کد خبر ۳۹۲۰۷ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۱
رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی:

آیت‌الله میلانی در مسائل فقهی با هیچ کس مسامحه نداشت

رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی گفت: آیت‌الله میلانی در مسائل فقهی بسیار دقیق بود و در این زمینه با هیچکس مسامحه نداشت و معتقد بود خوب است که انسان چوب ولایت امیر المومنین (ع) را بخورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله فاضل میلانی در همایش تکریم از شخصیت آیت‌الله محمد هادی میلانی که در سالن اجلاس مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های علمی این عالم بزرگ، دقت در سیره علمای گذشته و توجه به نظرات فقهی ایشان بود و در مسائل گوناگون به استنباط مسائل و قیاس آن اهتمام داشت.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف فقیه استنباط مفاهیم و دستورات شرعی از روایات و سیره ائمه اطهار (ع) است، گفت: اختلاف در روایات همیشه وجود داشته و این مسئله یکی از دغدغه‌های آیت‌الله میلانی بود و نسبت به آن بیش‌ از پیش توجه داشت.

آیت‌الله میلانی ادامه داد: این عالم بزرگ در جمع‌بندی روایات و به دست آوردن نتیجه بسیار تجربه داشته و در استنباط نتیجه درست، بسیار دقیق بود.

رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله میلانی همواره به نکات ریز و ظریف صرفی و لغوی بسیار توجه داشت، تصریح کرد: به‌اندازه‌ای در این زمینه دقت نظر داشت که مراقب تغییر مفاهیم و معانی کلمات و جملات پس از صرف ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید، جابه‌جایی کسره و فتحه بود.

وی با اشاره به دیدار رئیس دانشگاه الازهر با آیت‌الله میلانی بیان کرد: این عالم مصری در سخنان خویش به مناسبتی راجع به گمراهی نسل جوان سخن گفت و پس از اتمام سخنان وی، آیت‌الله میلانی معنی همان جمله را با جابه‌جایی فتحه و کسره، عوض کرد که عالم مصری از این ابتکار و خلاقیت و حاضرجوابی به شگفت آمد.

آیت‌الله میلانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این عالم فقید، عنوان کرد: این مرجع تقلید همواره نسبت به امر تحصیل اهتمام و جدیت داشت تا جایی که از آیت‌الله خویی نقل‌ شده که پس از اتمام درس خارج آیت‌الله نائینی، ایشان که به آیت‌الله میلانی هم درس بودند تا درب منزل این عالم بزرگ راجع به مسائل درسی مباحثه می‌کردند و در جلوی درب منزل آیت‌الله میلانی از بدو نماز مغرب تا سحرگاه مباحثه ادامه داشت که این نشان از توجه دو عالم بزرگ به مباحث درسی و فقهی است.

رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله میلانی در مسائل اجتماعی و فقهی با هیچ کسی مسامحه نداشت، تصریح کرد: عده‌ای به دیدن این مرجع تقلید آمدند و عنوان کردند که شما مجتهد در فقه هستید و ما از شما تقلید می‌کنیم ولی در زمینه های اجتماعی و سیاسی ما مجتهد هستیم و در این زمینه لازم است شما پیرو ما باشید.

آیت‌الله میلانی ادامه داد: این مرجع تقلید پس از اتمام سخنان مهمانان با جدیت گفت که اگر بر شما محرز شده که من اعلم هستم پس منتی نیست ولی اگر چنین نیست کاری حرام انجام دادید و در صورتی که شما مجتهد هستید من هم مجتهد هستم و تقلید مجتهد از مجتهد حرام است.

وی اضافه کرد: زمانی که مهمانان رفتند شنیده شد که با خود می‌گفتند با تجار تهران صحبت می‌کنیم که وجوهات خود را به آیت‌الله میلانی ندهند و زمانی که این سخن به گوش آیت‌الله میلانی رسید ایشان در جواب این‌چنین گفتند «خوب است که انسان چوب ولایت امیر المومنین(ع) را بخورد».

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com