کد خبر ۳۵۶۳۳ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد

افزايش جهانی دما، مهاجرت روستاييان و افزايش مشكلات امنيتی

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه کاهش بارندگی در پی افزایش جهانی دما سبب سخت شدن کشاورزی شده است، این امر را سبب مهاجرت روستاییان و گسترش حاشیه‌نشینی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، داوود پرهیزکار ديشب در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در تالار امام رضای فرمانداری قم برگزار شد گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی IPCC که تنها مرجع مورد تایید سازمان ملل است دمای کره زمین نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن یک درجه افزایش یافته و همین رقم هرچند به ظاهر اندک به نظر می‌رسد اما آثار مخربی به جا گذاشته است و از سوی دیگر این سازمان پیش‌بینی کرده که طی سال‌‌های آینده این عدد به 6  درجه افزایش می‌یابد که قطعا تاثیرات فاجعه‌باری خواهد داشت و باید به فکر این وضعیت بود.

وی افزود: IPCC اعلام کرده است که سال 2015 گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ هواشناسی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پدیده ال‌نینو گفت: پدیده ال‌نینو که سبب افزایش دمای سطح آب اقیانوس‌ها می‌شود امسال رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 نیز با شدت بیشتری تکرار شود.

وی ابراز کرد: اصلی‌ترین علت افزایش دمای کره زمین افزایش تولید دی‌اکسیدکربن است که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود به همین دلیل باید با مدیریت تولید این گاز، به فکر استفاده از انرژی‌های پاک باشیم.

پرهیزکار تصریح کرد: ترکیب شدن دی‌اکسیدکربن با دریاها و اقیانوس‌ها سبب اسیدی شدن آب آنها می‌شود که این امر تاثیرات ویرانگری بر آبزیان دارد.

وی ادامه داد: نخستین تاثیر افزایش جهانی دما آب شدن یخچال‌های طبیعی است که سبب افزایش سطح آب دریاها و به زیر آب رفتن خشکی‌ها می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیرات افزایش جهانی دما بر ایران ابراز کرد: بر اثر این مشکل جهانی، میزان بارش‌های کشور طی 8 سال اخیر به زیر انداز نرمال رسیده که این امر سبب ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان شده است.

وی تاکید کرد: سخت شدن کشاورزی سبب مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود که این امر عامل گسترش حاشیه‌نشینی و خالی از سکنه شدن روستاها است و هر دوی اینها مشکلات امنیتی را در پی خواهند داشت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بزرگ شدن شهرها در پی مهاجرت روستاییان گفت: بزرگ شدن شهرها سبب ایجاد جزیره گرمایی و افزایش شرجی هوا می‌شود که در نتیجه کولر آبی دیگر پاسخگوی خانه‌ها نیست و روی آوردن به کولرهای گازی موجب افزایش مصرف برق می‌شود.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com