کد خبر ۳۸۵۵۰ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۴

رسانه‌ها نامحرم نیستند آقای مدیرکل!

سید سعید سید هاشمی، "با توجه به کثرت مدعوین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران و کمبود فضا و مشکلات پیش رو جهت استقرار خبرنگاران محترم، به آگاهی می‌رساند خبر و تصاویر جلسه از طریق روابط عمومی ارسال می‌گردد"؛ این دومین اصلاحیه برای پوشش یک جلسه در استانداری قم بود که به خبرنگاران  استان قم ارسال شد.

ارسال چنین پیامی حداقل برای استانداری قم تازگی ندارد و دعوت‌های گزینشی برای پوشش اخبارِ این دستگاه دولتی در استان زبانزد است ولی این بار این پیام به‌نوعی در کنار توهین به جایگاه خبرنگاران به‌عنوان چشمان بینای جامعه سطح آنها را بسیار پایین آورده است.

نکته جالب‌توجهی که در پوشش این برنامه شاهد بودیم آن بود که در پیام ارسال‌شده آمده که نمی‌توانیم پذیرای خبرنگاران باشیم ولی خروجیِ اخبار این جلسه بر این پایه است که فقط رسانه‌های خاص استان دعوت و دیگران به‌نوعی غریبه بوده‌اند.

جالب این‌که همین چند روز پیش نیز در جلسه دیگری در استانداری بازهم این خبرنگاران بودند که گویا نامحرم شناخته‌شده و در کمال ناباوری برخی رسانه‌های به‌اصطلاح نورچشمی صرفاً به پوشش این برنامه پرداختند.

قصد نگارنده از این سطور البته ناراحتی از پوشش خبر یا جا ماندن خبری در سطح استان نیست بلکه اعتراضی است به رویکرد نادرست، برخورد ناشایست و تبعیض‌آمیز با رسانه‌های استان؛ جایی که این ذهنیت برای برخی رسانه‌های استان ایجادشده که چون آن‌ها رسانه‌ای در جهت خلاف مسیر و نظر آن‌ها و البته موافق با خواست مردم هستند، جایی در تفکرات آنها ندارند.

به هر صورت آنچه مسلم است این‌که مطالبه گری و بیان خواسته‌های مردم از مسئولان جزو بدیهی‌ترین رسالت‌های یک رسانه است، اما بااین‌حال نگاه تبعیض آلود برخی مسئولین خدشه در این امر ایجاد کرده و باعث شده خروجی اخبار جلسات بسیار خفیف و فقط برای بیان گزارش‌ها باشد؛ آن‌هم گزارش‌هایی که بیشتر خوشایند مسئولان و مدیران است تا خلق‌الله!

از سوی دیگر، حُسن و کاربرد این جلسات برای خبرنگارانی که در تماس‌های پی‌درپی تلفنی موفق نشده‌اند با فلان مسئول استانی ارتباط برقرار کنند این جلسات بستری است که می‌توانند با پرسشگری از مسئولان به سوژه موردنظر خود دست‌یافته یا یک موضوع و مطالبه مردمی را از دریچه اقتضائات رسانه‌ای دنبال کنند.

ناگفته پیداست که استان قم به دلیل موقعیت جغرافیایی و حساسیت‌های بالایی که در آن وجود دارد از حیث کثرت رسانه جزو استان‌های سرآمد کشوراست به‌طوری که وجود بیش از 240 رسانه مکتوب و مجازی فعال در این استان خود بر دلیلی بر اهمیت موضوع رسانه‌ها در قم است ولی گویا از دید عوامل روابط عمومی این موضوع چندان به چشم نمی‌آید و گویا برایشان اصلاً مهم نیست.

حال که چنین رویه‌ای در استانداری قم در پیش‌گرفته شده است باید این پرسش دغدغه مندانه را از مدیرکل روابط عمومی استانداری پرسید که آیا از نگاه شما رسانه‌ها نامحرم هستند و اگر چنین است چرا برای پوشش برخی جلساتی که چنان بار محتوایی هم ندارد دست به دامان همین رسانه‌ها برای پوشش آن می‌شوید؟!

ختم کلام آن‌که با این‌همه اُمیدواریم در آینده نزدیک این رویکرد اشتباه و توهین‌آمیز مسئولان روابط عمومی استانداری تصحیح‌شده و آقایان برای جایگاه رسانه‌ها و از همه مهم‌تر خبرنگاران ارج‌وقرب بیشتری قائل باشند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com