کد خبر ۳۸۷۷۰ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
آیت الله اعرافی مطرح کرد

علوم انسانی محل تحقیقات و نوآوری‌های روز افزون است/ تقدیر از برگزاری کنگره قرآن و علوم انسانی

رئیس جامعة المصطفی العالمیه برگزاری کنگره قرآن و علوم انسانی را حلقه کامل کننده زنجیره تلاش‌ها برای تولید الگویی جدید از تفسیر خواند و گفت: علوم انسانی محل تحقیقات و نوآوری‌های روز افزون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،به نقل از روابط عمومی جامعةالمصطفی العالمیه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای شورای راهبردی و سیاست گذاری کنگره ملی قرآن و علوم انسانی در این دیدار ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت سالروز شهادت امام حسن(ع) اظهار کرد: مجتمع امام خمینی(ره) ابتکارات شایسته تقدیری را در حوزه پژوهش‌های قرآنی و حدیثی از خود برجای گذاشته است و همواره در عرصه علوم قرآنی پیشگام بوده است. بی‌شک المصطفی نیز از این حرکت زیبنده قرآنی که با تلاش شما عزیزان محقق شده، مفتخر و قدردان است.

وی برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی همچون همایش خدیجه کبری(س) و کنگره قرآن و علوم انسانی توسط مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) را بسیار امیدبخش خواند و  تاکید کرد: ما در سیر مراحل تکاملی تاریخ تفسیر در حوزه علمیه قم شاهد مرحله‌ای جدید و فصلی تازه هستیم. در حوزه علمیه قم، در نخستین مرحله شاهد پایه ریزی تفسیر عمومی بوده‌ایم که مرحوم علامه طباطبایی پیشگام و سرآمد این جریان به شمار می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در مرحله بعد تفاسیر موضوعی مانند آثار آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی پدید آمد اما آنچه در حال رقم خوردن است. تفسیری است که علاوه بر موضوعی و تخصصی بودن، معطوف به حوزه‌های دانشی معین است. هرچند این سبک تفسیر در حوزه علمیه بی سابقه نیست اما حرکت به سمت پایه ریزی منظومه‌ای از تفاسیر موضوعی تخصصی ناظر به چهارچوب‌های علوم جدید و به ویژه علوم انسانی، فصلی تازه در تاریخ حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

وی برگزاری کنگره قرآن و علوم انسانی را حلقه کامل کننده زنجیره تلاش‌ها برای تولید الگوی سوم از تفسیر خواند و تصریح کرد: علوم انسانی محل تحقیقات و نوآوری‌های روز افزون است و نیاز بیشتری هم در این بخش وجود دارد، بنابراین تمرکز این کنگره بر علوم انسانی، کاملا درست و دقیق است.

اعرافی تفسیر را یکی از ستون‌های اساسی پایه ریزی علم انسانی اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: بدون تفسیر معطوف به علوم انسانی نمی‌توانیم در مسیر پایه ریزی علم انسانی اسلامی موفق شویم. پرداختن به معارف تخصصی قرآن در شاخه‌ای از شاخه‌های علوم انسانی هم در استخراج معارف موثر است و هم گامی ضروری برای بازسازی مباحث علوم انسانی اسلامی به شمار می‌رود.

وی پرداختن نخستین کنگره قرآن و علوم انسانی به مباحث کلی را مناسب دانست و تاکید کرد: روش شناسی استنباط علوم انسانی از قرآن، شایسته برجستگی بیشتری در این کنگره است و خروجی آن باید پاسخگوی نیازهایی باشد که خلاء آنها هم اکنون احساس می‌شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com