کد خبر ۳۷۶۷۲ انتشار : ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۹

توسعه کمربند فضای سبز؛ راهی برای مقابله با ریزگردهای قم

سید سعید هاشمی : مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم چندی پیش از تلاش جدی شهرداری به منظور ایجاد 6 هزار هکتار کمربند فضای سبز در کلانشهر قم خبر داده است که البته پیشتر از این نیز در سال ‌های گذشته به صورت جسته و گریخته از سوی برخی مسئولان مدیریت شهری به چنین طرح‌ها و برنامه‌هایی اشاره می‌شد.

با این وجود همین که "پیام جوادیان" بر انگیزه بالای مدیریت شهرداری قم در ایجاد کمربند سبز اطراف شهر تاکید داشته، خود جای بسی خرسندی است، هر چند که در مقطع فعلی عموم شهروندان قمی، انتظار اقدام جدی در این باره و مشاهده به ثمر نشستن وعده‌ها در یک بازه زمانی منطقی و حتی الامکان نزدیک را دارند؛ به ویژه در چهار ماه نخست سال جاری که جولان ریزگردها در شهر قم به خصوص در اطراف شهر تا چه میزان باعث آزار و اذیت جسمی و ایضاً روانی شهروندان شده است.

واقعیت آن است که این روزها به موازات تشدید گرمای کم سابقه در قم، هجوم ریزگردها به این کلانشهر مذهبی سبب شده مردم با مشکلات بیشتری به خصوص در زمینه تردد و عبور و مرور در سطح شهر و استنشاق هوای ناسالم مواجه شوند و آن طور که پیداست، ریزگردها حالا حالاها، مهمان ناخوانده مردم این شهر هستند؛ مهمانی که به تعبیر جالب برخی، گویا دیگر حکم میزبان را پیدا کرده است!

به هر صورت در مقطع کنونی همان طور که مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز به درستی در صحبت‌های خود بیان داشته، باید یک رینگ حفاظتی در اطراف شهر از درختان و فضای سبز ایجاد شود تا ریزگردها در حین ورود به محدوده شهری با مانعی به نام فضای سبز مواجه شده و در نهایت این که کمتر به اتمسفر شهر و ریه‌های شهروندان قمی آسیب برسانند.

البته در این خصوص باید به طور جدی فکری به حال آبیاری این حجم از درختان و فضای سبز کرد تا در آینده این گونه طرح‌ها دچار شکست نشده، بلکه برعکس تبعات و نتایج مطلوب همچنان پایدار و امیدوار کننده باشد.

این مسئله به ویژه از این حیث قابل توجه است که در حال حاضر به اذعان خود مسئولان شهری، اندک پوشش گیاهی و فضای سبز اطراف شهر از حیث آبیاری در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و چه بسا با تداوم خشکسالی در سال‌های آتی به طور کلی همین میزان نیز از بین برود.

عنایت به این حقیقت مسلم به ویژه در روزها و هفته‌های اخیر که اوضاع نابه سامان زیست محیطی، دلواپسانی جالب توجه نیز پیدا کرده می‌تواند تا حدود زیادی به گره‌گشایی از معضل پیش آمده کمک کند؛ البته به این شرط که بیش از شعار و سخنرانی، شاهد بالا زدن آستین همت از مسئولان و نیز همراهی مردم در تقویت کمربند فضای سبز اطراف شهر قم باشیم.

به هر حال همان طور که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز بیان داشته، گرد و غبار و ریزگردها از اساسی‌ترین چالش‌ها و معضلات زیست محیطی استان است که همه ساله با شروع فصل گرما مضاعف می شود و به خصوص در سال جاری شاهد وضع حادتری از این حیث هستیم که قطعاً یکی از جدی‌ترین راه‌های مقابله‌اش توسعه فضای سبز قم به ویژه عنایت مدیریت عالی استان و مجموعه مدیریت شهری به تقویت کمربند فضای سبز در این کلانشهر مذهبی است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com