کد خبر ۳۸۹۳۹ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم عنوان کرد

نواخته شدن زنگ بحران برای دریاچه نمک قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: وضعیت کنونی دریاچه نمک بحرانی است و در شرایطی بسیار سخت‌تر از دریاچه ارومیه قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،سید رحمان دانیالی  در نشست خبری که در اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم برگزار شد، اظهار کرد: مسئله دریاچه نمک قم در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است و کسانی که دور هستند شاید درک صحیحی از این رویداد تلخ و اسفبار نداشته باشند بلکه تنها کسانی در این زمینه می‌توانند به شایستگی اظهارنظر کنند که از نزدیک دستی بر آتش دارند.

وی با تأکید بر اینکه در مسائل زیست محیطی وظیفه افشاگری داریم، تصریح کرد: این افشاگری باید با اطلاعات علمی مفید و ارزشمند باشد در غیر این صورت راه به‌ جایی نخواهیم برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: در مشکلی که برای دریاچه ارومیه به وجود آمد هنرمندانی مانند رضا کیانیان ورود پیدا کردند و بیش از یک‌ میلیون امضا جمع کردند، برای مطرح شدن مشکل جدی دریاچه نمک قم باید از ظرفیت علما، مراجع، ورزشکاران و هنرمندان بیش از بیش بهره برد تا بتوانیم این مسئله را مطرح کنیم.

وی با اشاره به دغدغه علما مبنی بر مشکلات دریاچه نمک قم تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی یکی از علمایی است که از مشکلات دریاچه نمک در یک دهه پیش سخن به میان آورده ولی تاکنون اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است.

دانیالی با تأکید بر اینکه اسناد تاریخی موثقی وجود دارد که مالکیت دریاچه نمک برای قم است، تصریح کرد: با توجه به این اسناد، مالکیت دریاچه نمک به شهرهای دیگر کشورمان نمی‌رسد ولی در صورتی که به مشکلات کنونی این دریاچه تاریخی توجه نشود، تبعات سختی برای استان‌های تهران و البرز به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به همایشی که در آینده نزدیک با موضوع دریاچه نمک برگزار می‌شود، گفت: در این همایش رجال سیاسی نیز حضور داند که بسیار مؤثر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم ادامه داد: دریاچه نمک مشکلات فراوانی دارد تا جایی که نه‌ تنها رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده بلکه میزان رشد مشکلات دریاچه نمک قم بیش از دریاچه ارومیه است.

دانیالی اضافه کرد: 400 هزار کانون مستعد ریزگرد در قم وجود دارد که نسبت به مساحت استان‌های کشور رتبه نخست را دارد و پس از استان قم از این نظر اصفهان دارای رتبه است.

وی گفت: دشت مسیله رتبه نخست شوری را دارد و این بحران از سال 45 آغاز شده و تاکنون به‌ صورت جدی به آن توجه نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم خاطرنشان کرد: قم در شرایط بحرانی قرار دارد و اگر هر چه سریع‌تر جلوی آن را نگیریم این بحران به استان‌های تهران و البرز نیز سرایت می‌کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com