کد خبر ۳۶۴۳۱ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۹
آیت الله نوری همدانی:

در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم اثر نکرد/ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است

حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان اظهار داشتند:چون ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است،‌لذا باید اقدامی کرد و راهکاری ارائه داد تا ربا پیش نیاید ، ما در گذشته هرچه درباره ربا گفتیم اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی بانک ها به این سمت حرکت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با آقایان میر محمدی، رجایی و حجت اسلام بحرینی نمایندگان مردم گلپایگان و مشهد در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشتند: اول باید نظریه های اسلامی را اخذ کنیم، بعد برای آن فکری کرد، نه این که اول نظریه را مطرح نموده، بعد به دنبال اسلامی بودن آن برویم.  

این مرجع تقلید افزودند: وقتی قانون بانک های ما از فرهنگ اروپا آمده باشد، باید فرهنگ سازی نموده و چون نوعا مردم با بانک ها سرو کار دارند، ‌باید برسی نمود که کرد اسلام درخصوص بانک و بانکداری چه مبانی دارد .

معظم له بیان داشتند: علت اینکه باید از روش های بانکداری غربی فاصله بگیریم،‌این امر هست که بانک های اروپایی  از طریق  قرض دادن به مردم  و  نظام سرمایه داری اداره می شوند و مسائل شرعی و دینی و اخلاقی را  نمی دانند، چه رسد به اینکه بخواهند به حرام و حلال آن هم فکر کنند.

 ایشان افزودند:  اگر وام در ضمن عقد شرط  شود، ربا نیست، اما از این سوء استفاده کردند و برای آن زمان درست کردند، این مسئله ربا را تقویت می کند و حرام است، الان تاخیر در ادای دین حرام به همین دلیل است.

حضرت آیت الله نوری همدانی  گفتند: چون ربا از مباحث بسیار فساد انگیز است،‌لذا باید اقدامی کرد و  راه کاری ارائه داد تا ربا پیش نیاید.

 معظم له بیان داشتند: ما در گذشته هرچه  درباره ربا گفتیم اثر نکرد و برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی بانک ها به این سمت حرکت کنند.

 ایشان افزودند: راه کار اول و دوم رهن، مانند طلا و جواهرات و بعد ضامن است، بنابراین با این روش می توان مشکل را برطرف کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: اگر پول های که در بانک است در راه اقتصاد، صنعت و زراعت کشور هزینه شود، خیلی از مشکلات برطرف می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که در این راه باید برنامه ریزی کرد گفتند: علما حاضرند برای رفع این مشکل وارد میدان شده و با بانک ها صحبت کنند.

منبع: خبرگزاری حوزه

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com