کد خبر ۳۸۶۷۵ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۱
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

شایعه‌پراکنی و شایعه‌سازی اعتماد را متزلزل می‌کند/ نباید بیت‌المال را پایمال کرد

یکی از مراجع تقلید گفت: شایعه‌های زیادی در مورد اشخاص در جراید مطرح می‌شود اما باید در نظر داشت تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشده، نقل آن گناه کبیره است و اعتماد را متزلزل می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات رساله‌نویسی امسال برای نهمین سال ادامه پیدا کرد و عده زیادی شرکت کردند که 6 نفر رتبه اول، 12 نفر رتبه دوم و 23 نفر رتبه سوم بودند، هدف این بود که طلاب در مسیر اجتهاد پیشرفت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این حوزه باید مجتهدپرور باشد، ‌هدف پرورش استعدادها است تا دیگران تشویق شوند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی گفت: سه مورد زمانی که انجام شود، ‌بدانید قیامت نزدیک است،‌ زمانی‌ که آبادی‌ها ویران و ویرانی‌ها آباد شود، یعنی مراکز صلاح، ارزش‌های اسلامی و خوب ویران می‌شود و مراکز فساد و ضد ارزش، آباد می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: منکرات به معروف و معروف به منکر تبدیل می‌شود، به اندازه‌ای افراد در مسیر زشتی‌ها قدم برمی‌دارند که خوب در نظرشان بد و بد در نظرشان خوب می‌شود.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که زمانی می‌رسد که مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک می‌کنند و امر به منکر و نهی از معروف دارند و منکرها در نظر آنها معروف و معروف در نظر آنها منکر می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این مسئله به این دلیل است که به اندازه‌ای مرتکب خلاف می‌شوند که در نهایت در نظرشان امور بد خوب جلوه می‌کند، به کاسبی گفتند دروغ نگو، گفت مگر می‌شود بدون دروغ کاسبی کرد، عده‌ای بی‌بند و بار هستند، اسم آن را آزادی می‌گذارند، کسانی پایبند به برنامه‌های الهی هستند، اسم آن را عقب‌افتادگی می‌گذارند.

وی با اشاره به شرایط کنونی از نظر منکرات و معروف‌ها گفت: اکنون مشاهده می‌کنیم عده‌ای به برخی مسائل دامن می‌زنند و سعی می‌کنند ابهت منکرات شکسته شود و در نظرها معروف شود، منکراتی که انسان شرمش بیاید بیان کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به نشانه‌های دیگر نزدیکی قیامت اشاره کرد و افزود: امانت‌ها بازیچه افراد می‌شود همانگونه که شتر با سبزی یا خار بیابان بازی و آن را پایمال می‌کند، عده‌ای با امانات چنین رفتار می‌کنند، با بیت‌المال که امانت است عمل شتر با علف بیابان را انجام می‌دهند، ‌اگر این مسائل در جامعه رواج یابد بدانید قیامت نزدیک شده و مهلت‌ها برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به وسیله نزدیکی قیامت مشکلات عظیم ظاهر می‌شود و آتش جنگ‌ها برافروخته می‌شود و اختلافات افزایش پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای از سوره نور گفت: برخی از منافقان یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) را متهم کردند، از جاده عفت منحرف شده و تمام مدینه گرفتار این شایعه شد و منافقان از این فرصت استفاده کردند و گفتند کسی که همسرش چنین باشد، مگر می‌تواند پیامبر باشد.

وی مسئله شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را از امور نادرست ذکر کرد و ادامه داد: این امر یکی از توطئه‌های شیطان است، زمانی که بخواهد جامعه را آلوده کند، مسئله شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را رواج می‌دهد، به این وسیله با آبروی اشخاص بازی می‌شود و اختلاف در جامعه ایجاد می‌کند، در زمانی که جامعه در برابر دشمنان قسم خورده به اتحاد نیاز دارد، اختلاف ایجاد می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: شایعه‌های زیادی در مورد اشخاص در جراید است، تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشده، نقل آن گناه کبیره است، یک وقت همه جامعه از این می‌گویندها پر می‌شود اگر واقعیت دارد باید زمانی که ثابت شد، بیان شود، از طرفی دیگر نباید گناه را در جامعه پخش کرد.

وی با بیان اینکه افراد شایعه‌ساز و شایعه‌پراکن در دنیا و آخرت نتیجه سوء عمل خود را مشاهده می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که رادیوهای آمریکا، اروپا و انگلستان درباره یک مسئله داخلی صحبت می‌کنند، به ایجاد بدبینی و سوء ظن در جامعه می‌پردازند، شایعه‌پراکنی سبب سوء‌ظن می‌شود و اعتمادها از بین می‌رود، هیچ سرمایه‌ای مهم‌تر از اعتماد به یکدیگر نیست، شایعه پراکنی و شایعه‌سازی اعتماد را متزلزل می‌کند.

منبع: فارس

استاد حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: امیدواریم خداوند به عظمت اسلام و امام سجاد(ع)، شر اشرار را از تمام جوامع اسلامی برطرف کند، ما را به وظایف خود آشنا کند، آتش‌های جنگ را در کشورهای اسلامی خاموش کند و باران پربرکت و برطرف کننده خشکسالی را بر این مردم نازل فرماید.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com