان به عنوان مجموعه ناظر بر عملکرد مرکز بهداشت قرار می دهد، و این مرکز باید هزینه خدمات درمانی که ارائه می دهد را از بیمه مذکور دریافت کند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر 54 هزار نفر از جمعیت روستایی استان دارای دفترچه بیمه روستاهی هستند، تصریح کرد: از میان جمعیت روستایی کسانی که دارای دفترچه های بیمه شهری هستند، به هیچ وجه جز جمعیت روستایی محسوب نمی شوند، و امکان استفاده از خدمات درمانی مراکز بهداشت مستقر در روستاها برای آنها میسر نیست.


آقا حسنی با بیان اینکه خدمات پزشکی روستایی علاوه بر روستاها در شهرهای دارای جمعیت و سکنه کمتر از 20 هزار نفر نیز ارائه می شود، افزود: در هر روستا بر اساس تعداد جمعیت یک تا 4 بهورز اقدام به ارائه خدمات درمانی و کنترل وضعیت سلامت روستاییان می کند.


وی همچنین با بیان اینکه در روستاها و شهرهای کوچک استان به ازای هر 4 هزار نفر یک پزشک به ارائه خدمات مشغول است، افزود: مجموع پزشکان و بهورزان فعال در روستاها که به عنوان تیم سلامت شناخته می شوند، با حضور در مراکز بهداشتی درمانی روستاهای قم خدمات مختلف آزمایشگاه، اورژانس، رادیولوژی، دندان پزشکی و همچنین خدمات مرتبط با پیشگیری از بیماری های واگیر دار از جمله سل و جزام را به ساکنان ارائه می دهند.


آقاحسنی با اشاره به اینکه در مناطق روستایی قم به ازای هر 7 هزار نفر یک ماما نیز جهت ارائه خدمات مرتبط با امور بارداری و زایمان مستقر شده است، تصریح کرد:طبق هماهنگی های به عمل آمده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی قم همانند شهر امکان ارائه خدمات مشاوره روانشناسی و همچنین مشاوره تغذیه نیز فراهم شده، و این امر به صورت هفتگی با حضور کارشناسان و مشاوران مربوطه انجام می گیرد.


وی همچنین با اشاره به استقرار 12 مرکز بهداشتی درمانی، 62 خانه بهداشت و 96 بهورز در استان، تصریح کرد: در حالی که در مناطق روستایی باید برای هر یکصد و یازده نفر یک مرکز دندانپزشکی وجود داشته باشد، تمامی مراکز بهداشت قم مستقر در روستاها از امکانات دندانپزشکی بهره مند هستند.


رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح معاینه دندان های دانش آموزان در بیشتر مدارس استان، تصریح کرد: در مرحله دوم این طرح قصد داریم، با استفاده از دندانپزشکان مستقر در مراکز بهداشت قم دندان های پوسیده و آسیب دیده دانش آموزان را نیز ترمیم کنیم.


وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند، تصریح کرد: مرکز بهداشت قم به منظور حفظ شاخص های سلامت در این استان موظف است، به همه ساکنان از جمله اتباع بیگانه خدمات درمانی لازم را ارائه دهد.


این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل سگ های ولگرد و بیماری هایی که این حیوانات می توانند ناقل آن باشند، تصریح کرد: واکنش دیده بان حقوق حیوانات در مورد اتلاف سگ های ولگرد با استفاده از شلیک گلوله و یا تزریق سم همواره یکی از مشکلات موجود برای حل معضل یاد شده بوده است.


آقا حسنی با تاکید بر اینکه مرکز بهداشت با توجه به مسئولیت و تعهدی که نسبت به تامین بهداشت و سلامتی مردم دارد، همواره بحث سگ های ولگرد را یکی از دغدغه های جدی خود می داند، تصریح کرد: تنها وظیفه مرکز بهداشت در قبال این موضوع دادن تذکر به مراکز مسئول از جمله دهداری ها و بخش داری ها است، و اتلاف سگ های ولگرد به هیچ وجه در حیطه وظایف و مسئولیت های این مرکز نیست.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com