کد خبر ۳۹۵۵۳ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

«حوزه انقلابی» حافظ انقلاب اسلامی از خطر تحریف

سید محمد مهدی موسوی : مقام معظم رهبری واپسین روزهای سال گذشته در سخنان صریح و هشدارگونه‌ای در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه در حال حاضر انگیزه‌ها و طرح‌هایی برای «انقلاب زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد، خاطرنشان کردند: "اگر بخواهیم  نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند باید حوزه علمیه، انقلابی بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت."

ایشان با تأکید بر اینکه باید از هرگونه تلاشی برای انقلاب زدایی از حوزه‌های علمیه احساس خطر کرد، افزودند: "باید با فکر و تدبیر و برنامه‌ریزی حکمت آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه علمیه قم همواره یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد."

رهبر معظم انقلاب همچنین در سفر سال 89 به شهر مقدس قم و در دیدار حوزویان با اشاره به این نکته که دشمنان انقلاب اسلامی برای قم و حوزه علمیه قم برنامه ریزی جدی و دامنه‌داری داشته و دارند، تصریح کردند: "تصمیم جبهه‌ دشمن این بود همچنان که قم پایگاه عظمت اسلام و برافراشته شدن پرچم انقلاب بود، در همین قم آنتى‌تز انقلاب را به وجود بیاورند؛ اینجا را بکنند پایگاه ضدیت با انقلاب؛ براى این تلاش کردند، براى این برنامه‌ریزى کردند. از انواع و اقسام شیوه‌ها استفاده کردند؛ از جمله کار کردن روى فکر مردم قم، روى احساسات مردم قم، شاید بتوانند این احساسات را خاموش کنند یا کمرنگ کنند. بنابراین در این سال‌ها خیلى کار شده است".

به هر صورت آنچه مسلم است اینکه با وجود حوزه علمیه و بیوت و دفاتر علما و مراجع معظم تقلید، اهمیت و جایگاه شهر قم به عنوان عش آل محمد(ص) بسی مضاعف است چه آن که از این نقطه مقدس، پیام اسلام ناب محمدی که در تشیع اثنی عشری تجلی یافته به سراسر دنیا صادر می‌شود.

البته در ماه‌های اخیر چندین همایش و نشست مهم درباره حوزه انقلابی و تبیین راهکارهای عملیاتی کردن آن در قم برگزار شده ، ضمن اینکه هفتم بهمن ماه همین امسال نیز به همت دفتر ارتباطات فرهنگی حوزه علمیه قم قرار است همایشی با عنوان «حوزه انقلابی و رسالت‌های آن» با سخنرانی حضرات آیات نوری همدانی، مصباح یزدی، اراکی و اعرافی برگزار شود.

بی‌گمان برگزاری چنین همایش‌هایی در راستای ترویج فضای گفتمان سازی در حوزه امری ضروری است، منتهای مراتب با توجه به نقشه شوم و در عین حال جدی و پیچیده دشمن برای تضعیف روحیه انقلابی در میان حوزویان ، لازم است فراتر از این نشست‌ها و همایش‌ها، در بطن حوزه در مسیر مقابله با اندیشه سکولاریسم کارهای جدی‌تری صورت گیرد که این گونه حرکت‌های یکی از این اقدامات است و نه همه آن.

حرکت جدی‌تر مدیران حوزوی در راستای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام اسلامی می‌طلبد که کلیت فضای حوزه بیش از پیش انقلابی شده و انقلابی باقی بماند. البته به لطف الهی تاکنون چنین بوده اما آن چه مهم است اینکه هیچ گاه نباید نسبت به کید و فتنه دشمن به خصوص در جایی که تز انقلاب از آن جا به بیرون ارائه شده، غافل ماند. این موضوع مهم را اگر دست کم بشماریم، خطر متوجه اصل انقلاب خواهد بود و نه صرفاً حوزه‌ای که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، مادر انقلاب است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com