کد خبر ۳۸۷۰۳ انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
فعالان دانشجویی مطرح کردند:

محافظه کاری برخی مسئولان دانشگاه های قم؛ مانع برپایی کرسی‌های آزاداندیشی

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: برگزارکنندگان کرسی‌های آزاداندیشی برای جلوگیری از به وجود آمدن زمینه برای وقوع سوء استفاده‌های احتمالی، باید موضوع کرسی‌های آزاداندیشی را به گونه‌ای انتخاب کنند که فضا به سمت پیش‌بینی انتخابات کشیده نشود و همچنین فرد خاصی مشخصاًمورد بحث قرار نگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، "بنده گفتم کرسی آزاد فکری را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید. خوب، شما جوان‌ها چرا به وجود نیاوردید؟ شما کرسی آزاد فکری سیاسی را، کرسی آزاد فکری معرفتی را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد.»

مطلب فوق بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از نخبگان کشور در ششم آبان ماه سال 1388است، وی قبل و بعد از این دیدار هم بارها و بارها بر این مسئله تأکید کرده است ولی هنوز آن گونه که مطلوب است به آن پرداخته نشده است.

 هر چقدر هم که ستاره‌ها در نشان دادن راه دقیق عمل کنند، وقتی از آن‌ها بهره نگیریم در بیابان سردرگم شده و راه را نخواهیم یافت.

رهبر معظم انقلاب که سال‌ها سکان‌دار انقلاب اسلامی ایران است و برای رساندن ایران به فردایی روشن‌تر از گذشته از همه خبره‌تر است، به خوبی ضرورت برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در راستای رشد فکری، علمی، معرفتی، سیاسی و عملی جمعیت دانشجویان ایرانی را درک کرده و بارها به صراحت در مجامع دانشجویی و غیر دانشجویی به تشریح آن پرداخته است ولی تا کنونآن طور که شایسته است در برخی از دانشگاه‌های قم به این مسئله پرداخته نشده است.

 «آزاد اندیشی» به معنای آزادانه و به دور ازتقید و وابستگی به شرق و غرب فکر کردن و تصمیم گرفتن است و بی‌تردید نیازمند زیربناهایی مهم است و برای جامعه‌ی نخبه و دانشگاهی ما، که جزء گروه‌های فکرساز جامعه هستند، دستاوردهای بی‌شماری در پی دارد.

 فکر کردن نخستین گام در راستای رشد علم و فرهنگ است، گام بعدی به وجود آوردن فضایی مناسب برای بیان نتایج این تفکرات است، زیرا اگر فکر در جایی مطرح نشود، همانند آبی راکد است که پویایی و کارایی ندارد؛ بازگو کردن افکار مختلف بی‌شک موجب تضارب آرا، رشد و تعالی تفکرات در کنار یکدیگر می‌شود، با این وجود، مطرح کردن اندیشه‌ها برای آنکه به تضارب آرا، رشد و تعالی منجر شود، نیازمند فراهم شدن یک بستر گفتمانی سالم است؛ درست همان چیزی که رهبر انقلاب از آن به عنوان«کرسی‌های آزاداندیشی» یاد می‌کنند.

 کرسی‌های آزاداندیشی کانونی برای شکل‌گیری جریان‌های فکری اندیشه‌ساز است. جریان‌هایی که تأکید بر فکر کردن، اندیشیدن و تبادل نظر دارند و پیروی از یک الگو و جهت خاص را هم منوط به تطابق آن با فکر و اندیشه می‌دانند؛ یک قالب خشک و غیرقابل انعطاف را برای اندیشیدن ارائه نمی‌دهند و از این جهت است که می‌توانند فکرساز باشند. در سایه‌ی چنین جریانی است که نقاط قوت و ضعف شناسایی و برجسته‌سازی می‌شوند. نقد این ضعف‌ها و کاستی‌ها پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به توسعه‌ای پایدار است.

 دغدغه‌ی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در بین فعالان تشکل‌های مذهبی و انقلابی دانشگاه‌های مختلف استان قم وجود دارد ولی چرا گزارشات و آمارها از کم رونقی این برنامه در برخی از دانشگاه‌های قم خبر می‌دهد؟ 

 سینا قربانی، دبیر کانون دانشجویی صراط در گفت‌و گو با خبرنگارایران روشن با بیان اینکه قم همچنان همانند گذشته مرکز مهم نشر علم و فرهنگ به شمار می‌آید، عنوان کرد: با توجه به اینکه عموم مردم به ویژه نخبگان، اساتید، انقلابیون و خواص جامعه به قم توجه ویژه‌ای دارند، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های قم نسبت به سایر استان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 بی تجربگی مسؤولان تشکل‌های دانشجویی عاملی در بی رونقی کرسی‌های آزاداندیشی

دبیر کانون دانشجویی صراط، دامن نزدن به برخی از جریان‌های موجود در قم را یکی از علل کم رنگ شدن کرسی‌های آزاداندیشی در برخی از دانشگاه‌های قم دانست و افزود: بر اساس مشاهداتم، بی‌تجربگی اعضای شورای بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه‌ها و مسؤولان سایر تشکل‌های انقلابی و دانشجویی از دیگر عوامل کمرنگ شدن کرسی‌های آزاداندیشی در برخی از دانشگاه‌های این استان است.

قربانی بیان کرد: به تازگی در راستای منظم کردن، رونق بخشیدن و گسترش دادن کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های قم، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی این استان فردی را به عنوان دبیر کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های استان انتخاب کرده است تا از این پس با برنامه‌ریزی دقیق پیگیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های این استان باشد.

وی گفت:محافظه‌کاری مسؤولان برخی از دانشگاه‌ها نیز مانعی قابل توجه در راستای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های قم است.

کرسی‌های آزاداندیشی راهی به سوی تلطیف فضای سیاسی دانشجویی

محسن کشاورزی، مسؤول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز در گفت و گو با خبرنگارایران روشن با اشاره به عوامل مؤثر بر رشد کیفی کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار کرد: هرچه تشکل‌های معتبر مختلف و بیشتری در اجرای کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد مشارکت کنند، نظرات متنوع‌تری گردآوری شده و در نتیجه خطوط فکری جامع‌تر و مطلوب‌تری تولید می‌شود.

 وی ادامه داد:کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ای برای رویارویی افکار و اندیشه‌های مختلف است؛ پس از برگزاری چنین جلساتی، نمایندگان افکار مختلف برای اثبات افکاری که اعتقاد دارند صحیح است، احساس می‌کنند به مطالعه بیشتر پیرامون عقاید خود و عقاید مقابل نیاز دارند؛ در نتیجه ضمن اینکه بحث و تبادل نظر با دیگران را یاد می‌گیرند، فکر و مطالعه‌شان در زمینه‌های مختلف توسعه می‌یابد.

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران، وجود یک مجری کارشناس طی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را ضروری برشمرد و گفت: اعلام ضوابط اخلاقی در ارائه دیدگاه‌ها، رعایت تقسیم‌بندی عادلانه وقت جلسه، مراقبت از خارج نشدن مباحث از موضوع تعیین شده و ارائه تذکرات لازم در این خصوص از جمله وظایف مجری کارشناس است.

کشاورزی ادامه داد: اگر کارشناس یا متخصص در راستای پاسخگویی به شبهات و سؤوالات دانشجویان در برنامه حضور نداشته باشد و کرسی‌های آزاداندیشی در فضایی غیر تخصصی برگزار شوند، محمل آفات بیشتری هم قرار می‌گیرند مثلاً احتمال این وجود دارد که پاسخ‌ها و استدلال‌های نادرست به واسطه فن بیان خوب یکی از طرفین شرکت کننده در بحث، به اذهان حاضران نفوذ کرده و آنها را به مهره‌های تبلیغی خود مبدل کند.

وی وجود چند فرد صاحب نظر و اهل فکر را نیز از لزومات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانست و بیان کرد: اغلب به واسطه ابراز نظرها و تفکرات افراد صاحب نظر، دانشجویان به نظرات و تفکرات جدید دست یافته و در صدد بیان آن بر می‌آیند زیرا افراد صاحب نظر همواره اصول و نکاتی را مد نظر دارند که عموم دانشجویان به آن توجهی ندارند.

موضوع کرسی‌های آزاداندیشی به گونه‌ای انتخاب شود که فضا به سمت پیش‌بینی انتخابات کشیده نشود

 مسؤول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، حساسیت و اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد در دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود، عنوان کرد: برگزارکنندگان کرسی‌های آزاداندیشی برای جلوگیری از به وجود آمدن زمینه برای وقوع سوء استفاده‌های احتمالی، باید موضوع کرسی‌های آزاداندیشی را به گونه‌ای انتخاب کنند که فضا به سمت پیش‌بینی انتخابات کشیده نشود و همچنین فرد خاصی مشخصاًمورد بحث قرار نگیرد.

 کشاورزی اضافه کرد: برای روشن نمودن فضای انتخاباتی و انتقال آگاهی‌های مفید و لازم به دانشجویان در راستای انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو، بهتر است در فضاهای گفتمانی پیرامون دشمن شناسی، استکبارستیزی، اشرافیگری، تکیه به توان داخلی و موضوعات شبیه به این موارد، مباحثه و جدال احسن صورت بگیرد.

 وی اذعان کرد: حتی اگر بیش از ۱۰ کاندیدا در انتخابات پیش رو وجود داشته باشد در صورتیکه در قالب موضوعات مرتبط مطرح شده، اطلاعات لازم درست منتقل شود،‌ بی‌شک بیش از یک نفر به عنوان اصلح شناخته نخواهد شد.

 مسؤول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: برگزاری صحیح و هدفمند کرسی‌های آزاداندیشی در آستانه انتخابات نه تنها موجب ایجاد تشویش در فضای دانشگاه‌ها نمی‌شود بلکه موجب نمایان شدن حقایق، برطرف شدن ابهامات و آرام شدن و تلطیف فضای سیاسی دانشجویی می‌شود.

منبع: ایران روشن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com