کد خبر ۳۸۸۹۷ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
رئیس فراکسیون روحانیون مجلس:

اظهارنظرها در مورد قوه قضائیه عادلانه نیست/ ارائه طرح رهایی از محدودیت‌های برجام در مجلس

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس گفت: اظهارنظرهای کنونی در مورد حساب‌های قوه قضائیه عادلانه نیست و فراکسیون روحانیون در هفته جاری با آیت‌الله آملی لاریجانی دیدار دارد و توقع داریم ریاست قوه مقننه از طرف نمایندگان از قوه قضائیه حمایت‌های لازم را داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور شنبه شب طی نشست بصیرتی که با موضوع «راهبردهای جبهه انقلاب در فضای سیاسی پیش‌رو و گزارش عملکرد مجلس در اتفاقات اخیر سیاسی» در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی برای مشارکت با مسؤولان منتخب مردم کوتاهی نمی‌کنند، اظهار کرد:‌ هر فردی که در مجلس آرای بیشتری جذب کند می‌تواند اهداف سیاسی مورد نظر خود را تحقق بخشد.

وی اضافه کرد: جریان انقلابی در هیچ دوره‌ای غالب نبوده است اما اعضای جریان به تکلیف خود عمل می‌کنند تا در نزد خداوند متعال از کارهای انجام نداده خود پشیمان نباشند.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خداوند متعال در جهان هستی برای آزمایش میزان ایمان انسان‌ها شرایط خاصی را حاکم کرده است، تصریح کرد: هر فردی در هر جایگاهی از نظام اسلامی ماموریت به رسالت مشخصی است که نباید در انجام آن کوتاهی کند چراکه خداوند متعال معادل هر تلاش، پاداش و معادل هر خطا، جزای مشخصی را درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی متاثر از فضای سیاسی جامعه است، عنوان کرد: برخی از تصمیم‌گیری‌ها در مجلس شورای اسلامی از تفکر صاحبان جریان‌های سیاسی در خارج از مجلس نشأت می‌گیرد.

ذوالنور خاطرنشان کرد: جریان اصولگرای مجلس رویکرد جدیدی را آغاز کرده و در راستای رسیدن به اهداف خود در حال حرکت است تا یک جریان تاثیرگذار و موثر باشد که افراد پایبند به عهد در این تشکل منسجم حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه هر نماینده مجلس خود را با دیگر نمایندگان هم‌تراز می‌داند، مطرح کرد: اصولگرایان بدون تشکل منسجم که جریان مورد نظری را دنبال می‌کند، نمی‌توانند تحقق نتایج مورد نظر را رقم بزنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس وقت آزادی در جلسات مجلس شورای اسلامی ندارند، اظهار کرد: هماهنگی‌ها و همدلی‌ها باید ایجاد شود تا با استفاده از کوتاه‌ترین زمان‌ها جریان‌های همسو در مجلس بتوانند با همفکری یکدیگر عملکرد مثبتی را رقم بزنند.

*داماتو نقض صریح برجام است

وی به تصویب قانون داماتو در سنا آمریکا اشاره کرد و افزود: بر اساس طرح تشدید تحریم‌های ایران هر فردی که با ایران در حوزه‌های مختلف از جمله خرید نفتی بیش از 20 میلیون دلار ارتباط پولی داشته باشد توسط آمریکا مجازات می‌شود در حالی که بر اساس برجام این قانون نباید تمدید شود و این اقدام نقض صریح برجام است.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا برای اعمال قانون داماتو شیوه واکنش مسؤولان ایران را نگاه می‌کند به همین علت طی چند روز اخیر باید رئیس مجلس و رئیس جمهور موضع‌گیرهای لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به گفته‌های اخیر سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه اوباما برای امضا نکردن تمدید قانون داماتو علتی ندارد، تصریح کرد: اگر اوباما این قانون را امضا کند، نقض برجام می‌شود، اگر امضا نکند بعد از 10 روز بدون امضا در دستور اجرا قرار می‌گیرد و اگر وتو کند این مصوبه به مجلس نمایندگان رفته و با دو سوم آرا به تصویب می‌رسد به همین علت باید برای واکنش متناسب در هنگام اجرایی شدن این قانون آماده باشیم.

ذوالنور با اعلام گلایه از سخنان اخیر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در مورد تمدید قانون داماتو اظهار کرد: همانند این سخنان در دولت قبل مطرح شد اما در دولت کنونی داشته‌های خود را نیز برای برداشتن تحریم‌ها از دست داده‌ایم به همین علت نوع ادبیات‌های مسؤولان درست نیست و تعدی را باید با تعدی جواب دهیم.

وی با بیان اینکه دولت خود را برای واکنش متناسب در هنگام اجرایی شدن قانون داماتو آماده نکرده است، عنوان کرد: برای رفع این مشکل طرح دو فوریتی تهیه شده و برخی نمایندگان آمادگی خود را برای امضای آن اعلام کرده‌اند تا فردا به رئیس مجلس ارائه شود.

*ارائه طرح دو فوریتی رهایی از محدودیت‌های برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: سال 94 قبل از پذیرش برجام مجلس قانونی را در 9 بند و دو تبصره با عنوان اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده که دولت باید این قانون را اجرا کند اما نسبت به تعریف متقابل و متناسب در دولت نگران هستیم به همین علت مصادیق مشخصی در طرح مذکور تعیین شده که بر اساس آن دولت باید با اجرایی شدن قانون داماتو، محدودیت‌های برجامی را کنار گذارد.

وی از داشته‌های از دست رفته نظام اسلامی در برجام یاد کرد و ادامه داد: بر اساس طرح دو فوریتی که فردا توسط نمایندگان امضا می‌شود، نباید به محدودیت حجم اورانیوم، تعداد سانتریفیوژ، توقف راکتور، اجرای پروتکل الحاقی و دیگر محدودیت‌های برجام توجه شود.

*وحدت اصولگرایان زیر چتر حمایتی آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله یزدی 

ذوالنور با تاکید بر اینکه جریان اصولگرا بدون راس مشخصی در حال فعالیت است، تصریح کرد: امیدواریم این جریان زیر چتر حمایتی آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله یزدی به عنوان چهره‌های درخشان، ارزشی و انقلابی به وحدت مشخصی برسد چراکه تجربه انتخابات گذشته این موضوع را القاء می‌کند که بدون وحدت شکست قطعی است، هر چند در مقطع خاصی روابط میان اصولگرایان دچار تیرگی شد اما اکنون این تیرگی رفع شده است و در صورتی که وحدت ایجاد نشود باید خود را سرزنش کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روحانیون و حوزه‌های علمیه باید از فعالیت‌های مثبت دولت حمایت کرده و اعتراض‌ها و نقدهای قانونی خود را نسبت به کج‌روی‌ها اعلام کنند چراکه مردم به این قشر نگاه ویژه دارند.

*اصلاح‌طلبان به وحدت نرسیده‌اند

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تاکنون به وحدت مورد نیاز نرسیده‌اند، گفت: برخی از اصلاح‌طلبان روحانی را کاندیدای ریاست جمهوری آینده می‌دانند اما برخی دیگر با توجه به اینکه شعارهای انتخاباتی گذشته تحقق نیافته است، گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کنند، هرچند در سطح کلان جریان‌های اعتدال و اصلاحات توسط هاشمی‌رفسنجانی هدایت می‌شود اما تاکنون به جمع‌بندی روشن نرسیده‌اند.

ذوالنور با اشاره به اینکه به دنبال تقابل مجلس و دولت نیستیم، عنوان کرد: نظام اسلامی اهداف مشخصی دارد که اقشار مختلف جامعه باید در کنار یکدیگر برای رسیدن به آنها تلاش کنند.

وی از بدعهدی‌های آمریکا در برجام طی 6 ماه اخیر یاد کرد و افزود: تاکنون عملکرد آمریکا را بدعهدی می‌دانستیم اما با تمدید و اجرای قانون داماتو عملکرد آمریکا نقض صریح برجام است.

*آمار رئیس جمهور را تکذیب می‌کنم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور محقق نشده است، اظهار کرد: در حوزه اشتغال و صنعت از عملکرد رئیس جمهور گلایه‌مند هستم، بر اساس گفته‌های او بهار امسال یک میلیون و 500 هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند درحالی که این سخن دو پهلو بوده و کاربرد سیاسی دارد، این میزان اشتغال در کشور ایجاد نشده و بنده این آمار را تکذیب می‌کنم.

وی با اشاره به تشکیل تیم ویژه از سوی رئیس جمهور برای بررسی علل لغو سخنرانی یک نماینده مجلس در مشهد خاطرنشان کرد: لغو سخنرانی شرم‌ساز نیست اما بیکاری جوانان شرم‌ساز است؛ افرادی در جامعه درحال سوختن و مردن هستند اما مسؤولان فضای کشور را به سمت مصرف‌های دو قطبی و اهداف سیاسی هدایت می‌کنند.

*عملکرد رئیس جمهور با قسم قانون اساسی سازگار نیست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزندم با مدرک لیسانس در خانه بیکار است، تصریح کرد: پرداختن به بیکاری هشت میلیون جوان از بررسی علل لغو یک سخنرانی مهم‌تر است به همین علت عملکرد رئیس جمهور با قسم قانون اساسی سازگار نیست و او باید اولویت‌ها را رعایت کند.

وی از ارائه آمارهایی مبنی بر افزایش پنج درصدی شاخص‌های تولید توسط دولت یاد کرد و گفت: این تولید به نفت و فروش مواد مدنی اختصاص دارد و در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی اقدامی انجام نشده به همین علت بیکاری در حال افزایش است.

ذوالنور با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ضیافت مسؤولان نظام با رهبری مبنی بر اینکه طی دو سال دو میلیون و 400 هزار شغل ایجاد شده است، عنوان کرد: دولت برخی از آمارهای نادرست را در اختیار مردم قرار می‌دهد؛ بر اساس مستندات ارائه شده از درون دولت تاکنون جوازی برای بودجه عمرانی صادر نشده و از ظرفیت سرمایه‌گذاری استفاده نشده است.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حضور هیأت‌های خارجی در ایران نتایج مفیدی به دنبال ندارد، اظهار کرد: این هیأت‌ها فقط وقت مسؤولان خادم ملت را می‌گیرند؛ کنترل تورم را به دولت، خدا قوت می‌گوییم اما تورم باید با تولید کنترل شود.

*مدافعان حرم آبروی نظام را خریده‌اند

وی با بیان اینکه مدافعان حرم آبروی نظام اسلامی را خریده‌اند، ادامه داد: در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی اگر بیداری اسلامی با وجود مخالفت برخی از افراد نبود، جایگاهی در منطقه نداشتیم.

ذوالنور خاطرنشان کرد: در مورد مسابقه فوتبال شب عاشورا بنده با توجه به دغدغه مراجع تقلید نامه تذکر به وزیر ورزش را تهیه و نمایندگان ارمنی، کلیمی و اهل سنت آن را امضا کرده‌اند اما وزارت ورزش و جوانان این مسابقه را به روز دیگری موکول نکرد به همین علت شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد و با استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه در توزیع بلیط، حضور پرشور انقلابیون در ورزشگاه را رقم زدیم.

ذوالنور با اشاره به اینکه مباحثی همانند دستگیری یکی از نماینده‌های مجلس و بررسی حساب‌های قوه قضائیه به صورت مستمر تا زمان انتخابات ادامه دارد، تاکید کرد: برخی با طرح مباحث حاشیه‌ای به دنبال فراموشی دغدغه‌های مردم هستند.

وی با بیان اینکه جزئیات حساب‌های قوه قضائیه مشخص است، گفت: قوه قضائیه درآمدها و جریمه‌ها را به حساب خزانه دولت واریز می‌کند و مبلغ قابل توجهی در اختیار ندارد به همین علت از زمان آیت‌الله یزدی با اجازه رهبری حساب‌هایی با منابع مشخص به اسم قوه قضائیه و حق امضای فرد مشخصی ایجاد شد تا سود حاصل از این حساب‌ها برای برخی زندان‌ها و امور مرتبط با این قوه هزینه شود که شورای مشخصی برای صدور مجوز برداشت از این حساب‌ها وجود دارد.

*اظهارنظرها در مورد حساب‌های قوه قضائیه عادلانه نیست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این موضوع در برخی دستگاه‌ها وجود دارد به همین علت اظهار نظرهای کنونی عادلانه نیست و فراکسیون روحانیون مجلس در هفته جاری با آیت‌الله آملی لاریجانی دیدار دارد و توقع داریم ریاست قوه مقننه به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از قوه قضائیه حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی از صدور مجوز دولت برای افزایش 20 میلیون سقف دریافتی حقوق یاد کرد و ادامه داد: دولت با این اقدام حقوق‌های نجومی را رسمی کرده است که امیدواریم با ارائه یک طرح دو فوریتی بتوانیم از مشکلات آینده این اقدام جلوگیری کنیم.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com