کد خبر ۳۵۵۴۱ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۴
معاون آبفای کشور عنوان کرد:

انتقاد از آبیاری ۵۰ درصد فضای سبز شهری قم با استفاده از آب شرب

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور، آبیاری ۵۰ درصد فضای سبز شهری با استفاده از آب شبکه شرب را متناقض با مدیریت مصرف و تقاضا دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان قم، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ديروز از تصفیه‌خانه شماره سه فاضلاب، مرکز کنترل کیفیت آب و فاضلاب و مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب و فاضلاب قم بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت‌های این مراکز قرار گرفت.

حمیدرضا تشیعی در ادامه این بازدید در نشستی که با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران آبفای قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: آبفای قم همواره در اجرای پروژه‌های بهبود بهره‌برداری در کشور پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به مشکلات کمی و کیفی آب قم گفت: در همین راستا پروژه‌های مدیریت تقاضا به خوبی در قم اجرا شده که یکی از آن‌ها مدیریت هوشمند فشار در شبکه توزیع است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، حرکت آبفای قم به سمت هوشمند سازی شبکه را مورد توجه قرار داد و گفت: نقطه اصلی در پیاده‌سازی سیستم‌های تله‌متری و تله کنترل، کنترل هوشمند شبکه توزیع است که این مهم در قم اجرایی شده و قابل تقدیر است.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط قوت شرکت آب و فاضلاب قم استفاده از ظرفیت‌های داخلی در راستای خودکفایی و اقتصاد مقاومتی است.

تشیعی در ادامه مرکز پایش و راهبری آبفای قم را الگوی مناسبی برای سایر استان‌های کشور دانست و یادآور شد: آبفای قم در این زمینه نیز پیشتاز بوده و توانسته به موفقیت‌های خوبی دست یابد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کنترل کیفی آب در قم تأکید کرد: آزمایشگاهی پیشرفته بر اساس استانداردهای بین‌المللی راه‌اندازی شده که به شدت کیفیت آب را مورد کنترل قرار می‌دهد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه آبیاری ۵۰ درصد از فضای سبز شهری از شبکه آب شرب را متناقض با بحث مدیریت مصرف و تقاضا دانست و گفت: با وجود اینکه قم در بحث ابزار، تجهیزات و فنّاوری پیشرفت‌های خوبی داشته، متأسفانه در این بخش عملکرد مناسبی نداشته است.

وی با اشاره به مشکلات تأمین آب، افزایش جمعیت، وضعیت شهرهای بالادستی قم و حساسیت‌های ایجاد شده بر روی آب گفت: همه مسئولان استان قم باید در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

تشیعی ایجاد یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور از نظر فناوری، تجهیزاتی و فرایندی را در قم مورد تأکید قرار داد و گفت: در این تصفیه‌خانه ۴۰۰ لیتر در ثانیه پساب تولید می‌شود که با کمک مسئولان استان می‌توان از آن برای مصارف غیر شرب صنعتی و فضای سبز شهری استفاده کرد.

وی شبکه دوم آب قم (آب شیرین) را جزو تجربیات موفق کشور دانست و ابراز کرد: باید با رفع مشکلات پیمانکار، این سامانه را که هم از دیدگاه پدافند غیرعامل و هم از دیدگاه مدیریت مصرف و تقاضا دارای اهمیت است حفظ کرد.

معاون آبفای کشور در پایان بر لزوم تکمیل زوم بندی آب شرب قم تأکید کرد و گفت: باید به نحوی مدیریت کنیم که آب با کیفیت یکنواخت در سطح شهر توزیع شود.

مدیرعامل و معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این بازدید گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف آبفای ارائه کردند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com