کد خبر ۳۸۵۳۳ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۷
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد

چهار راه حل برای رسیدن به سلامت معنوی در جامعه

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سلامت معنوی باید در جامعه و حوزه سامان یابد گفت: تئوری پایه این مباحث در حوزه وجود دارد و برای رسیدن به عرصه‌های جدید نیازمند تئوری‌پردازی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار با دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: فعالیت‌های مرتبط به سلامت معنوی باید در حوزه سامان یابد.

وی اظهار کرد: این ورود کار بسیار حساسی است؛ زیرا تئوری پایه این مباحث در حوزه وجود دارد و برای رسیدن به عرصه‌های جدید نیازمند تئوری‌پردازی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: این کار فقط با سمینار سالانه به جایی نمی‌رسد و باید در نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی جا پیدا کند؛ این عرصه نیازمند ایجاد ساختاری پژوهشی است.

اعرافی با اشاره به اینکه معنویت را گاهی می‌توان به عنوان یک عنصر فرابخشی که در عرصه‌های مختلف تاثیر گذار است در نظر گرفت، بیان کرد: ولی یک زمانی معنویت را می‌توانیم یک ساحت در کنار ساحت‌های دیگر توضیح دهیم.

وی یادآورشد: همچنین باید از زاویه فکری و اخلاقی نیز مقوله سلامت معنوی را بررسی کنیم؛ در این زمینه باید به اولویت‌ها و طبقه بندی‌ها نیز توجه کنیم.

عضو شورای عالی حوزه ابراز کرد: در این عرصه چندین موضوع مورد توجه است؛ نخست باید مباحث در هم تنیده‌ای که در این عرصه وجود دارد مورد توجه واقع شود؛ دوم باید مبانی فلسفی و بنیادی سلامت معنوی را استخراج کنیم؛ سوم اینکه مباحث فقهی و اخلاقی آن را استخراج کنیم و چهارم با نگاه منطقی این عرصه را شاخص سازی کنیم.

اعرافی بیان کرد: از جمله نهادهایی که می‌‎توانند با این ظرفیت همکاری کنند پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، موسسه امام خمینی (ره)، دارالحدیث و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه المصطفی، مجمع عالی حکمت و... هستند.

وی گفت: در زمینه‌های مختلف نیز افراد و اشخاص حقیقی صاحب نظر نیز می‌توانند ورود کنند؛ همچنین می‌توان با ایجاد کارگروه یا شورایی از فعالان حوزوی و غیر حوزوی فعالیت‌های این عرصه را هماهنگ سازی کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com