کد خبر ۳۸۵۸۵ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
دبیر کمیسیون اقوام ، فرق و مذاهب استانداری قم:

شکاف های قومی و اجتماعی در شهر قم به حاشیه رفته است

حسین معین آبادی دبیر کمیسیون اقوام، فرق ومذاهب استانداری قم گفت: بررسی های صورت گرفته در شهر قم نشان می دهد شکافهای قومی، مذهبی و اجتماعی در این شهر مهاجرپذیر به حاشیه رفته است ومردم به رشد سیاسی و فرهنگی قابل توجهی رسیده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، حسین معین آبادی دبیر کمیسیون اقوام ، فرق و مذاهب استانداری قم در گفتگوی افزود: ممکن است برخی به دنبال موج سواری در راستای طرح مباحث قومی در انتخابات و مسائل سیاسی باشند، ولی خوشبختانه انتخابات اخیر در شهر قم نشان داد که مباحث قومی به حاشیه رفته و حتی کسانی که قصد سوءاستفاده داشتند به دلیل رشد سیاسی و فرهنگی که در قم شاهد هستیم، نتوانستند به اهداف خود دست یابند.
وی با بیان این که ویژگی های شهر مدرن و توسعه یافته رسیدن به اجتماعی از قومیت، زبان و نژاد است، اضافه کرد: این ویژگی به طور قطع در شهر قم وجود دارد و تنوع آراء انتخاباتی در مناطق مختلف این شهر نشان دهنده گذر از مباحث قومی و مذهبی است.
وی با اشاره به این که مهاجرت باعث حضور مردمی با قومیت ها، فرهنگ ها و زبان های مختلف در شهر می شود، گفت: از منظر سیاسی جابه جایی جغرافیایی باعث جابه جایی ارزشی نیز می شود، فردی که از روستا یا شهر قومیتی خود رها می شود تعلقات قومی و زبانی را تقریبا رها می کند و بامسایل جدیدی روبرو می شود.
دبیر کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب استانداری قم افزود:به عبارتی دیگر فرد از محیط و فضای فرهنگی قومیت گرا، زبان گرا یا نژاد گرایی اولیه خارج می شود و مباحث قومیتی تقریبا در شهرهای مهاجرپذیر ضعیف می شود، ولی وقتی در جامعه قبلی قرار می گیرد ممکن است این مطالبات پررنگ تر شود.
معین آبادی ادامه داد:درعین حال در شهر مقصد برای فرد مهاجر مطالبات جدیدی اتفاق می افتد و این مطالبات باعث ایجاد امنیت برای منافع ملی می شود، یعنی افراد از مباحث قومیتی گذر می کنند و به مباحث مدنی و اصول شهرنشینی می رسند.
وی اضافه کرد: در واقع ناامنی ای که مباحث قومیتی ایجاد می کنند، ممکن است برای افراد در شهر خودشان نیز داشته باشد و وحدت ملی را تهدید کند، با مهاجرت به شهر دیگر به وضعیت مطلوب می رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توجه به مشکلات زیست بومی کشور از جمله خشکسالی و عدم موفقیت در ایجاد مشاغل در روستاها و همچنین رشد جمعیت قابل توجه جمعیت روستایی، مهاجرت به شهرها افزایش یافته است.
معین آبادی تصریح کرد: نباید به مهاجرت به عنوان یک بحران نگاه کرد بلکه این مساله دارای مزایا، معایب، فرصت ها و تهدیدهایی است و قم نیز همانند سایر استان های کشور از این فرصت ها و تهدیدها برخوردار است.
وی به نابسامانی های فرهنگی ناشی از مهاجرت اشاره و بیان کرد: آن گونه که برخی تصور می کنند مهاجرت ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در شهر ایجاد نکرده است و این که بگوییم مهاجران وضعیت فرهنگی شهر را نابه سامان کرده اند، غیرعلمی و غیرواقعی است.
وی گفت: بر اساس آخرین پژوهش های صورت گرفته، جمعیت مهاجر قم به ارزش های دینی پایبندتر هستند و نظام ارزشی متفاوت از نظام ارزشی حاکم بر شهر ندارند، به خصوص این که بیش از 50 هزار طلبه با خانواده در شهر قم زندگی می کنند که به طور قطع نظام ارزشی متناسب تر از الگوی حجاب و اخلاق در قم دارند.
سرپرست دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری قم افزود: همچنین با قطعیت نمی توان گفت آسیب های اجتماعی در جمعیت بومی و یا مهاجر رشد بالاتر و یا کمتری دارد.
وی بابیان این که مزایایی که درمهاجرت وجود دارد قابل توجه است،گفت: فرصت های شغلی و افزایش نقدینگی در شهر مبدا ایجاد می شود ،به عنوان مثال قم از نظر صنعت دام و درآمدهای ناشی از آن مقام نخست را در کشور داراست.
وی اضافه کرد: مهاجران در خدمات ظرفیت هایی ایجاد کرده اند و با توجه به این که سالانه 20 میلیون زائر وارد قم می شود، این مساله می تواند فرصت مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی برای مهاجران باشد.

منبع:ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com