کد خبر ۳۷۴۵۷ انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
اندر احوالات سفر مدیران استانداری قم به چین و ماچین:

7 سوال اساسی از استاندار قم/ سفر به چين در منحنی تعطيلات كارخانجات قم

گرچه در حسن نیت آقای استاندار تردیدی نداریم و اعتقاد داریم که نیت و هدف آقای مهندس صادقی تقویت اقتصادی قم است اما تردیدی هم نداریم که برنامه ریزان سفر به استاندار آدرس غلط داده اند آن روی سکه سفر چیز دیگری است که در مقوله قدیمی و مستمر کاسبان تحریم قابل ارزیابی و تحلیل است که در مقال دیگری به آن پرداخته خواهد شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني خبر قم (قم نا)، اوائل هفته گذشته استاندار قم در راس هیاتی از مدیران استان به همراه جمعی از مسئولین اتاق بازرگانی و به منظور نامشخص راهی سرزمین اژدهای زرد شد تا از رهگذر این سفر به اقتصاد قم که به گواهی آمارهای نهادهای رسمی همچون سایر استان های کشور در رکود بی سابقه ای به ویژه در طی 2 سال اخیر به سر می برد، کمک نماید.

گرچه اعلام این خبر در فضای غبارآلود قم باعث بهت و حیرت کارشناسان و فعالان اقتصادی شد اما از آنجا که این سفر با اما و اگرهای بسیاری در محافل اقتصادی و گلایه های بسیار تولید کنندگان و صنعت گران قم روبرو شده است.

سايت قم نا براساس رسالتش بر خود فرض می داند که سفر بالاترين مقام استان به چين را مورد نقد و بررسی قرار دهد و بدیهی است چنانچه مسئولین ذیربط پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی داشته باشند نسبت به انعکاس آن اقدام خواهد نمود.

سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شد صرف نظر از اینکه عملیاتی نمودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب یک تکلیف دینی است یک وظیفه قانونی برای کارگزاران نظام در همه بخش ها نیز می باشد و همه نهادهای حکومت از جمله استانداری ها باید حرکت ها، جهت گیری و سیاست های خود را بر اساس آن تنظیم نمایند.

1- یکی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری درون زا بودن آن است ایشان به صراحت فرمودند: "اقتصاد مقاومتی درون زاست یعنی چه؟ یعنی اینکه از دل ظرفیت های خود کشور ما و خود مردم ما می جوشد ، رشد این نهال و درخت متکی است به امکانات خودمان" سوالی که از جانب استاندار قم داریم این است که به صراحت پاسخ دهند این سفر با کدام منطق یا روح اقتصاد مقاومتی هم خوانی دارد؟

2- مقام معظم رهبری بارها از مسئولان خواسته اند که از تولید ملی حمایت کنند اولین شرط حمایت از تولید ملی تقویت صادرات و کاهش واردات است سوالی که هم اینک در پیش روی افکار عمومی و فعالان اقتصادی قم قرار دارد این است که آیا روح این سفر در راستای تقویت صادرات است و یا اینکه زمینه برای واردات کالاهای بی کیفیت چینی بیش از گذشته فراهم می شود؟

می توان گفت که متاسفانه آنچه تاکنون در عمل شاهد بودیم حاصل این سفرها بویژه در دو سال اخیر چیزی نبوده است جز برگزاری نمایشگاه محصولات چینی برای فروش در قم!!

3- سفر استاندار قم به چین در زمانی انجام می شود که متاسفانه منحنی تعطیلی واحد های اقتصادی و صنعتی قم با شیب تندی رو به افزایش است از سوی دیگر تمامی شاخص های اقتصادی قم از نرخ تورم گرفته تا نرخ کاهش صادرات غیر نفتی و افزایش نرخ بی سابقه بیش از چهار درصدی نرخ بیکاری قم در دولت یازدهم شرایط اقتصادی قم را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده و متاسفانه نه تنها هیچ بارقه امیدی وجودی ندارد بلکه هر روز وضعیت وخیم تر از گذشته می شود. انتظار این بود اگر استاندار محترم قم و تیم اقتصادی اش فرصت اضافه ای دارند آن را صرف حل مشکلات اقتصادی قم کنند،نه اینکه فرصت گران بهای خدمت به شهر کریمه اهل بیت را صرف گپ و گفتگو با مقامات درجه 3 محلی چین با عایدی تقریبا هیچ برای رونق اتقتصادی در قم نمایند.

4- با قاطعیت می توان گفت برای سفر استاندار قم به چین نه تنها هیچ دستاوردی متصور نیست بلکه اگر نتیجه ای هم داشته باشد بدون تردید برای رونق اقتصادی چین و دامن زدن بیشتر به رکود اقتصادی استان قم خواهد بود.

5- سوال دیگری که هم اکنون در پیش روی افکار عمومی است این است که در طی سه سال اخیر مدیران استانداری از نبود بودجه و کمبود اعتبارات حتی برای هزینه های جاری به کرات سخن گفته اند سوالی که آقای صادقی استاندار قم باید به آن پاسخ دهند این است که هزینه های گزاف این سفر از جیب دولت پرداخت می شود یا از محل حق شارژ تولید کنندگان قم که باید به اتاق بازرگانی پرداخت کنند. اتاق بازرگانی که باید برنامه های آن تقویت صادرات و حمایت از صنعت قم باشد نه کمک برای بازکردن دروازه های واردات کالاهای بی کیفیت چینی!

6- گرچه در حسن نیت آقای استاندار تردیدی نداریم و اعتقاد داریم که نیت و هدف آقای مهندس صادقی تقویت اقتصادی قم است اما تردیدی هم نداریم که برنامه ریزان سفر به استاندار آدرس غلط داده اند آن روی سکه سفر چیز دیگری است که در مقوله قدیمی و مستمر کاسبان تحریم قابل ارزیابی و تحلیل است که در مقال دیگری به آن پرداخته خواهد شد.

7- و نکته آخر پیامی به جناب آقای صادقی استاندار محترم

جناب آقای صادقی سه سال از عمر دولت یازدهم در قم گذشت امیدوارم که با مطالعه شاخص های اقتصادی قم ( افزایش نرخ بیکاری – کاهش صادرات غیرنفتی- افزایش نرخ تورم قم بالاتر از میانگین کشوری برای اولین بار- رکود بی سابقه اقتصادی- فشار مضاعف مالیاتی- کاهش درآمد سرانه مردم قم به نسبت کشور- کاهش بی سابقه درآمد های منطقه ویژه سلفچگان- کاهش شدید اعتبارات قم و ...) انبوه مشکلات را به گردن شرایط عمومی کشور و داعش و ... نیندازید.

این را بدانید در همین شرایط شاخص های اقتصادی استان های دیگری که مدیران قوی، عالم و مجرب داشته اند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده اند کافی است سری به وب سایت سازمان مدیریت بزنید و شاخص های اقتصادی استان ها را در 5 اخیر مقایسه کنید آن وقت خواهید فهمید که مردم قم نه سهمی از تدبیر داشته اند و نه امیدی به آینده دارند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
2
سعیدی ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۰

یاد داشت محکمی بود . واقعا این سفر چه مشکلی از قم حل می کند

پاسخ
2
سعیدی ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۲

مدیران اقتصادی قم اگر 2واحد مبانی اقتصاد را پاس کرده بودند چنین سفری را نمی رفتن

پاسخ
2
حسینی ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۵

سفر قبلی چینی ها به قم قرار بود 20میلیارد سرمایه گذاری کنند استاندار پاسخ دهد ایا یک دلار سرمایه گذاری شد که اینها دو باره به چین رفتند؟؟

پاسخ