کد خبر ۳۷۵۳۰ انتشار : ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۴
ترغیب یا اجبار مردم به استفاده از کارت بلیت؛

دومینوی بی پایان افزایش کرایه وسایل نقلیه در قم

هر سال روند افزایش کرایه های اتوبوس وتاکسی یکی از نگرانی های دایمی مردم است،در حالی عضوشورای شهر قم از افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه های اتوبوس از سال گذشته خبر می دهد که به نظر می رسد این سیر افزایش کرایه ها به همین جاختم نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، چیزی از بحث ها و سر و صدای افزایش کرایه های تاکسی نگذشته بود که در جلسه اخیر شورای شهر باز هم خبر از افزایش کرایه یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی صدای اعتراض مردم را در آورد.

هر سال روند افزایش کرایه های اتوبوس وتاکسی یکی از نگرانی های دایمی مردم است، ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس در سال های گذشته چندین بار افزایش بها داشته اند و از سویی هم هیچ افزایش خدمات دهی از سوی این ناوگان ارائه نمی شود.

آلودگی هوای کلان شهرهای کشور و این اواخر استان قم همه مردم را از استفاده به وسایل نقلیه عمومی دعوت کرده است از سوی دیگر افزایش گاه و بیگاه ای کرایه های ناوگان حمل و نقل عمومی خیلی از مردم را از استفاده از این وسایل منصرف می کند و ترجیح می دهند با خودرو های تک سرنشین خود در خیابان های شهر تردد کنند.

دومینوی افزایش کرایه ها وسایل نقلیه عمومی 
با شروع سال جدید بود که افزایش تصویب افزایش کرایه تاکسی ها توسط شورای شهر قم مخابره شد و این بار هم نوبت به ناوگان اتوبوسرانی شد که سهمی از جیب مردم قم داشته باشد و مردم باز هم قربانی تصمیم های مسئولان باشند.

افزایش ۳۲ درصدی نرخ اتوبوس یکی از مصوبات جلسه اخیر شورای شهر قم بود که مخالفان و موافقان خود را به همراه داشت، مخالفانی که این امر را مصداق دست کردن شهرداری در جیب مردم می دانستند.

بر اساس این لایحه کرایه تمام شده برای هر مسافر اتوبوس ۵۰۰ تومان اعلام شده بود که بر این اساس و برای تشویق مردم در استفاده از کارت بلیت پیشنهاد شده بودکه که کسانی که کرایه را با کارت پرداخت می‌کنند ۳۶۰ تومان و آنهایی که کرایه نقدی پرداخت می‌کنند ۶۰۰ تومان باید بپردازند که با این محاسبات در واقع یارانه کرایه کارتی را کسانی می‌پردازند که کرایه را به صورت نقدی می‌دهند. همین امر هم اعتراض برخی از نمایندگان را در بر داشت که این یارانه باید در محاسبات وارد شهرداری نباید آن را از پرداخت کنندگان نقدی کرایه دریافت کند.

افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه اتوبوس
توجیح شهرداری و نمایندگان موافق شورای شهراز این لایحه اما تشویق مردم به استفاده از کارت بلیت الکترونیکی به جای کرایه نقدی بوده است، در حال حاضر ۳۰ درصد اتوبوس‌سوارها از کارت بلیت استفاده می‌کنند اما شورای اسلامی شهر شهرداری را ملزم کرده برای رساندن این عدد به ۵۰ درصد تلاش کند و در واقع شهرداری و شورای شهر با تصویب این اختلاف ۳۰۰ تومنی کرایه نقدی از کارت بلیت به دنبال این هستند که به گونه مردم را به استفاده از کارت بلیت الکترونیکی به جای کرایه نقدی تشویق کنند.

این امیدواری های شهرداری و شورای شهرتا به امروز اما به نظر می رسد که نتیجه ای نداشته است، به گفته زین العابدین قراچورلو از اعضای شورای اسلامی شهر قم ناوگان اتوبوس رانی از اول سال گذشته تا حالا بیش از ۳۰۰ درصد افزایش کرایه داشته‌است که بار بسیار سنگینی را بر دوش قشر ضعیف تحمیل کرده است، اما تا به حال افزایش محسوسی در افزایش استفاده از کارت بلیت را به همراه نداشته است.

به اعتقاد وی سازمان اتوبوسرانی به سازمانی پرخرج و غیربهره ور تبدیل شده است، قراچورلو می گوید: ما ۴ و نیم میلیارد تومان هزینه می‌کنیم که سازمان را اداره کنیم که این در هزینه تمام شده بلیت آمده و اگر این مبلغ را در نظر نگیریم قیمت تمام شده ۴۱۰ تومان می‌شود.

ترغیب یا اجبار مردم به استفاده از کارت بلیت
علیرضا قاری قرآن معاون زیربنایی شهرداری قم اما به دفاع از این لایحه پرداخته ومعتقد است با اختلاف دو برابری سطح کرایه ها مردم به استفاده از کارت بلیت تشویق خواهند شد.

آن طور که قاری قرآن می گوید در سال ۹۴ حدود ۵۷ میلیون جا به جایی با اتوبوس در شهر قم صورت گرفته است که البته درصد دقیق کسانی که از کارت بلیت استفاده می‌کنند مبهم و همه این اعداد تخمینی است، که در صورتی که استفاده از کارت بلیت رواج بیشتری پیدا کند آمار نیز دقیق تر است و برنامه ریزی بر این اساس می تواند دقیق تر صورت گیرد.

شهردار قم اما کرایه اتوبوس در قم را در بین ۸ کلان شهر بزرگ کشور کمترین نرخ کرایه ارزیابی کرده و می گوید: دولت دیگر به شهرداری‌ها برای حمل و نقل عمومی یارانه نخواهد داد و شهرداری‌ها باید بتوانند در این زمینه روی پای خودشان بایستند.

لایحه افزایش کرایه نقدی اتوبوس با همه مخالفان و موافقانش به تصویب رسید و بر این اساس کرایه نقدی اتوبوس با افزایش ۳۲ درصدی به ۶۰۰ تومان و کرایه کار بلیت نیز با افزایش ۱۰ درصدی به ۳۶۰ تومان رسید، به نظر می رسد که باید باز هم شانه های قشر ضعیف جامعه زیر فشار هزینه های سنگین زندگی خم تر شود، قشر متوسط و پردآمد جامعه که با وسایل نقلیه خود تردد می کنند و اتوبوس که وسیله مورد استفاده اغلب اقشار ضعیف است هم انگار کم کم از این قشر دریغ می شود تا پازل محرومت تکمیل شود.

منبع: قم نگار

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۷

قشر ضعیف زحمت بکشن یه تک پا برن 2000 تومن بدن یه کارت اتوبوس تهیه کنن که انقدر بهشون و به شما فشار نیاد. البته اگه دوباره نگید این 2000 تومن کمر قشر ضعیفو میشکنه!

پاسخ
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۶

بهتر است در این کار احتیا ط شود

0
محمد امیری ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۴

بروید با فرهنگ سازی ملت رو ترقیب به خرید کارت بلیط کنید نه با افزایش قیمت که خودش زمینه ایجاد فساد رو فراهم میکنه

پاسخ