کد خبر ۳۸۲۰۰ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

هجرت از حوزه‌های علمیه به شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه نباید بگذاریم شهرستان‌ها از طلبه خالی شده و همه طلاب در قم جمع شوند، گفت: طلاب بعد از پایان تحصیل باید به شهرستان‌های خود برگردند و هجرت از حوزه‌های علمیه به شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران که در جامعةالزهرا برگزار شد، اظهار کرد: عرفه به گفته برخی از بزرگان از اعیاد مهم اسلامی بوده و از سویی این روز با شهادت مسلم‌ بن عقیل آمیخته شده است که این روز را هم تبریک و هم تسلیت می‌گوییم.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور اضافه کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی آثار ارزشمندی در متن و حاشیه خود دارد؛ بعد از حکومت امام علی(ع) یک حکومت اسلامی تشکیل شد و تشکیل حکومت اثری در متن انقلاب بوده و بسیار اهمیت دارد و انقلاب ما به قدری عظمت دارد که در برابر تمام زورگویان دنیا حرف حساب خود را می‌زند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه شکل مذاکرات در خصوص برجام و 1+5 معنی عجیبی دارد، اضافه کرد: این روند نشان می‌دهد که وزنه ایران در سایه انقلاب به قدری سنگین شده است که در برابر همه قدرت‌های دنیا ایستادگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نباید از برکاتی که در حاشیه انقلاب حاصل شده است غافل شویم، تصریح کرد: یکی از برکات مهم، حوزه‌های علمیه خواهران است و امروز در کنار حوزه‌های علمیه برادران، حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت می‌کنند و در خیلی از بخش‌ها خواهران از برادران پیشی گرفته‌اند.

مکارم شیرازی با بیان اینکه می‌گفتند که زن در اسلام تحقیر شده است، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه خواهران شاهد تربیت طلاب هستیم، اساتید بزرگواری از این حوزه‌های خواهران برخاسته‌اند و آثار علمی فراوانی داشته‌اند و پژوهش‌های بسیاری در این حوزه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هر تشکیلاتی باید به فکر حل نقاط ضعف و کاستی‌ها باشد، افزود: اگر از نظر اساتید در مورد وضعیت مدارس، مسائل رفاهی و ... کاستی‌هایی وجود دارد باید نسبت به رفع آنها اقدام شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید ارتباط بانوان طلبه بعد از فارغ‌التحصیلی قطع شود، تصریح کرد: باید در بخش‌های مختلف از ظرفیت‌های دانش‌آموختگان استفاده شود و از بانوان طلبه تربیت شده در حوزه‌های خواهران به شکل مطلوب و کامل استفاده شود.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از این ظرفیت ارزنده تاکید کرد و گفت:‌ نباید بگذاریم شهرستان‌ها از طلبه خالی شده و همه طلاب در قم جمع شوند؛ طلاب بعد از پایان تحصیل باید به شهرستان‌های خود برگردند.

مکارم شیرازی با بیان اینکه هجرت از حوزه‌های علمیه به شهرستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در شرایط فعلی این وظیفه سنگین است.

وی اضافه کرد: در هیچ زمانی به اندازه امروز ابزار گناه در اختیار مردم نبود یک تلفن همراه می‌تواند ابزار هزار گناه شود لذا باید از فضای مجازی استفاده شود و در این شرایط باید فعالیت خواهران طلبه بیشتر باشد چرا که بانوان در فضاهای مجازی بیشتر مورد تهاجم هستند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه نباید در برابر هجمه سنگین فساد حالت انفعالی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: معارف اسلام و اهل بیت(ع) بسیار غنی است و باید از این معارف و منطق برای مقابله با هجمه فساد استفاده کرد.

مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله ازدواج اضافه کرد: باید با برخی از آداب و رسوم غلط مبارزه کرده و زمینه ازدواج جوانان فراهم شود، طبق حدیث نبوی 50 درصد گناهان با ازدواج حل می‌شود.

وی با بیان اینکه پیرایه‌ها ازدواج را برای جوانان سخت کرده است، تاکید کرد: باید ازدواج آسان به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و اگر دختری مهریه‌ای 14 سکه‌ای داشت باید ارزش و افتخار در جامعه شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید در همه حال به یاد خدا بود چرا که یاد خدا انسان را بیمه می‌کند، افزود: یاد خدا به انسان قوت، قدرت و اعتماد به نفس می‌دهد و باید بانوان طلبه نسبت به ترویج ارزش‌های اسلامی توجه جدی داشته باشند.

وی گفت: دنیا باید بداند که در سایه این انقلاب خواهران بسیاری وارد حوزه‌های علمیه شده‌اند و چه آثار ارزشمندی داشته‌اند و از زحمات همه دست‌اندرکاران تقدیر می‌کنم.

منبع:فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com