کد خبر ۳۸۹۴۵ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۳
واکنش آیت الله مکارم به نقض برجام و بدعهدی آمریکا:

پرده‌ها کنار رفته است ؛ جز با قدرت نمی‌توان با آمریکا و غرب صحبت کرد

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع معظم تقلید در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشت : مسائل این زمان و دهه‌های اخیر نشان می‌دهد قوانین و مصوبات غربی‌ها خط قرمز دارد و این است که قوانین مخالف منافع نامشروع آنها نباشد و اگر مخالف بود حقوق بشر و دموکراسی معنا ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: خداوند رحمت کند کسی که نزد او برای برادرش حق پایمال شده در قالب بردن آبرو، تهمت،‌ اهانت و شایعه است و پیش از آنکه در روز قیامت مورد مؤاخذه قرار گیرد، این حق را تسویه کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کار را انجام ندهد، در روز قیامت از حسنات او می‌گیرند و به آن فرد می‌دهند،‌ از گناهان شخصی که حقش پایمال شده برمی‌دارند و بر دوش شخص پایمال‌کننده می‌گذارند، اگر انسان به معاد باور داشته باشد و این باور در زندگی‌اش منعکس باشد، حق پایمال شده را جبران می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در این ایام دامنه تهمت و اتهام گسترده شده است، گفت: امروز در عمل اصل بر اتهام است، مگر اینکه به جز آن ثابت شود، امروز باید حقوق را ادا کرد و برای فردا قرار نداد، امیدوارم خداوند به همه امکان پذیرش جبران خطا و احساس مسؤولیت بدهد.

وی خاطرنشان کرد: پرده‌ها بالا رفته و ثابت شده غربی‌ها چیزی جز زبان قدرت نمی‌‌فهمند و زبان قانونی، حقوق بین‌الملل و مراکز جهانی را درک نمی‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد: برخی افراد 60 تا 70 سال پیش می‌گفتند غربی‌ها راه پیامبران را طی می‌کنند، حقوق بشر، محیط زیست و حیوانات را رعایت می‌کنند و حتی یکی از شخصیت‌های آن زمان کتابی به نام راه طی شده نوشت.

وی ادامه داد: مسائل این زمان و دهه‌های اخیر نشان می‌دهد قوانین و مصوبات خط قرمز دارد و خط قرمز آنها این است که به منافع نامشروع آنها برخورد نکند، اگر برخورد کرد، حقوق بشر و دموکراسی معنا ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه‌های نقض حقوق بشر گفت: نمونه آشکار در جراید است که دولت انگلستان سلاح به عربستان داده، در حالی که می‌داند کجا هزینه می‌کند، آنها می‌گفتند عربستان کار خلافی نکرده و بیمارستان و مدرسه‌ای را ویران نکرده است، اینگونه اعمال به معنای آن است زمانی که پای منافع و فروختن سلاح به میان می‌آید، همه موارد پایمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دموکراسی شعار غربی‌ها است ولی این شعار با منافع آنها در سوریه سازگار نیست، بنابراین قوانین و مراکز در برابر خط قرمز منافع نامشروع رنگ خود را می‌بازد، سازمان ملل عربستان سعودی را کودک‌کش خواند، ولی منافع اجازه پیگیری این مسئله را نداد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد: در چنین دنیایی با زبان قانون صحبت کردن فایده‌ای ندارد، مدت زمان طولانی درباره عهدنامه و برجام صحبت کردند، اگر دولتی تعهدی ببندد، دولت بعدی نیز باید پایبند به تعهد باشد ولی از پاره کردن برجام می‌گویند، با چنین دنیایی و تفکری جز با زبان قدرت نمی‌توان صحبت کرد.

وی با بیان اینکه می‌گویند تمدید چیزی غیر از تحریم است در حالی که تمدید تحریم یعنی دوباره تحریم کردن، گفت: این مسائل مضحکی است که آنها می‌گویند، نباید به غربی‌ها و آمریکا اعتماد کرد، زیرا آنها به قلدری، زور، دروغ‌گویی و عهدشکنی می‌پردازند.

این مرجع تقلید ادامه داد: یک سال و نیم درباره برجام صحبت کردیم و اکنون زیر آن می‌زنند، دیگر کسی نمی‌تواند ایراد وارد کند آنها حاضر بودند چرا شما نیامدید.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم آتش‌ جنگ‌ها در کشورهای اسلامی خاموش شود و خداوند هر چه زودتر ظهور مصلح حقیقی عالم حضرت ولی عصر(عج) را برساند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com