کد خبر ۳۸۳۲۹ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

دستگاه دیپلماسی مقابل عهدشکنی آمریکا واکنش نشان دهد

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس گفت: تمجید الگوی ناموفق برجام یعنی مثبت جلوه‌دادن وجهه دشمنی که در برجام جز عهدشکنی کار دیگری نکرده است؛ دیپلمات‌های ایران نباید با تعریف نادرست از برجام‌ ملت‌های دیگر را به دام آمریکا اندازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری با اشاره به بد‌عهدی آمریکاییان در عمل به تعهدات خود در برجام، اظهار کرد: ایران در مسیر توافقات برجام به همه تعهدات خود عمل کرده است ولی آمریکایی‌ها به توافقات خود عمل نکرده‌اند، از ابتدا هم روشن بود که آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند چون در صحنه‌های دیگر امتحان خود را پس داده بودند و بدعهدی‌ ایشان ثابت شده بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب قبل از عقد برجام بدعهدی آمریکایی‌ها را یادآور شد و ایشان با بیانات خود این مسئله را روشن کردند که آمریکا بد عهد و غیر قابل اعتماد است و خصومت دیرینه با مسلمانان دارد و با تزویر به دنبال اجرای نقشه‌های معاندانه خود است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز که بدعهدی آمریکایی‌ها برای همه به طور کامل مشهود و ملموس شده است، باید هرچه سریع‌تر اقدام متقابل از سوی ایران صورت گیرد، افزود: در مرحله نخست باید به صورت جدی از مجاری بین‌المللی بر آمریکا فشار وارد کنیم و از آنان مطالبه‌گری کنیم، سپس برای نوع همکاری‌هایمان در مراحل بعدی تجدید نظر کنیم.

ذوالنوری بیان کرد: دستگاه دیپلمات ایران یک طرفه برجام را ترک نمی‌کند ولی در مقابل عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها باید عکس‌العمل مناسب انجام دهد، باید از طریق گروه 1+5 اتحادیه آمریکا و سازمان ملل متحد، فشارهای لازم را به طرف‌های غربی وارد کنند.

وی عنوان کرد: آقای روحانی از برجام به عنوان الگوی موفق یاد می‌کند در حالیکه برجام الگوی موفقی برای حل مشکلات بین‌المللی نبوده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان برجام، ایران به همه وظایفش به خوبی عمل کرده است و حتی پیشاپیش پرداخت‌هایی هم انجام داده است ولی طرف مقابل به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرده است، افزود: وقتی طرف مقابل پس از هشت ماه هنوز برجام را اجرا نکرده است چگونه می‌توان گفت برجام می‌تواند الگوی خوبی برای ملت‌های منطقه و جهان در راستای حل مشکلات و چالش‌های جهانی باشد؟! آقای رئیس جمهور باید در تمجید‌ و توصیف برجام تجدید نظر کند.

ذوالنوری ادامه داد:‌ اجرای یک طرفه برجام توسط ایران بدون اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند یعنی پذیرش حکومت کدخدایی آمریکا بر دهکده جهانی و زورگویی و عهدشکنی آنان.

وی عنوان کرد: زمانی می‌توان از برجام به عنوان الگوی موفق یاد کرد که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند و هر دو طرف مذاکرات از روند برجام راضی باشند ولی در حال حاضر که آنها به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند نمی‌توان برجام را الگوی موفق دانست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: تمجید الگوی ناموفق برجام یعنی مثبت جلوه دادن وجهه دشمن که جز عهدشکنی کار دیگری در جریان توافقات انجام نداده است، دیپلمات‌های ایران نباید با تعریف بیهوده از برجام‌ دشمن را تبرئه کنند.

ذوالنوری اضافه کرد:‌ در حرکت‌های دیپلماتیک، ریش‌سفیدی کردن و از موضع اخلاقی برخورد کردن با دشمن معنایی ندارد بلکه منافع متقابل مطرح است.

وی ادامه داد: در عرف دیپلماتیک کوتاه‌ آمدن از حقوق به معنای میدان دادن به دشمن، عبور از منافع ملی، باز کردن راه برای گام‌های بعدی دشمن و وادادگی در مقابل آنان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان خدعه‌های آمریکا در روند برجام علیه ایران در سطح بین‌المللی را ضروری دانست و گفت: باید مظلومیت ایران و فریب‌هایی که آمریکا در جریان برجام علیه ایران انجام داده است در سطح جهانی بازگو شود تا ملت‌های دیگر قربانی نشوند و نباید با تعریف بیهوده از برجام، ملت‌های دیگر را نیز به دام آمریکا کشاند.

ذوالنوری افزود: اگر فشار از راه‌های ممکن بر آمریکا وارد شد و همچنان آمریکا به تعهداتش عمل نکرد ضروری است که دیپلمات‌های ایران در حوزه برجام و حوزه‌های دیگر عکس‌العمل‌های متناسب و مقابله با مثل انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر دیپلمات‌های ایران به تذکرات خیرخواهان در خصوص برجام توجه می‌کردند ‌اکنون شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها نبودیم، عنوان کرد: در گام‌های نخست برجام، بارها نکات مختلف به دیپلمات‌های ایران گوشزد شد از جمله اینکه ضمانت مناسب از طرف‌های غربی بگیرند ولی دیپلمات‌های ایرانی به‌جای پذیرش نکات مطرح شده از سوی خیرخواهان و فریاد زدن بر سر دشمنان در راستای گرفتن تضمین و امتیاز از آنان،‌ بر سر خیرخواهان داخلی فریاد می‌زدند و آنان را به مشوش کردن فضای کشور متهم کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از هشت ماه تازه می‌گویند آمریکایی‌ها قول داده‌اند که به تعهدات خود عمل کنند، وقتی آنها به تعهدات مکتوب خود عمل نکرده‌اند چگونه می‌توان به قول شفاهی دلخوش و خوشبین بود؟!

ذوالنوری اضافه کرد: در عرصه دیپلماتیک باید بر اساس الگوی گام به گام و فاز به فاز جلو رفت،‌ یعنی نخست بدهیم و بستانیم س‍پس گام بعدی را برداریم ولی متأسفانه در مسیر برجام این مسأله عملی نشد و اکنون نیز شاهد نتایج آن هستیم.

وی عنوان کرد: اگر در عرصه دیپلماسی از ابتدا تهاجمی و متناسب با حقوق و منافع ملی عمل شود می‌توان به آن تکیه کرد ولی اگر اینگونه پیش نرود، بندها به آب داده می‌شوند، امتیازات واگذار می‌شوند، برگ برنده از دست می‌رود و دیپلماسی، دیپلماسی انفعال و التماس می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی مثل ساخت و ساز در حوزه عمران است و دارای بدنه، استراتژیک و فونداسیون خاص خود است، گفت:‌ اگر در مسائل دیپلماتیک از ابتدا فونداسیون محکم طراحی نشود سازه متزلزل می‌شود، در روند برجام باید با رویکرد دیپلماسی تهاجمی در راستای حفظ منافع ملی عمل می‌کردیم ولی اینگونه عمل نکردیم.

ذوالنوری بیان کرد: عرصه دیپلماسی عرصه جنگ است، اگر یک خاکریز از دست برود احتمال سقوط خاکریزهای دیگر نیز وجود دارد و مرتب خاکریز‌ها به تسخیر دشمن در می‌آید و چیزی هم به‌دست نمی‌آید و شکست ادامه می‌یابد مگر اینکه پس از دست دادن یک خاکریز، سایر خاکریزها را حفظ کرد و در مقابل، یک خاکریز محکم‌تر از طرف مقابل ستاند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جنگ دیپلماتیک گفت: مقام معظم رهبری بارها این مسأله را به دیپلمات‌های ایران را گوشزد کردند که دیپلماسی نوعی جنگ است ولی نه جنگی که با توپ و تانک صورت بگیرد بلکه جنگی که پای میز صبحانه، نهار و شام و با لبخند و صبح بخیر و شب بخیر گفتن انجام می‌شود، دیپلمات‌های ما باید به این قضیه توجه لازم را داشته باشند که موضع ما در برابر غربی‌ها سست نباشد.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com