کد خبر ۳۹۶۱۸ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸
مدیر حوزه‌های علمیه:

جایگاه اخلاق نظری در حوزه علمیه دقیق و جامع نیست

مدیرحوزه های علمیه گفت: متاسفانه جایگاه اخلاق نظری بر خلاف علومی همچون فقه، اصول، کلام و.. در حوزه‌ها، جایگاه تعریف شده، دقیق و جامعی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: هیچ‌وقت در طول تاریخ حوزه، به علم اخلاق مانند فقه، کلام، فلسفه و تفسیر توجه نشده، اگر چه اخلاق نظری در همه این علوم مثل تفسیر حتی کلام و فلسفه است، اما اخلاق یک هویت رشته‌ای و یک دانش فاخر است که سرمایه‌های آن را داریم، اما در تطوّر تاریخی اخلاق، آن نوآوری‌هایی که در فقه و فلسفه و سایر علوم است را نداریم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: شهید مطهری در فلسفه بحث به بحث نشان می‌دادند که یونان تا این جا آمده و غربی‌ها اینگونه گفته‌اند ولی فلاسفه ما در اینجا حرف‌های تازه‌ای دارند، در فقه ما که دریا و دنیای نوآوری است و در سایر علوم هم کم و زیاد نوآوری‌هایی را شاهد هستیم و اما متاسفانه در علم اخلاق به گمانم ما خیلی کار نکرده‌ایم.

وی افزود: در اخلاق نظری بسیاری از مفاهیم و چارچوب‌ها همانی است که از یونان و ارسطو رسیده حتی تا این کتاب‌های اخلاقی که در دوره‌های معاصر بزرگان ما نوشته‌اند برگرفته از همان نظریات است و این در حالی است که گنجینه غنی آیات و روایات ما دنیای بی پایان است، تاکنون به صورت بازسازی شده، تئوری پردازی شده، نظریه سازی و منعکس شده در یک دانش قوی بزرگ نشده است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ما هنوز در خیلی مقاطع و برهه‌ها از آن چارچوب اخلاق‌های نظری مکتوب مثل احیاء العلوم، جامع السعادات و سایر کتب طبقه بندی و بخشی از چارچوب‌های نظری همانی است که قبل هم بوده در حالیکه وقتی برویم سراغ روایات، دنیای است که ما اگر مجتهدانه وارد حوزه اخلاق نظری شویم، خیلی حرف برای دنیا خواهیم داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: این روایات و معارف بلند خیلی حرف برای گفتن دارند به طوریکه سه چهار مورد آن وارد مکاسب محرمه شد و جزئی از فقه شد که با روش‌های اصولی، فقاهتی و اجتهادی ما چقدر از نظر علمی غنی کرده‌اند و اگر این روش البته با تکمیل آن در تمام مفاهیم اخلاقی که در کتاب العشره است همانند جهاد النفس، فعل المعروف و کتاب چند جلدی صفات مؤمن و کافر بیان شده در بحار با این روش انجام می‌گرفت، امروز ما یک دانش بسیار بزرگی در حوزه اخلاق داشتیم که برای همه بشریت هم قابل عرضه بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com