کد خبر ۳۸۶۲۸ انتشار : ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵
آیت‌الله غروی:

مراجع و رهبری بر ضرورت تحقق تحول در حوزه تاکید دارند/ شورای عالی پیگیر دغدغه‌های بزرگان است

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری و مراجع عظام بر بالندگی و تاثیرگذاری بیشتر حوزه تاکید دارند، گفت: شورای عالی و مدیریت‌های حوزه همواره پیگیر تحقق تحول در حوزه بوده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سید محمد غروی، دیدار اخیر اعضای شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب را برای شرایط فعلی و آینده حوزه‌های علمیه مهم و راهگشا دانست و اظهار کرد: در این دیدار بعد از ارائه گزارش از سوی آیت‌الله استادی و آیت‌الله اعرافی، اعضای شورای عالی حوزه دقایق کوتاهی به ارائه نظرات خود پرداختند و در ادامه رهبر معظم انقلاب نکات مهم و مفید خود را پیرامون حوزه‌های علمیه تبیین کردند.

وی با بیان اینکه اکثر نکات مورد اشاره مقام معظم رهبری در گذشته نیز از سوی ایشان مطرح شده بود، تصریح کرد: توجه حوزه به عرصه‌های علوم جدید و علوم انسانی، تلاش برای حفظ و تقویت پویایی حوزه در راستای پاسخگویی به شبهات و سؤالات، سرمایه‌گذاری برای تربیت فقیه، فیلسوف، مبلغ و نویسنده، هدفمند کردن محورهای کلان حوزه، ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت و حرکت براساس مسیر چشم‌انداز حوزه، تشکیل مرکز مطالعات راهبردی، پرهیز از دیوان‌سالاری‌های شبه دولتی، ارتباط صمیمانه با طلاب و فضلای حوزه، هم‌اندیشی با بزرگان و علمای استان‌ها، حمایت از استعدادهای برتر و نخبه حوزه، برنامه‌ریزی برای افزایش میزان مطالعه طلاب، توجه به تهذیب و اخلاق، نقش‌آفرینی در فضای مجازی و تبیین سیر تاریخی دروس مهم حوزه نظیر فقه و اصول برای طلاب از جمله محورهای مهم تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه بود.

عضو شورای عالی حوزه همچنین به مسئله «تحول حوزه» به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: شورای عالی و مدیریت‌های حوزه همواره پیگیر تحقق تحول در حوزه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه «تحول در حوزه» نیازمند زمان است، اضافه کرد: اینگونه نیست که بتوان مسئله تحول حوزه را در زمان خاص و محدودی محقق کرد.

غروی با تاکید بر اینکه مراجع عظام تقلید نیز همواره بر ضرورت تحول در حوزه تاکید داشته‌اند، ادامه داد: مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بر برنامه‌ریزی مدون و صحیح در راستای بالندگی و تاثیرگذاری بیشتر حوزه تاکید دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای سخنان دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی حوزه را تبیین ارتباط حوزه و حکومت اسلامی عنوان کرد و افزود: رهبری تاکید کردند در مواقعی که نظام در مسیر صحیح است، حوزه به حمایت و دفاع بپردازد و در زمانی که خطا و انحرافی را مشاهده می‌کند باید تذکر جدی دهد.

غروی افزود: براساس سخنان مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه باید مسائل مختلف کشور را رصد و ارزیابی کرده و به پشتیبانی از نظام بپردازند اما اینگونه نباشد که هر کسی در هر عرصه‌ای به هر شکلی اقدام کرد، مهر تایید بر آن بزند.

وی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی حوزه گفت: بخشی از جلسه اخیر شورا به مباحث مطرح شده در دیدار با مقام معظم رهبری اختصاص داشت.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: همواره بعد از دیدار با مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، رهنمودهای بزرگان در جلسه شورای عالی مطرح می‌شود و مباحث مربوط به عرصه سیاستگذاری و اجرایی تدوین شده و راهکارهای عملیاتی کردن موضوعات مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com